کد خبر: 913233
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با آنکه دولت ادعا می‌کند نرخ خرید تضمینی گندم را به بهانه پرداخت نقدی افزایش نداده، اما در عمل قول تسویه آبان را داده و از طرف دیگر دلالان آرد و مرغداران برای خرید نقدی گندم به میان آمده‌اند.
علی‌قلی ایمانی در گفت‌وگو با فارس، در مورد آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم از کشاورزان خاطر نشان کرد: خرید تضمینی گندم به کندی انجام می‌شود و گندمکاران کمتر رغبت دارند که گندم را به دولت بفروشند، چون بازار بسیار آشفته است.
وی با اشاره به افزایش نرخ ارز که به طور مستقیم بر نرخ نهاده‌های کشاورزی از جمله سم، بذر، هزینه‌های کارگری و حتی ماشین‌آلات کشاورزی تأثیر می‌گذارد، گفت: به عنوان مثال سمی که هر لیتر آن ۴۵ هزار تومان قیمت داشت، به ۸۵ هزار تومان افزایش یافته، یا کود دی‌آمونیوم فسفات ۱۲۰ هزار تومان به ۱۶۵ هزار تومان در بازار رسیده است. همچنین قیمت ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی نیز سرسام آور افزایش یافته است.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران تصریح کرد: همه این‌ها در حالی است که امسال قیمت گندم افزایش نیافته و استدلال دولت این است که می‌خواهیم پول کشاورز را نقداً بپردازیم تا مانند سال‌های گذشته تا آبان ماه تسویه حساب کشاورز طول نکشد و از طرفی می‌گویند ۵۰ درصد پول گندمکاران را نقداً می‌دهیم، اما نمی‌گویند ۵۰ درصد چند درصد از گندمکاران را می‌پردازند. مضاف بر آنکه آقای نوبخت در رسانه ملی می‌گوید ۵۰ درصد باقیمانده پول گندمکاران را تا آبان ماه می‌پردازیم که این گفت‌وگو‌ها کاملاً با هم مغایر است.
ایمانی به چرخه معیوب خرید تضمینی گندم هم اشاره کرد و افزود: امسال گفته‌اند هر کشاورز ابتدا باید از مراکز خدمات جهاد‌کشاورزی حواله بگیرد و سپس برای فروش گندم مراجعه کند و همه این مسائل دست به دست هم می‌دهد تا کشاورز ترجیح بدهد که گندم خود را به یک مشت دلال و واسطه که در این روز‌ها به بازار گندم ورود کرده‌اند، بفروشد.
وی افزود: این افراد می‌گویند دولت پول شما را نمی‌تواند نقد بدهد و ما گندم را کیلویی هزار و ۲۰۰ تومان از شما می‌خریم و همین افراد گندم را تبدیل به آرد کرده، صادر می‌کنند و دلار ۷ هزارتومانی را در جیبشان می‌گذارند و این کشاورز است که باید گندمی را که قیمتش افزایش نیافته، ۱۰۰ تومان زیر قیمت بفروشد.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران همچنین به مشکل افزایش نرخ کنجاله سویا و ذرت برای مرغداران اشاره کرد و گفت: همین مسئله سبب شد تا مرغداران هم برای تأمین نهاده خود به سمت گندم حمله ببرند و از گندم به عنوان خوراک دام و طیور استفاده کنند.
وی گفت: اگرچه دولت پیش‌بینی کرده است که امسال ۵/۱۰ میلیون تن گندم را به صورت تضمینی از کشاورزان تحویل بگیرد، اما با وجود آنکه برداشت گندم در استان‌های پرتولید مانند خوزستان، گلستان و فارس به اتمام رسیده و تقریباً مناطق سردسیر باقی مانده‌اند، تنها ۳ میلیون تن گندم خریداری شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار