کد خبر: 913324
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۳
سید رحیم نعمتی
ناکامی یک هفته‌ای سعودی و متحدانش برای اشغال یمن آن قدر سنگین است که چاره‌ای جز این برای آن‌ها نمی‌ماند تا با استفاده از دستگاه رسانه‌ای خود به نحوی این ناکامی را توجیه کنند.
یک هفته از پایان اولتیماتوم ائتلاف متجاوز به یمن تحت رهبری آل‌سعود برای تخلیه الحدیده گذشت و این یک هفته از حمله نشان داد که اشغال الحدیده برای سعودی‌ها و متحدانش بسیار سخت‌تر از آن حدی است که در یک هفته قبل تصورش را می‌کردند. شاید سفر سه روز پیش مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، امیدی برای سعودی‌ها و متحدان بود تا از بیشتر فرو رفتن در جنگ الحدیده نجات پیدا کنند، اما پاسخ رد مقاومت یمنی به گریفیتس و پایان بی‌نتیجه مأموریت او به صنعا، پایتخت یمن، این امید را هم بر باد داد. حالا سعودی‌ها با پیچیده شدن وضعیت به دو راهکار برای نجات از باتلاق الحدیده رو آورده‌اند؛ یکی به راه انداختن سر و صدای تبلیغاتی و دوم گشودن جبهه‌ای جدید، اما به نظر نمی‌رسد که این دو راهکار هم بتواند کمکی برای خلاصی آن‌ها از این باتلاق باشد.
ناکامی یک هفته‌ای سعودی و متحدانش برای اشغال یمن آن قدر سنگین است که چاره‌ای جز این برای آن‌ها نمی‌ماند تا با استفاده از دستگاه رسانه‌ای خود به نحوی این ناکامی را توجیه کنند. ادعای مربوط به سرنگونی یک پهپاد ساخت ایران از سوی سرهنگ عبدالرحمن اللحجی، فرمانده گردان سوم از نیرو‌های دولت مستعفی یمن، ادعای سرهنگ ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی، در مورد تداوم حمایت‌های ایران از نیرو‌های یمنی و انتشار خبر‌های جعلی مثل قتل عام یک خانواده یمنی به دست نیرو‌های انصارالله و انعکاس این ادعا‌ها در دستگاه تبلیغاتی سعودی از جمله تلاش رسانه‌ای است که ائتلاف متجاوز سعودی برای توجیه ناکامی خود برای اشغال یمن به کار می‌برد. از سوی دیگر، باید به عواقب بحران انسانی در این جنگ توجه کرد که جمعیت بالای الحدیده و تداوم جنگ در این شهر امری حتمی است و سازمان ملل هم از حالا در این مورد ابراز نگرانی کرده است. دستگاه رسانه‌ای متجاوزان مجبور شد به هر نحو که شده توجیهی برای این بحران دست و پا کند و با فرافکنی، مسئولیت این بحران را از گردن خود بردارد، هرچند که ادامه جنگ و فرسایشی شدن آن هم بحران انسانی را در این شهر وخیم‌تر می‌کند و هم کار توجیه آن را سخت‌تر.
انتشار خبری در مورد آمادگی ائتلاف متجاوز سعودی و نیرو‌های دولت مستعفی یمن برای انجام عملیات نظامی در استان صعده می‌تواند برنامه این ائتلاف باشد تا شاید بتواند به هدف اصلی خود برای اشغال الحدیده برسد. از آنجایی که استان صعده در شمال یمن و مرز این کشور با عربستان برای مقاومت یمنی و جنگ با متجاوزان سعودی اهمیت استراتژیک دارد، شاید گشودن جبهه‌ای جدید در این استان باعث شود مقاومت یمنی مجبور به جابه‌جایی نیرو شود تا این استان را از دست ندهد و همین نیز بر وضعیت جنگی الحدیده تأثیر می‌گذارد به خصوص اینکه مقاومت یمنی برای حفظ الحدیده برخی از نیرو‌های خود در این استان را به الحدیده فرستاده است. از سوی دیگر، انتشار این گزارش از سوی رسانه معلوم‌الحالی مثل عدن الغد می‌تواند صرف یک جنگ روانی باشد و نه چیزی بیشتر از این. در واقع، متجاوزان سعودی چه در سال‌های دور و چه در این سه سال از حمله به یمن نتوانسته‌اند بر استان صعده دست‌اندازی داشته باشند و حالا هم که به شدت سرگرم جنگ در الحدیده هستند، ایجاد جبهه جدیدی در این استان از سوی سعودی‌ها بعید به نظر می‌رسد. در این صورت، موضوع استان صعده و جنگ در آن بیشتر یک جنگ روانی از سوی سعودی‌ها و متحدانشان برای تضعیف روحیه مقاومت یمنی و جابه‌جایی نیرو‌های آن در الحدیده است تا اینکه واقعیتی در جنگ یمن باشد. به نظر می‌رسد که ائتلاف متجاوز سعودی در ابتدای کار تصور می‌کرد اشغال الحدیده و بستن آخرین مجرای ورود مواد غذایی و دارو به روی مقاومت یمنی، می‌تواند شرایط را برای به زانو درآوردن مقاومت یمنی فراهم کند تا نسخه تسلیم را به مردم یمن تحمیل کرده باشد، اما حالا مجبور شده با توسل به این ترفند‌ها مفری پیدا کند. واقعیت امر این است که جبهه مقاومت یمنی چه در جبهه سیاسی و چه در شرایط میدانی حاضر به ایستادگی شده چنان که دست رد به طرح تحمیلی گریفیتس می‌زند و هم باتلاقی را برای ائتلاف متجاوز یمنی و مزدورانش در الحدیده فراهم کرده که رهایی از آن به این سادگی و با این دست ترفند‌ها ممکن نخواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار