کد خبر: 913406
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹
گفت و گوی «جوان آنلاين» با پيام فضلي نژاد درباره واكنش هاي فضاي مجازي و سلبريتي ها به اجراي حكم جلاد خيابان پاسداران
سيستمهاى قضايى محتاج ديپلماسى رسانه اى به نظر ميرسند. اين به آن معنا نيست كه سرنوشت يك حكم يا پرونده براساس رايزنى با افكار عمومى تعيين شود، بلكه به آن معناست كه سيستم هاى قضايى، در دفاع از عدالت و اجراى آن، بايد بتوانند بخش هايى از افكار عمومى را اقناع سازد

سرويس اجتماعي جوان آنلاين- مصطفي شاه كرمي: بعد از اجراي حكم قانوني شخصي كه در جريان اغتشاشات خيابان پاسداران تهران در نهايت قساوت و اقدامي «داعش گونه» با يكدستگاه اتوبوس به سمت مردم و نيروهاي انتظامي حمله كرده و پس از به شهادت رساندن تعدادي از هموطنانمان در كمال خونسردي و گستاخي، در كنار مسئولان رژيم غاصب صهيونيستي، سردمداران كاخ سفيد و ديگر اذناب آنها عده اي در داخل نيز به انحاء مختلف سعي كردند با مشوه كردن اذهان مردم و تخطئه قوه قضائيه؛ نقش پياده نظام رسانه اي دشمنان ملت و كشورمان را ايفا كنند.

به طور مشخص برخي سلبريتي ها و كه بدون استثناء و در تمامي حوزه ها سعي در نمايش مدعاي «من داناي كل هستم» دارند؛ و صاحبان تريبون هاي حاكميتي و ملي مانند رضا رشيدپور مجري تلويزيون، نسبت به اجراي حكم اعدام محمد ثلاث جوري صحبت مي كنند كه انگار در حق وي عدالت رعايت نشده است و همان موضعي را مي گيرند(مشخصا در اين مورد) كه اسرائيل و امريكا گرفته اند. «جوان آنلاين» به منظور بررسي و تحليل هر چه بهتر اين اقدام ذلت بار اين دسته از افراد داخلي و روشن سازي زواياي تاريك مواضع آنها گفت و گويي با «پيام فضلي نژاد» پژوهشگر و مدير مسئول فصلنامه «نقد انديشه» انجام داده است.

فضلي نژاد در پاسخ با اين سئوال كه علت چنين اقدامي از جانب اين افراد را ضعف در تبيين و اقناع رسانه اي كيفيت جرم كسي مثل محمد ثلاث از جانب رسانه ها، صدا و سيما و قوه قضائيه مي دانيد يا اينكه علل و دلايل ديگري منشأ اثر است، مي گويد: من در خصوص مصداق سوال مصاحبه، هيچ قضاوتى نميكنم، اما در باب موضوع كلى سوال، مواردى قابل تامل است. در عصر گذار از انقلاب اطلاعات به فناورى هوشيار، بستر ذهنى جوامع و افراد و نخبگان، دستخوش تحولات گسترده اى شده است. به طبع همين روند، اقناع افكار عمومى كه امروزه اطلاعات خود را از منابع متعدد ميگيرد و تحليل هاى خود را در تعامل با ديگر اذهان پردازش ميكند، صورت متفاوتى يافته است.

اين فعال رسانه اي با اشاره به اينكه به گمانم سوال اصلى اين است كه آيا سيستم هاى قضايى بايد به سوى اقناع افكار عمومى گام بردارند يا خير؟ و اگر بايد چنين كنند، چه سازوكارى را ميتوانند برگزينند كه به استقلال محاكم و نظام دادگسترى خدشه وارد نسازد، خاطر نشان مي كند: در برخى سنت هاى كلاسيك قضائى، نه سخنى از اقناع افكار عمومى بود و نه ضرورتى براى آن احساس ميشد، اما در برخى سنت هاى ديگر، هيات منصفه به عنوان نماد وجدان اجتماعى حضور داشت و هنوز هم دارد تا به تصميم قضايى، مشروعيت مردمى ببخشد.

پژوهشگر سابق مؤسسه كيهان مي گويد: در عصر امروز، سيستمهاى قضايى محتاج ديپلماسى رسانه اى به نظر ميرسند.  اين به آن معنا نيست كه سرنوشت يك حكم يا پرونده براساس رايزنى با افكار عمومى تعيين شود، بلكه به آن معناست كه سيستم هاى قضايى، در دفاع از عدالت و اجراى آن، بايد بتوانند بخش هايى از افكار عمومى را اقناع سازد و ادله و محكمات و بينات خود را عمومى سازى كند. بدين معنا كه هم بايد حكم عادلانه صادر شود، و هم بايد بستر رسانه اى براى دفاع از اين حكم عادلانه ساخته شود؛ هرچند كه نميتوان اجراى عدالت را به تاخير انداخت، اما نميتوان از نتايج معكوس آن در فقدان پذيرش اجتماعى نيز غافل ماند.

اين فعال رسانه اي در پايان تأكيد مي كند: از اين جهت، با توجه به اينكه در رژيم حقوقى فعلى كشور، با استدلال هايى از پذيرش هيات منصفه اجتناب شده، يك مكانيسم جايگزين لازم به نظر ميرسد. بنابراين، يك ضرورت تازه پيش روى سيستم قضائى ماست تا به اقتضاى شرايط امروز، ساختار رابطه خود را با افكار عمومى و نخبگان و مراجع اجتماعى بازتعريف كند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
France
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
0
0
متاسفانه این مدعیان حقوقی همگی از خارج از کشور حمایت میشوند وگرنه موارد مهم تر ومحق تری برای دفاع وجود دارد .......
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار