کشورهای چین، امارات متحده عربی، عراق، افغانستان، هند، کرهجنوبی، پاکستان، اندونزی، تایلند و ترکیه ۱۰مقصد اول کالاهای صادراتی ایران در دو ماهه ابتدایی سالجاری بودهاند.
به گزارش گمرک ایران ۴۷/۴۱ درصد از سهم ارزشی صادرات در دو ماهه ابتدای سالجاری به کشورهای چین، امارات متحده عربی و عراق تعلق دارد، بهطوریکه چین با یک میلیارد و ۴۵۱ میلیون و ۲۴۲ هزار دلار رتبه نخست در خرید کالاهای ایرانی را دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۲/۹۴ درصدی روبهرو بوده است و سهم ارزشی آن از کل صادرات ۱۸/۷۵ درصد است.
امارات متحده عربی با خرید یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون و ۷۱۵ هزار دلاری در رتبه دوم کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران قرار دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۴۴/۶۷ درصد رشد روبهرو بوده و ۱۷/۷۱ درصد از کل سهم ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است.
عراق در رتبه سوم کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران قرار دارد این کشور با خرید یک میلیارد و ۱۶۱ میلیون و ۸۲۵ هزار دلار، ۱۵/۱ درصد از کل سهم ارزش صادرات ایران را دارد.
همچنین صادرات کالاهای ایرانی به کشور افغانستان طی مدت مذکور ۵۷۷ میلیون و ۳۶۷ هزار دلار بوده که با رشد ۴۵/۲۰ درصدی مواجه است.
کشور هند در رتبه پنجم خریداران کالاهای ایرانی قرار دارد این کشور با خرید ۴۶۰ میلیون و ۲۰۳ هزار دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۱۴/۵۴ درصدی را داشته است.
صادرات کالاهای ایرانی به کرهجنوبی به لحاظ وزنی ۸۲۲ هزار و ۱۳۵ تن به ارزش ۴۵۵ میلیون و ۷۷۷ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ از لحاظ وزنی ۰/۱۵ درصد کاهش و از لحاظ ارزشی ۲۲/۶۶ درصد رشد را نشان میدهد.
۳۶۳ هزار و ۳۱۳ تن به ارزش ۲۹۲ میلیون و ۲۹۲ هزار دلار نیز حاصل صادرات کالاهای ایرانی به کشور ترکیه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۵۶/۹۷ درصد و از حیث ارزش ۳۰/۲ درصد افزایش را نشان میدهد.
پاکستان هشتمین کشور مقصد صادرات کالاهای ایرانی است و طی مدت مذکور ۴۵۵ هزار تن کالا به ارزش ۱۸۹ میلیون و ۵۲۹ هزار دلار انواع کالای ایرانی را خریداری کرده و به ترتیب از نظر وزنی و ارزش ۳۳/۱۲ درصد و ۶۶/۲۷ درصد رشد داشته است.
صادرات کشورمان به اندونزی با رشد ۲۲۰/۲۴ درصدی روبهرو بوده است، بهطوریکه طی دو ماهه نخست سالجاری ۱۸۷ میلیون و ۱۴ هزار دلار کالاهای ایرانی را خریداری کرده است.
تایلند با خرید ۱۷۹ میلیون و ۶۱۵ هزار دلار انواع کالاهای ایرانی دهمین کشور مقصد کالاهای صادراتی ایران بوده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷/۷۵ درصد رشد را نشان میدهد.