کد خبر: 913519
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۸
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تغییر الگوی مصرف را یکی از دلایل اصلی افزایش معتادان متجاهر در کلانشهر‌ها اعلام کرد و گفت: با توجه به گران شدن شیشه، معتادان به سمت الگوی کم مصرفی مثل مصرف همزمان گل، تریاک و قرص‌های روانگردان حرکت کردند.
پرویز افشار در نشست خبری روز گذشته خود با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی ورود مواد پیش‌ساز به داخل کشور گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر سرسختی خاصی در قبال ورود این مواد به کشور دارد و مرز‌های کشور در این زمینه تجهیز شده‌اند. به همین دلیل فضا برای ورود این نوع مواد به کشور ناامن شده و ریسک قاچاقچیان در این زمینه افزایش یافته‌است. همچنین تغییر الگوی مصرف از شیشه به گل و مواد سنتی نیز مزید بر علت شده است.
وی ضمن تشریح میزان مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در سال گذشته گفت: مجموعاً در طول ۱۲ماه سال‌۹۶، ۳ هزار و ۱۲‌نفر بر اساس گزارش پزشکی قانونی در ۳۱ استان در اثر عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر فوت کرده‌اند.
او با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف‌کننده مستمر در کشور وجود دارد، گفت: اعلام این آمار به معنی تعداد معتادان نیست. این مصرف باید منجر به ایجاد وابستگی شود به طوری که فرد در صورت عدم مصرف دچار علائم جسمی و روانی شود. بنابراین اگر با این دید بررسی کنیم تعداد معتادان ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر نیست. مطمئناً تعداد معتادان کمتر از مصرف‌کنندگان مستمر است.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به دلایل افزایش تعداد معتادان متجاهر در سطح کلانشهر‌ها تصریح کرد: یکی از دلایل این مسئله تغییر الگوی مصرف بوده است؛ چراکه با توجه به گران شدن شیشه، معتادان به سمت الگوی کم مصرفی مثل مصرف همزمان گل، تریاک و قرص‌های روانگردان حرکت کردند.
وی با اشاره به تنوع مواد مخدر در کشور اظهار کرد: این مواد در دو گروه مواد مخدر نظیر تریاک و مشتقات آن مثل هروئین، کراک و مورفین و دسته محرک‌ها مثل آمفتأمین، شیشه، مت‌آمفتأمین، روانگردان‌ها و مواد توهم‌زا قرار دارند. از سال‌۹۴ و ۹۵ تریاک و مشتقات آن بالاترین میزان مصرف را به خود اختصاص داده‌اند به طوری که ۶۵‌درصد معتادان مصرف‌کننده هروئین بودند. افشار با بیان اینکه در سال‌۹۰، شیشه با ۲۶‌درصد در رتبه دوم مصرف مواد مخدر قرار داشت، بیان کرد: این میزان با کاهش به ۲/۸ درصد باعث شد تا ماده مخدر گل به دومین ماده مخدر مصرفی در کشور تبدیل شود و بین ۱۰ تا ۱۱ درصد مصرف مواد مخدر را به خود اختصاص دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار