کد خبر: 913739
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲
رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی عنوان کرد
رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌شرقی با تاکید به اینکه ضریب اتمام آراء بالا رفته است، گفت: سال گذشته ۵۶۵ هزار و ۶۰۶ فقره پرونده مورد بررسی قرار گرفت که 2 هزار و ۷۰۰ مورد به تجدیدنظر رفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری  در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت فرارسیدن هفته قوه قضائیه اظهار کرد: هفته قوه قضائیه به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی نامگذاری شده و یاد این شهید والامقام و یارانش را گرامی می‌داریم.

وی افزود: مردم به استقلال و عزت رأی مثبت داده و در این 40 سال همیشه پشتیبان نظام و رهبر بوده‌اند و دستگاه قضایی به عنوان دستگاه تاثیرگذار کار خود را در چارچوب قوانین انجام می‌دهد.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌شرقی با اشاره به کمبودها و محدودیت‌های موجود در قوه قضائیه گفت: از دستگاه‌ها استمرار حمایت داریم تا از لحاظ امکانات قوه قضائیه را یاری دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر با وجود افزایش ورودی پرونده به دستگاه قضایی، رسیدگی به پرونده‌ها بسیار مناسب بوده و در قیاس با ۱۰ سال پیش نیست.

مظفری خاطرنشان کرد: سال گذشته مجموع پرونده در شوراهای حل اختلاف و سطح دادگستری استان رقم قابل توجهی بوده است. یکی از مهم‌ترین رسالت‌های اصلی و وظایف دادگستری، رسیدگی به شکایات، پرونده‌ها و پیشگیری است و در کنار این وظایف صدها وظایف دیگر نیز شامل این مجموعه می‌شود که از آنها می‌توان حمایت از سرمایه‌گذار، رفع موانع واحدهای تولیدی و توجه به حقوق عامه اشاره کرد.

وی ادامه داد: اراضی ملی از جمله موضوعاتی بود که از دهه‌های گذشته مورد توجه قرار گرفت و می‌توان گفت که میلیون‌ها هکتار از این اراضی را گرفته و جزو بیت‌المال قرار گرفت.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌شرقی، به موضوع پسماندهای پزشکی که یکی از تهدیدهای جامعه محسوب می‌شد، اشاره کرد و گفت: خدا را شاکریم بخش عمده‌ای از مشکلات استان در زمینه پسماند پزشکی و بهداشت مدیریت شده است و به عنوان یک تکلیف بزرگ زباله‌ها از طریق خود بیمارستان‌ها خنثی‌سازی شد.

وی با تاکید به ایجاد بحران در زمینه آب در کشور عنوان کرد: با اینکه بارش‌ها در استان زیاد بوده ولی بدان معنا نیست که در مصرف آب اسراف کنیم که یکی از راه‌های حفظ آب‌های زیرزمینی، بستن چاه‌های غیرمجاز است که از طریق دستگاه قضایی و دولت اقداماتی شده است.

مظفری با اشاره به اینکه بیش از دو سوم آب به بخش کشاورزی اختصاص یافته است، تصریح کرد: برای حل مشکلات آب در بخش کشاورزی باید از روش‌های سنتی به صنعتی برویم و با وجود ارائه تسهیلات زیاد و روش‌های مختلف، هنوز اقدام چشمگیری مشاهده نشده است.

وی اضافه کرد: آسانسورها از جمله موضوعات دیگر اقدامات قوه قضائیه است که با همراهی اداره‌کل استاندارد ساماندهی شده است.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌شرقی، برنامه‌های توسعه قضایی ابلاغ شده از پایتخت را مورد اشاره قرار داد و افزود: هفته قوه قضائیه از جمله برنامه‌هایی است که در این هفته کارکنان و قضات موفق با ارزیابی یک‌سال انتخاب شده است و این افراد بر حسب برنامه‌ابلاغ شده، توانسته‌اند بالای ۸۵ درصد از برنامه‌ها را اجرایی کنند که تعداد آنها بیش از ۱۴۰ نفر است.

وی ادامه داد: قضاتی که پاکدامن، پاکدست و قاطع بودند در ۱۴ تیرماه و طی یک برنامه ویژه معرفی خواهند شد.

مظفری با بیان اینکه در سطح استان حدود هفت درصد افزایش وارده پرونده وجود داشت، گفت: متاسفانه اصلی‌ترین دلیل آن مشکلات اقتصادی ایجاد شده است.

وی ابراز کرد:در سال ۹۵،  پرونده‌های مسن بالای 5 هزار پرونده بود که در سال گذشته این پرونده‌ها در دستور کار قرار گرفت و فقط ۳۰۸ فقره پرونده باقی‌مانده است و بیشتر این پرونده‌های باقی‌مانده مسن امکان مختومه شدن را ندارند.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: قرص برنجی که در پرونده پزشک تبریزی بود با انکار متهم روبه رو شده بود، باید آزمایش می‌شد چراکه شبهه‌ای در قرص ایجاد شده بود که چگونه با وجود خطرناک بودن این قرص که حتی متصدیان آزمایشگاه از چند متری به آن نزدیک نمی‌شدند، آن خانواده متوجه بوی نامطبوع قرص نشدند ولی در نهایت برای دادگاه محرز شد که قرص برنج و یا مشتقاتی از این قرص در غذاها استفاده شده بود.

وی ادامه داد: حکم قصاص برای پزشک تبریزی در دادگاه کیفری یک صادر شده است ولی رأی به دیوان عالی کشور رفته است و منتظر این هستیم تا دیوان عالی نظر خود را صادر کند ولی به علت اینکه دو نفر کشته شده است حکم  قصاص داده شد، البته یک جریان دیگر هم در این پرونده وجود داشت.

مظفری با اشاره به برنامه تسریع در اخذ استعلامات، کارشناسی‌ها، اوراق قضایی و دادرسی در سال‌جاری گفت: بحث ابلاغ الکترونیکی در استان راه‌اندازی شده که به تبع آن  ۱۳۰ هزار فقره ابلاغ الکترونیکی در ماه داریم.

وی ادامه داد: سیستم "سنا" از جمله سیستم‌های مهمی در کشور است که از طریق آن می‌توان مشکلات پیش آمده از طریق طلاق غیابی، شکوائیه‌ها در شهرهای دیگر و غیره را رفع کرد.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌شرقی به عملکرد بخش کیفی دادگستری اشاره کرد و گفت: علل تجدید دادرسی، نقض آراء استخراج شده و براساس نارسایی‌های موجود نیازهای آموزشی تبیین شده و به تبع آن جلسات نقد آراء ایجاد شد که منجر به کاهش نقض‌ها شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های قبل ۱۲ درصد آراء دادگاه‌های بدوی نقض می‌شد که الان بسیار کاهش یافته است و حتی  در استان زیر هفت درصد است.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: ۲۳۰ هزار ساعت برای همکاران قضایی استان دوره آموزشی در سال گذشته صورت گرفته است.

وی، سلامت و کارآمدی قوه قضائیه را از جمله مطالبه‌های رهبری از دستگاه قضایی دانست و گفت: در این دو مطالبه کارهای بزرگی شده و در استان توجه ویژه‌ای به این امر شده است.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه از کنار تخلفات به راحتی نگذشته‌ایم ولی نوع تخلفات متفاوت است، تصریح کرد: خدا را شاکریم مجموع قضات و کارکنان اداری دادگستری استان در سلامت نمونه هستند و البته برخی تخلفات نیز وجود داشت و با افرادی از قبیل دلال‌ها  و اخذ وجوه از طریق اغواکنندگان برخورد جدی شده است و از مردم می‌خواهیم فریب این سودجویان را نخورند.

وی ابراز کرد: تعداد پرونده‌های سال ۹۴ که بعد از قطعیت به تجدید نظر رفته است، یک‌هزار و ۴۶۵ ففره بود که با بررسی‌ها، ۷۵ فقره خلاف بیّن تشخیص داده شد.

مظفری ادامه داد: در سال ۹۵ ،تعداد پرونده‌های تجدیدنظر و مورد بررسی 2 هزار و ۴۱۴ فقره بود که فقط ۱۴۶ مورد تائید شد.

وی تصریح کرد: سال گذشته 2 هزار و ۷۰۰ مورد پرونده مورد بررسی قرار گرفت که با ۱۷۸ فقره پذیرش شده که رأی اشتباه داشته‌اند.

رئیس کل دادگستری استان با تاکید به اینکه ضریب اتمام آراء بالا رفته است، گفت: سال گذشته ۵۶۵ هزار و ۶۰۶ فقره پرونده مورد بررسی قرار گرفت که 2 هزار و ۷۰۰ مورد به تجدیدنظر رفته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر