کد خبر: 913181
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
جریمه‌های امریکا شرکت‌ها را از ایران فراری داد
شرکت‌ها و بانک‌های خارجی از ترس قطع دسترسی آن‌ها به چرخه دلار و جرایم امریکا هنوز پنج ماه به آغاز تحریم‌های امریکا علیه ایران مانده، اقدام به ترک و قطع همکاری با ایران کرده‌اند. این در حالی است که از سال ۲۰۰۹ تاکنون امریکا حداقل ۱۷ میلیارد دلار از محل جریمه شرکت‌های مهم و بزرگ و بانک‌های خارجی ناقض تحریم‌های ایران درآمد داشته است و همین جریمه‌های سنگین باعث شده است، خارجی‌ها به شدت از همکاری با ایران واهمه داشته باشند.
به گزارش «فارس»، از سال ۲۰۰۹ به بعد و شکل‌گیری تحریم‌های مالی و نفتی علیه ایران، امریکا به جد پیگیر جریمه‌کردن شرکت‌ها و بانک‌هایی بود که تحریم‌های ایران را نقض می‌کردند و حتی در دوران مذاکرات هسته‌ای نیز از جریمه سنگین شرکت‌هایی که با ایران همکاری داشتند، دست برنداشت. نخستین بار در سال ۲۰۰۹ بود که بانک «کردیت سوئیس» از سوی امریکایی‌ها به دلیل نقض تحریم‌های ایران محکوم شد که جریمه این بانک بیش از ۵۰۰میلیون دلار بود. به گزارش «جوئیش تلگراف»، امریکا شرکت حمل‌و‌نقل دریایی DHL را در سال ۲۰۰۹ به دلیل نقض تحریم‌های ایران به پرداخت ۴/۹ میلیون دلار محکوم کرد. در قالب این طرح بزرگ‌ترین جریمه تاریخ برای یک بانک فرانسوی از سوی امریکایی‌ها اعمال شد. بانک BNP پاریباس فرانسه به دلیل نقض تحریم‌های ایران نهایتاً در سال ۲۰۱۴ و پس از کشمکش‌های طولانی توافق کرد تا در عوض توقف برگزاری دادگاه‌ها و در یک مصالحه، ۹/۸ میلیارد دلار جریمه به امریکایی‌ها بپردازد. امریکا تاکنون از محل جریمه شرکت‌ها و بانک‌های خارجی به دلیل تعامل با ایران، بیش از ۱۷ میلیارد دلار درآمد کسب کرده و این جریمه‌های سنگین در کنار قطع دسترسی به چرخه دلار شرکت و بانک‌های خارجی را نقره داغ کرد و از هرگونه تعامل با ایران بازداشته است.
شرکت ZTE قربانی امریکا علیه ناقضان تحریم ایران
سال گذشته میلادی دولت امریکا به دلیل همکاری شرکت مخابراتی ZTE چین با ایران، این شرکت بزرگ را تحریم کرد و تأمین قطعات مورد نیاز آن از سوی شرکت‌های امریکایی را ممنوع اعلام کرد. ارزش سهام ZTE چین در بازگشایی پس از دو ماه توقف معاملاتی، ۴۰ درصد سقوط کند.
به گزارش فایننشال تایمز، یک بانکدار بزرگ ترک نیز به دلیل نقض تحریم‌های ایران و انجام تراکنش‌های مالی برای این کشور به گذراندن حدود ۱۵سال زندان در امریکا محکوم شد که البته پس از فرجام‌خواهی این محکومیت به دو سال و هشت ماه کاهش یافت.
هاکان آتیلا که مدیر اجرایی بانک دولتی هالک‌بانک ترکیه است، چند سال پیش و در سفر به امریکا از سوی مقامات قضایی این کشور بازداشت شد و پس از ماه‌ها محاکمه به زندان محکوم شد.
به گزارش PHYS، اگرچه شرکت‌های اروپایی از بازگشت تحریم‌های نفتی علیه ایران بیشترین آسیب را خواهند دید و دولت‌های اروپایی پس از خروج امریکا از برجام اعلام کردند از شرکت‌های اروپایی فعال در ایران در برابر جریمه‌های امریکا حمایت خواهند کرد، اما کارشناسان بر این باورند که امریکا ابزار‌هایی دارد که می‌تواند شرکت‌ها را مجبور کند تا از این تحریم‌ها تبعیت کنند. به عبارت دیگر، امریکا می‌تواند قوانین داخلی خود را در حوزه بین‌الملل نیز اعمال ند و شرکت‌های خارجی که با ایران همکاری می‌کنند و در عین حال از دلار در مبادلات خود استفاده کرده یا در امریکا نیز فعالیت می‌کنند را مورد جریمه قرار دهند و دسترسی آن‌ها به چرخه دلار را قطع کنند.
جکس هوگارد، مدیر یک شرکت مشاوره‌ای بین‌المللی می‌گوید: شرکت‌های اروپایی که در امریکا منافع دارند، غیرممکن است که بتوانند از دست امریکا به عنوان پلیس جهان فرار کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار