کد خبر: 913614
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: در خلال دهه‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۶ رتبه جهانی ایران در تولید علمی به طرز چشمگیری رشد کرده و از رده ۳۴ به ۱۶ ارتقا یافته است.
جوان‌آنلاین: در دومین همایش همکاری‌های بین‌المللی اقتصادی و فناوری ایران و اروپا در بروکسل مشخص شد ایران در تولید علم رتبه اول آسیای غربی را دارد به طوریکه تعداد دانشجویان ما از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.
این همایش از ۳۱ خرداد تا اول تیرماه سال جاری با موضوع همکاری‌های اقتصادی و فناوری، به همت موسسه مطالعاتی رَوَند و با همکاری وزارت امور خارجه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار شد.

رتبه ایران در تولید علمی به ۱۶ ارتقا یافت

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این همایش گفت: این مسئله، ایران را از لحاظ تعداد مهندسان دانش آموخته در رده پنج کشور برتر قرار داده است. همچنین مشارکت ایران در توسعه فناوری‌های پیشرفته زیستی (بیو)، نانو، انرژی تجدید پذیر، علوم شناختی و سلول بنیادین، نیز رشد بی‌نظیری داشته است.
وی با بیان اینکه ایران علاوه بر پیشرفت‌های چشمگیر در علوم و فناوری، اکنون در حال گذار به سمت نوآوری و دانش مبتنی بر اقتصاد است، گفت: ایران جمعیت بسیاری دارد که عمدتاً تحصیل‌کرده‌اند و پتانسیل کارآفرینی بسیاری دارند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نفوذ اینترنت و گوشی‌های هوشمند در ایران را بسیار بالا دانست و اظهار داشت، ۳۳ میلیون نفر (بین ۲۰ و ۴۰ ساله) از این فناوری‌ها استفاده می‌کنند. نفوذ گوشی هوشمند در هر ۱۰۰ نفر، ۱۳۰ عدد است. ۴۷ میلیون کاربر اینترنت در ایران وجود دارند. آن‌ها تقریباً نیمی از کل کاربران اینترنت در خاورمیانه را تشکیل می‌دهند. چنین احتمالاتی این اطمینان را می‌دهند که کشور ما در میان مکان‌های بالقوه برای گسترش و رونق استارتاپ، قرار دارد.
ستاری افزود، با تمرکز بر صحنه استارتاپ در ایران، اصلاحاتی در سیستم نوآوری انجام شد به طوری که مدل اکوسیستم تجاری و استارتاپ‌های جدید، شکل گرفته؛ امور مالی و سرمایه‌گذاری در اقتصاد مبتنی بر دانش، تسهیل و فرار مغز‌ها معکوس شده است.
وی گفت، برای ترویج کارآفرینی در زمینه فناوری، بیش از سه هزارو ۵۰۰ شرکت مبتنی بر فناوری، طی ۶ سال اخیر، شناسایی شد. این شرکت‌ها در حال حاضر سالانه ۱۲ میلیارد دلار آمریکا، گردش سالیانه دارند و باعث ایجاد حدود ۳۰۰ هزار شغل مستقیم جدید شده‌اند.
وی اظهار داشت، ایران در زمینه تولید دارو‌های بیولوژیک، رتبه اول را در خاورمیانه دارد و یکی از موفق‌ترین شرکت‌های بیوتک (فناوری زیستی) با کارمندان جوان و ماهر (با میانگین سنی ۳۳ سال و ۸۶% از آن‌ها تحصیل‌کرده هستند) دارو‌های بیولوژیک را به بیش از ۱۰ کشور، صادر می‌کند.
ستاری تصریح کرد: ایران همچنین در سال گذشته میلادی در زمره پنج کشور برتررتبه کارآفرینی جهانی قرار داشت.
وی افزود، ظهور استارتاپ‌های معتبر، فرصت‌های بسیاری برای همکاری بین‌المللی در اکثر بخش‌های مختلف، فراهم کرده که سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید دارو‌های گیاهی برای صدور به اروپا و بازار‌های ثالث و همکاری به‌صورت عرضه‌کنندگان OEM برای برند‌های معروف اروپایی در تجهیزات پزشکی، از جمله این همکاری هاست.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت، برای ارتقای سرمایه انسانی ماهر و تحصیل‌کرده موردنیاز برای این موج نوآوری و کارآفرینی در کشور، از تأسیس ۶۶ مرکز خلاقیت در دانشگاه‌ها و نهاد‌های تحقیق منتخب، حمایت کردیم. آن‌ها به‌طور منظم، رویداد‌های کارآفرینی مختلفی برگزار می‌کنند و در برنامه‌های فشرده، میزبان بسیاری از تیم‌های استارتاپ هستند.
ستاری گفت، در میان ۳۹ پارک فناوری در ایران، پارک فناوری پردیس، یکی از بزرگ‌ترین بخش‌ها در غرب آسیا است که میزبان بیش از ۲۰۰ شرکت است و برخی از آن‌ها صادرکنندگان محصولات فنی پیشرفته هستند.
وی تصریح کرد، علاوه بر منابع مالی دولت، منابع خصوصی بیش از پیش به شرکت‌های مبتنی بر فناوری و استارتاپ‌های خلاق، اختصاص داده می‌شود. به طوری که در ۲ سال اخیر، ۱۳ صندوق سرمایه توسط اوراق بهادار و سازمان بورس ایران، تصویب شدند و چند سرمایه دیگر VC در انتظار تأیید هستند.
وی ادامه داد: در حال حاضر، ۳۲ صندوق سرمایه علوم و فناوری علاوه بر ۲۲ شتاب دهنده خصوصی فعال در اکوسیستم نوآوری کشور، وجود دارند.
وی گفت، از لحاظ تسهیلات مالی نوآوری، بیش از ۲ هزارو ۴۰۰ شرکت برای تحقیق و توسعه فعالیت‌های مربوطه، در سال مالی گذشته از مالیات معاف شده و اعتبار بانکی دریافت کردند.
ستاری بیان کرد، در سه سال اخیر، پلتفرمی برای همکاری با دانشمندان و کارآفرینان ایرانی که در خارج کار می‌کنند، تأسیس کردیم. این پلتفرم، فارغ‌التحصیلان ایرانی مقطع دکترا از ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان، اعضای ۲۰۰ دانشکده برتر و همچنین کارآفرینان و کارشناسانی که در شرکت‌های برجسته فناوری، کار می‌کنند را خطاب قرار می‌دهد.
وی اظهار داشت، این پلتفرم می‌تواند توسط یک رویه راحت و سریع برای یافتن ایده‌ها و کانال‌های همکاری، منجر به پیوند ارتباطی بین دانشمندان ایرانی در آمریکا، اروپا و استرالیا با تقریباً ۶۰ دانشگاه ایرانی و مراکز تحقیق شود. 
 
منبع: شبکه خبر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر