کد خبر: 913068
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
حبس و بازجویی والیبالیست‌ها پس از تحریم کفش ورزشی فوتبالیست‌ها
بازجويي و حبس واليباليست‌هاي کشورمان توسط پليس امريکا در فرودگاه شيکاگو اعتراض شديد سرمربي و رئيس فدراسيون واليبال ایران را به همراه داشته است، رفتاري که نشان مي‌دهد ايالات متحده با دخالت دادن سياست در ورزش، منشور و روح المپيک را زير پا گذاشته است.
سعيد احمديان

بازجويي و حبس واليباليست‌هاي کشورمان توسط پليس امريکا در فرودگاه شيکاگو اعتراض شديد سرمربي و رئيس فدراسيون واليبال ایران را به همراه داشته است، رفتاري که نشان مي‌دهد ايالات متحده با دخالت دادن سياست در ورزش، منشور و روح المپيک را زير پا گذاشته است.
«تبعيض در بازي‌ها نسبت به هر کشور يا هر شخصي به دلايل نژادي، مذهبي يا سياسي ممنوع است.» اين بخشي از منشور المپيک است، منشوري که براي دوري از ورزش دنيا از سياست پي‌ريزي شد تا ورزشکاران قاره‌هاي مختلف فارغ از هر اختلافي دور هم جمع شوند و در شرايطي برابر مسابقه دهند، اما گويا اين منشور براي برخي از کشورهاي سلطه‌گر محلي از اعراب ندارد، چراكه هر وقت بخواهند آن را زير پا مي‌گذارند و هر وقت هم که دلشان بخواهد کشورهاي معترض به سياست‌هايشان را به بهانه همين منشور مورد فشار قرار مي‌دهند.
تحريم و زير پا گذاشتن منشور المپيک
نمونه اين رفتار متناقض و دورويي را مي‌شود در رفتار امريکايي‌ها در قبال ورزشکاران کشورمان در چند هفته اخير ديد. اولين آن ماجراي ندادن کفش توسط شرکت ورزشي نايکي به فوتباليست‌هاي ايراني بود، اقدامي که اعتراض‌هاي زيادي را به همراه داشت. با اين حال اين شرکت در بيانيه‌اي تصميم سياسي‌اش را به تحريم‌هاي امريکا ربط داد تا دخالت سياست‌هاي دولت ترامپ در ورزش دنيا آشکار شود. در بخشي از بيانيه نايکي آمده است: «تحريم‌هاي امريکا بدان معناست که نايکي به عنوان يک شرکت امريکايي در حال حاضر نمي‌تواند به بازيکنان تيم ملي ايران کفش بدهد. تحريم‌هاي قابل اجرا براي نايکي سال‌هاست که برقرار است و از نظر قانوني لازم‌الاجرا تلقي مي‌شود.»
حبس و بازجويي
پس از ماجراي نايکي، اين‌بار نقض منشور المپيک توسط امريکايي‌ها در سفر تيم ملي واليبال براي شرکت در هفته چهارم ليگ جهاني اتفاق افتاد تا مشخص شود ايالات متحده اعتقادي به شعار عدم دخالت سياست در ورزش ندارد. در همين راستا سرمربي تيم ملي واليبال ديروز از رفتار ناپسند پليس امريکا در حبس و بازجويي ملي‌پوشان کشورمان پرده برداشت. ايگور کولاکوويچ به خبرگزاري تسنيم گفت: «تيم ايران در هنگام ورود به امريکا مورد بازجويي FBI قرار گرفت! برخي از بازيکنانم مجبور شدند يکي‌يکي به سؤالات احمقانه مأموران جواب بدهند، مثلاً بگويند که از بين عکس تعدادي از اشخاص، کدام را مي‌شناسند. پليس امريکا، تيم ما را در اتاق کوچکي در فرودگاه براي مدت سه ساعت نگه داشت، در حالي که بازيکنان تيم ملي لهستان در همان لحظه با لبخند و بدون هيچ تشريفاتي فرودگاه را ترک کردند. چرا بازيکنان جوان تيم من نتوانستند ويزاي امريکا يا حتي اتحاديه اروپا را دريافت کنند؟! اين ورزش نيست!»
رئيس فدراسيون واليبال هم با اشاره به سياسي‌کاري امريکايي‌ها در اين رابطه ديروز به پايگاه خبري ورزش 3 گفت: «بعد از ورود تيم ملي به امريکا متوجه رفتار زشت امريکايي‌ها شديم. آنها چند ساعتي بازيکنان ما را در فرودگاه معطل کردند و ‌ FBI از بازيکنان جوان تيم ما سؤالات بي‌ربط پرسيد. البته اين اولين بار نيست که آنها و حتي اروپايي‌ها با ما چنين رفتاري مي‌كنند.
فرانسه هم امسال با ويزا ندادن به يکي از بازيکنانمان چنين مشکلي را به وجود آورد. در هر صورت رفتار زشت امريکايي‌ها اظهر من الشمس است. آنها که ادعاي دموکراسي دارند، رفتارشان با گفتارشان متفاوت است.»
به گفته احمد ضيايي، اين رفتار زشت امريکايي‌ها در حالي رخ داده كه سال گذشته و در زمان حضور اين تيم در تهران به‌رغم دشمني‌هاي اين کشور، برخوردي محترمانه و فارغ از نگاهي سياسي با آنها شده است: «امريکايي‌ها در شرايطي اين رفتار را انجام دادند که وقتي مي‌خواستند به تهران بيايند، نماينده دفتر ايران در واشنگتن شخصاً به اردوي تيم امريکا رفت و براي آنها ويزا صادر کرد، چون فدراسيون واليبال امريکا گفته بود سفر به واشنگتن هزينه زيادي دارد. ما کرامت خود را نشان داديم، اما در مقابل رفتار آقايان دروغين بود. چرا بازيکنان جوان ما بعد از يک سفر طولاني بايد سه ساعت در فرودگاه معطل شوند و از آنها سؤال‌هاي مسخره پرسيده شود؟! در ضمن به سرپرست تيم و دو بازيکن ما ويزا ندادند. من به مسائل سياسي کاري ندارم و ورزشي صحبت مي‌کنم، اما به هر شکل رفتار امريکايي‌ها قابل توجيه نيست.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار