کد خبر: 912879
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۴
یمنی‌ها ۱۶۰ نفر از جمله ۲ فرانسوی را اسیر و یک قایق امریکایی را توقیف کردند
هنوز چند روزی از حملات ائتلاف عربی و غرب به بندر الحدیده یمن نگذشته مزدوران سعودی در مقابله با نیرو‌های انصارالله، زمینگیر شده‌اند. ائتلاف سعودی در تمام محور‌های درگیری در ساحل غربی شهر الحدیده عقب‌نشینی کرده...

هنوز چند روزی از حملات ائتلاف عربی و غرب به بندر الحدیده یمن نگذشته مزدوران سعودی در مقابله با نیروهای انصارالله، زمینگیر شده‌اند. ائتلاف سعودی در تمام محورهای درگیری در ساحل غربی شهر الحدیده عقب‌نشینی کرده و علاوه بر هلاكت تعداد زیادی از نیروهای ائتلاف سعودی، یمنی‌‌‌‌‌ها دهها تن از جمله دو نیروی فرانسوی را اسیر كرده‌اند.
در حالی كه عربستان سعودی و متحدانش مدعی هستند كه بخش‌های زیادی از بندر الحدیده در غرب یمن را اشغال كرده‌اند، اما تحولات میدانی حاكی از این است كه نیروهای متجاوز سعودی كه از پشتیبانی كشورهای امریكا و فرانسه هم برخوردار هستند، در مقابل مقاومت شدید نیروهای انصارالله و ارتش یمن مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند. با گذشت چند روز، درگیری‌های سنگین میان نیرو‌های یمنی و مزدوران تحت فرمان ائتلاف جبهه غربی- عربی در خط ساحلی استان الحدیده در جریان است. به گزارش شبكه المیادین، منابع مطلع روز یك‌‌‌‌شنبه اعلام کردند که ائتلاف سعودی در تمام محورهای درگیری در ساحل غربی شهر الحدیده عقب‌‌نشینی کرده است. یک منبع نظامی یمنی اعلام کرد که تنها طی چند ساعت درگیری‌، حدود 50 عنصر از وابستگان ائتلاف سعودی به هلاکت رسیده و 13 خودروی نظامی آنها در جنوب الحدیده منهدم شده است. این منبع همچنین تأكید كرد که ارتش و کمیته‌های مردمی در حال حاضر نیروهای ائتلاف سعودی در ساحل غربی را محاصره کرده‌اند. منابع میدانی نیز به المیادین گزارش داده‌اند که «نیروهای ائتلاف سعودی در حالت سرخوردگی و یأس شدید قرار دارند و نتوانستند کنترل شهر را در دست گرفته و در ساحل غربی این شهر زمینگیر شده‌اند. همچنین نیروی هوایی یمن نیز حملاتی را ضد تجمعات نیروهای ائتلاف سعودی در ساحل غربی شهر الحدیده یمن انجام می‌دهد.» از سوی دیگر، محمد عبدالسلام، سخنگوی رسمی جنبش انصارالله نیز در گفت‌وگو با المیادین تأکید ‌کرد که «ائتلاف سعودی به دنبال بزرگنمایی رسانه‌ای در خصوص جبهه الحدیده است، چرا که از تحقق هر نوع دستاورد در این درگیری‌‌‌‌‌ها ناکام مانده است.» وی به نیروهای ائتلاف متجاوز وعده داد که درگیری‌های فرسایشی سختی در انتظار آنها است که قدرت تحمل آن را نخواهند داشت. ائتلاف متجاوز عربی روز‌‌‌‌‌ شنبه مدعی شده بود كه فرودگاه الحدیده را تصرف كرده است، اما منابع یمنی این خبر را تكذیب كردند. به گزارش الجزیره، یك منبع میدانی با بیان اینکه درگیری‌‌‌‌‌ها در حومه جنوبی فرودگاه در جریان است، تأکید کرد:«خبر تسلط نیرو‌های مزدور بر فرودگاه الحدیده کذب است و رزمندگان به شدت در حال مقاومت هستند». الجزیره همچنین تصاویری از فرودگاه الحدیده منتشر كرد كه كماكان در دست نیروهای انصارالله است. رسانه جنگ یمن نیز گزارش داد:«ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ادعاهای نیروهای ائتلاف عربی مبنی بر تحقق پیروزی‌‌‌‌‌هایی در نزدیکی شهر الحدیده را تکذیب کردند.»
حمله هوایی برای شکستن بن‌بست
عربستان و متحدانش كه در مدت سه سال گذشته نتوانسته‌اند از حملات هوایی دستاوردی داشته باشند، برای تحت فشار گذاشتن انصارالله، عملیات همه جانبه‌ای را در الحدیده آغاز كردند اما این حملات نیز نتیجه‌ای در بر نداشته است و در روزهای ابتدایی شكست‌های زیادی را متحمل شده است. عربستان كه در عرصه میدانی مجبور به عقب‌نشینی شده است، به حملات هوایی روی آورده است تا از این طریق شكست‌هایش را جبران كند. خبرگزاری سبأ یمن، روز یك‌‌‌‌شنبه اعلام کرد كه جنگنده‌های ائتلاف سعودی- اماراتی پنج حمله علیه الحدیده از جمله فرودگاه آن انجام دادند. شبکه العربیه گزارش داد، ائتلاف عربی به رهبری عربستان حملات هوایی را علیه فرودگاه الحدیده آغاز کرد. خبرگزاری سبأ گزارش داد، وزارت بهداشت دولت نجات یمن در بیانیه‌ای حمله مستقیم ائتلاف عربی به اتاق عمل بیمارستان الثوره در الحدیده که خسارات بالایی داشت را به شدت محکوم کرد. در ادامه این بیانیه آمده است:«همه این حملات در مقابل دیدگان جامعه جهانی و سازمان ملل انجام می‌شوند که شبانه روز برای وضعیت انسانی الحدیده اشک می‌ریزند، آنها در برابر جنایات انسانی ائتلاف سکوت کرده‌اند.»
حمله جبهه غربی-عربی به الحدیده در حالی است که نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل پیش از آغاز این حمله درباره پیامدهای آن در وخیم تر شدن فاجعه انسانی در یمن هشدار داده بودند اما متجاوزان بدون توجه به این هشدارها، بحران در یمن را تشدید كردند. سازمان ملل كه در طول سه سال اقدام مؤثری برای حمایت از ملت یمن انجام نداده است، برای پایان دادن به درگیری‌‌‌‌ها در الحدیده، مارتین گریفیث، نماینده ویژه خود را برای گفت‌وگو‌‌‌‌هایی اضطراری با انصارالله به صنعا فرستاده است. خبرگزاری فرانسه گزارش داد، گریفیث به انصارالله پیشنهاد کرده کنترل الحدیده را به کمیته‌ تحت نظارت سازمان ملل بسپارند. انور قرقاش، دستیار وزیر امور خارجه امارات در توئیتر خود مدعی شد كه انصارالله با پیشنهاد سازمان ملل برای عقب‌نشینی از الحدیده موافقت كرده است. ادعایی كه از سوی رهبران انصارالله تأیید نشده و جزئیات این گفت‌وگو‌‌‌‌ها منتشر نشده است.
ضرب شست انصارالله
به‌رغم ادعای ائتلاف عربی به پیروزی در الحدیده اما این نیروهای انصارالله هستند كه ضربات سنگینی را به متجاوزان وارد كرده‌اند. به گزارش المیادین، انصارالله اعلام کرد که روز‌‌‌‌‌شنبه 160 نظامی ائتلاف عربستان سعودی را به اسارت گرفته است. علی العماد، عضو دفتر سیاسی انصارالله گفت:«اسرا به مکانی خارج از الحدیده منتقل شدند تا مبادا در بمباران هواپیماهای متجاوز کشته شوند». منابع وابسته به انصارالله گفته‌اند كه در بین اسرا، دو نیروی فرانسوی هم حضور دارند. روزنامه فرانسوی «‌لوفیگارو‌» روز‌‌‌‌‌شنبه به نقل از دو منبع نظامی نوشته بود:«نیروهای ویژه فرانسوی در یمن حضور دارند و در کنار نیروهای اماراتی در یمن هستند». از سوی دیگر، محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن نیز دیروز در صفحه توئیتر خود نوشت:«نیروهای گارد ساحلی یمن یک کشتی فرانسوی یا امریکایی را در مقابل سواحل الحدیده توقیف کرده‌اند». الحوثی در توئیتی دیگر، اعلام کرد:«قایق توقیف شده نامش «M/Y_jehol_ll‌» است و افزود: «از مردان نیروی دریایی یمن به دلیل هوشیاری و توجه‌شان تشکر می‌کنم. مردان نیروی دریایی یمن دشمنان را بر سر دو راهی قرار داده؛ یا هدف موشک قرار می‌گیرند یا توقیف می‌شوند.»
در روز اول شروع عملیات در الحدیده هم نیروهای انصارالله توانسته بودند یك كشتی جنگی اماراتی را با موشك منهدم كنند. امریكا، انگلیس و فرانسه از همان ابتدای جنگ در یمن، از ائتلاف متجاوز عربی حمایت كردند و با ارسال تسلیحات پیشرفته به كشورهای عربی، آنها را برای كشتار بیشتر مردم بی‌دفاع یمن تحریك كردند. امریكا از زمان روی كار آمدن دونالد ترامپ، میزان حمایت‌های خود از ائتلاف سعودی را تشدید كرده و حتی به طور مستقیم وارد عمل شده است. همچنان كه یمنی‌ها، عملیات الحدیده را جنگ امریكایی‌‌‌‌‌ها می‌دانند و گفته‌اند كه به طور مستقیم با امریكا وارد جنگ شده‌اند. حمایت غرب از جنایات سعودی‌‌‌‌‌ها در یمن در حالی است كه بیشتر مردم یمن از گرسنگی و بیماری‌های واگیردار و كمبود دارو رنج می‌برند و سازمان‌های حقوق بشری نسبت به فاجعه انسانی در یمن هشدار می‌دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار