کد خبر: 912782
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
با فرسودگی ۸۰ درصدی ناوگان حمل‌و نقل عمومی
همین سال گذشته بود که دو بار نام شهر تاریخی یزد جهانی شد. یک‌بار به واسطه برخورداری از آثار تاریخی متعدد در فهرست شهر‌های تاریخی یونسکو قرار گرفت و بار دیگر این شهر از سوی بنیاد جهانی انرژی در سطح بین‌المللی به عنوان اولین شهر پایدار در تاریخ معرفی شد.
میترا شهبازی
درحالی که با این دو ثبت جهانی پیش‌بینی می‌شود یزد همواره منتظر جمعیت بزرگی از گردشگران باشد، اما هنوز پای زیرساخت‌های آن می‌لنگد. نمونه بارز آن هم همین فرسودگی ۸۰ درصدی ناوگان حمل و نقل عمومی است که مانع رقبت گردشگران برای ورود به یزد شده است.

یزد بعد از دو ثبت جهانی در سال ۹۶ هنوز به زیرساخت‌های استاندارد دست نیافته است. زیرساخت‌هایی از از اولین نیاز‌های اصلی شهر‌های تاریخی به حساب می‌آیند. از جمله این کمبود‌ها هم می‌توان به نقض بزرگ حمل و نقل عمومی شهر یعنی فرسودگی ۸۰ درصدی ناوگان آن اشاره کرد. معضلی که مانع آسایش و راحتی گردشگران و به دنبال آن کاهش توریست پذیری استان می‌شود. علاوه بر این مردم استان هم همواره برای عبور و مرور خود با عدیده‌ای از مشکلات مواجه هستند که یکی از آن‌ها تنفس در هوای آلوده است.

سایه فرسودگی بر سر ناوگان اتوبوسرانی

طی بررسی‌های انجام شده از سال ۹۱ تاکنون دولت هیچ کمکی به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی استان نکرده است و همین مورد به گفته کارشناسان یکی از دلایل عقب‌ماندگی و فرسودگی سیستم حمل و نقل استان به‌خصوص شهر گردشگرپذیر یزد شده است. در این خصوص رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد با تأیید مطالب فوق می‌گوید: «سازمان اتوبوس‌رانی یزد ۲۶۳ دستگاه اتوبوس فعال درون‌شهری دارد، که اکنون ۸۰ درصد این ناوگان فرسوده است.»

محمدرضا شفیعی با بیان این‌که اتوبوس‌های مدل ۷۵ و ۸۰ دیگر پاسخگوی نیاز شهری تاریخی نیستند، می‌افزاید: «در سال ۹۴ تنها پنج دستگاه و در سال ۹۵ نیز پنج دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوس‌رانی شهر یزد افزوده شده که این به‌هیچ عنوان تأثیری در فرآیند نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری یزد نداشته است.» بنابر این با این اوصاف بی‌دلیل نیست که چرا بعد قرار‌گیری نام شهر یزد دو بار در لیست آثار تاریخی بین‌المللی؛ اتفاق بزرگی در راستای گردشگری رخ نداده است. چراکه با این شرایط حمل و نقلی، گردشگران ترجیح می‌دهند این سختی‌ها را تحمل نکنند و قدم به شهر تاریخی یزد نگذارند.

گردشگری با حمل و نقل فرسوده رونق نمی‌یابد

البته مشکل تنها به ناوگان حمل و نقل اتوبوس‌رانی استان ختم نمی‌شود و معضل دیگر فرسودگی سیستم تاکسی‌رانی استان است. رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد در این باره می‌گوید: «قریب به ۸۰ درصد تاکسی‌های سطح شهر یزد نیز فرسوده هستند.» شفیعی ادامه می‌دهد: «در حال حاضر سامانه‌ای برای خریداری خودرو‌های فرسوده در نظر گرفته‌شده است که متأسفانه با وجود پیگیری‌های متعدد هنوز باز نشده و همین موضوع روند نوسازی حمل‌ونقل استان را با مشکل مواجه کرده است.» در حال حاضر هزار و ۴۰۱ دستگاه مینی‌بوس، هزار و ۸۷ دستگاه تاکسی گردشی، ۲ هزار و ۳۳۴ دستگاه تاکسی خصوصی، هزار و ۴۰۰ دستگاه سرویس مدارس، ۲ هزار و ۶۸۰ دستگاه کامیون و کامیونت، ۱۸۰ وانت‌بار و ۲۶۳ دستگاه اتوبوس در سطح شهر تردد دارند که ۸۰ درصد آن‌ها فرسوده هستند.
 
علاوه بر این مشکلات قرار بود خطوط بی. آر. تی هم برای این شهر در نظر گرفته شود که آن هم اکنون پشت در‌های بسته کمبود اعتبارات قرار گرفت. مشکلی که بیش از نبود منابع مالی به دلیل عدم حمایت متولیان شکل گرفته است. با این شرایط موجود و تکمیل نبودن زیرساخت‌ها نباید منتظر رونق گردشگری بود و تمام مشکلات این حوزه را به گردن میراث فرهنگی و نحوه اطلاع رسانی آن انداخت. درحال حاضر تمام بخش‌های استان باید با همکاری و هماهنگی هم شرایط را برای رونق گردشگری فراهم کنند. از ابتدایی‌ترین نیاز‌های شهری یزد هم همین بحث حمل و نقل عمومی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار