کد خبر: 912861
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
انتقاد عضو کمیسیون منابع طبیعی مجلس از عملکرد محیط زیست
عضو كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي با اشاره به اينكه مسائل محيط‌زيستي اولويت هيچ دستگاهي در كشور نيست، تصريح كرد: سازمان محيط‌زيست قادر به رسيدگي به مشكلات حوزه شكار و چگونگي فعاليت شكارچيان نيست.

شمس‌الله شريعت‌نژاد با اشاره به اينكه سازمان محيط‌زيست در دوره گذشته سياست عدم صدور پروانه شكار را در دستور كار داشت، گفت: در حال حاضر شكارچيان غيرمجاز بسياري در مناطق مختلف كشور فعاليت مي‌كنند، به‌طوري‌كه بدون منطق كارشناسي شده و قابل‌قبولي در شكار گونه‌هاي جانوري شكارچيان اقدام به شكار مي‌كنند. بنابراين شرايط زيست‌محيطي كشور به دليل وجود واقعيت‌هايي درحوزه شكار مناسب نيست.
نماينده مردم تنكابن در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه محيط‌زيست قادر به رسيدگي به مشكلات حوزه شكار و چگونگي فعاليت شكارچيان نيست، افزود: متأسفانه محيط‌زيست توان نظارت كافي را در اين حوزه ندارد، ضمن اينكه تسليحات در دست محيط‌بانان براي محافظت از منابطع طبيعي و مناطق شكار ممنوع نيز كاركرد و كارايي مناسبي ندارد، زيرا محيط‌بانان در بيشتر شرايط مجوز استفاده از اسلحه را ندارند. همچنين محيط‌بانان را به دليل تيراندازي و آسيب به فرد متخلف مورد مجازات قرار مي‌دهند.
وي با تأكيد بر اينكه جنگل‌بانان و محيط‌بانان بسياري تاكنون گرفتار تبعات حاصل از تيراندازي به شكارچيان شده‌اند، تصريح كرد: در حال حاضر قاچاقچيان و شكارچيان غيرمجاز در كشور بيش از محيط‌بانان و حافظان عرصه‌هاي طبيعي كشور امنيت دارند، متأسفانه هيچ احساس امنيتي براي محيط‌بانان در كشور وجود ندارد و اين در حالي است كه متخلفان در تمامي حوزه‌ها با استفاده از رانت امنيت بيشتري دارند.
شريعت‌نژاد با اشاره به اينكه لايحه حمايت از محيط‌بانان طي چند ماه گذشته در كميسيون كشاورزي مجلس بررسي و تصويب شده است، گفت: این لایحه هنوز در دستور كار صحن علني مجلس قرار نگرفته است، بنابراين مسائل محيط‌زيستي اولويت دستگاه‌ها محسوب نشده و در چنين شرايطي اراده‌اي براي برخورد با متخلفان درحوزه محيط‌زيست وجود ندارد، به طور حتم سازمان محيط‌زيست نمي‌تواند هم مجوز لازم را صادر کند و هم اينكه نظارت را در دستوركار قرار دهد.
اين نماينده مردم در مجلس دهم با بيان اينكه محيط‌زيست حق صدور مجوز و نظارت‌ها را همزمان ندارد، افزود: سازمان محيط‌زيست دستگاه نظارتي بوده و مجوزها بايد از سوي سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور صادر شود، در حال حاضر سازمان جنگل‌ها گستره وسيعي در تمامي نقاط كشور دارد، بنابراين هرگونه مجوز در بهره‌برداري از منابع طبيعي از جمله صدور مجوز براي شكار بايد توسط سازمان جنگل‌ها صادر شود، به همین دلیل نمي‌توان انتظار داشت كه محيط‌زيست مجوز‌ها را صادر کند و نظارت‌ها را هم در سطح قابل قبولي انجام دهد.
عضو كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي در مجلس تصريح كرد: متأسفانه شكارهاي غيرمجاز در كشور تا جايي پيشرفت كرده است كه برخي از گونه‌ها در معرض انقراض قرار گرفته اند، امكان نظارت براي سازمان محيط‌زيست در شرايط فعلي وجود ندارد، ضمن اينكه با متخلفان در اين حوزه نيز به درستي برخورد نمي‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار