کد خبر: 913034
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷
نجات رشته‌های مورد علاقه دانشجویان
رشته‌هایی از دانشگاه‌های قوه قضائیه، وزارت خارجه، وزارت اطلاعات و صدا و سیما از دفترچه کارشناسی ارشد که کنار گذاشته شده بود؛ به دفترچه بازگشت...
عليرضا سزاوار
سرانجام اصلاحات دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد انجام شد و در این اصلاحیه، برخی رشته‌های حذف شده به دفترچه بازگشت. رشته‌هایی از دانشگاه‌های قوه قضائیه، وزارت خارجه، وزارت اطلاعات و صدا و سیما از دفترچه کارشناسی ارشد کنار گذاشته شده بود.
این مسئله اتفاقی خوشحال‌کننده برای دانشجویان است که به‌خوبی اوج بی‌تدبیری در نظام آموزش عالی و برنامه‌ریزی‌های این حوزه در سازمان سنجش را هم نشان می‌دهد. این اتفاق در سال‌های گذشته هم رخ داده بود. به طور نمونه کد رشته محل‌های مهندسی الکترونیک هواپیمایی، مهندسی مخابرات هواپیمایی، مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما که پیش از این از دفترچه انتخاب رشته گروه ریاضی حذف شده بود، سال گذشته به دفترچه‌های کنکور بازگشت.

دانشگاه آزاد هم شاکی شد

بر اساس آمار‌ها از تعداد ۷۳۶ هزار و ۳۸۷ داوطلب ثبت‌نام کننده در آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد سال ۹۷، تعداد ۵۷۵ هزار و ۶ نفر در جلسه آزمون حاضر بودند و تعداد ۱۸۱ هزار و ۳۸۱ نفر غایب بودند. به عبارت دیگر ۰۸/۷۸ درصد داوطلبان در جلسه آزمون حاضر و ۹۲/۲۱ درصد داوطلبان در جلسه آزمون غایب بودند.
این موضوع برای آزمون سال گذشته هم از طرف مسئولان دانشگاه آزاد مطرح شده بود؛ چراکه علیرضا رهایی معاون آموزشی دانشگاه آزاد در سیزدهمین همایش معاونان آموزشی اعلام کرد که بررسی رشته‌های حذف شده کارشناسی ارشد ۹۷- ۹۶ دانشگاه آزاد با همیاری و مساعدت وزارت علوم ادامه دارد. وی ابراز امیدواری کرده بود که با همکاری وزارت علوم مشکلات موجود در مابقی رشته‌ها نیز هرچه سریع‌تر برطرف شود.
با این حال علت اصلی این اعتراضات چند روزه توسط داوطلبان، عدم اطلاع‌رسانی مسئولان امر برای حذف رشته‌هایی بود که همین داوطلبان مدت‌ها برای قبول شدن و ادامه تحصیل در آن در تلاش بوده‌اند.

سازمان سنجش زیر بار نمی‌رود

جرقه آغاز این جنجال‌ها نیز از حدود شش ماه پیش با مصوبه جلسه عالی شورای اداری زده شده بود. بر مبنای آن مصوبه برخی رشته‌های دانشگاه‌های دولتی وابسته به دستگاه‌های اجرایی حذف و دانشگاه‌های جامع علمی-کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی هم منحل شدند و در دفترچه آزمون ارشد امسال برخی رشته‌ها از دانشگاه‌های قوه قضائیه، وزارت خارجه، وزارت اطلاعات و صدا و سیما از دفترچه کارشناسی ارشد خداحافظی کرده بودند. این در حالی است که برخی رشته‌ها از دانشگاه وزارت خارجه و صدا و سیما مجدداً به دفترچه برگشتند.

این شوک‌های نابهنگام در سیستم آموزش عالی کشور هر سال رخ‌نمایی می‌کند. زیرا در آزمون سال‌های گذشته نیز شاهد آن بوده‌ایم و رشته‌های مربوط به شاخه علوم انسانی بسیاری مواقع بیشترین قربانی را در این زمینه داشته‌اند.
ابراهیم خدایی که سمت ریاست سازمان سنجش را دارد، بار این مسئولیت را برعهده شورای گسترش دانشگاه‌ها انداخته است، زیرا طبق اظهارات او سازمان سنجش تنها مصوبات این شورا را به مرحله اجرا می‌رساند!
سازمان سنجشی‌ها تمامی دستورات اعلام شده از شورای گسترش دانشگاه‌های وزارت علوم برای پذیرش در سال ۹۷ را تمام و کمال در دفترچه انتخاب رشته آورده‌اند. با تمام این مشکلات و انداختن بار مسئولیت بر گردن یکدیگر، بهتر است که وزارت علومی‌ها و مسئولان سازمان سنجش که خود را مجری برنامه‌ها می‌دانند تعامل بیشتری داشته باشند تا نه تنها شاهد چنین اتفاقات بی‌برنامه و ضررآفرین نباشیم بلکه داوطلبان هم برای مشخص شدن تکلیف خود گرفتار نشوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر