کد خبر: 912756
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱
نگاهی به حواشی بیلبورد حمایت از تیم ملی
طراحان و مدیران اوج مسأله زن‌ستیز بودن این طرح را رد می‌کنند و آن را حاصل شیطنت‌های سیاسی می‌دانند چراکه سایر طرح‌های سازمان اوج در میدان ولیعصر مورد استقبال هم قرار گرفته است

جوان آنلاین: 23 خردادماه بود که بیلبوردهایی در حمایت از تیم ملی ایران که در جام‌جهانی حضور دارد در میدان ولیعصر تهران نصب شد. بیلبوردی که نشان‌دهنده بازیکنان تیم ملی بود در قامت اقوام ایرانی که جام قهرمانی را بالای سر برده‌اند. نصب این بیلبورد خیلی سریع به حاشیه کشانده شد و جرقه حاشیه نیز حضور نداشتن زنان در این بیلبورد بود. تعبیری که خیلی زود از شبکه‌های اجتماعی شروع شد و حتی در میان برخی اعضای شورای شهر نیز کشیده شد و آنان را به اظهارنظر عجیب و خارج از روال وادار کرد. در این میان برخی ورزشکاران و سینماگران هم وارد میدان شدند و با اظهارنظرهای عجیب و بعضاً تند و فرامتنی به فضای اعتراضی علیه این بیلبورد دامن زدند. این اعتراضات که شروع آن به خاطر عدم حضور زنان در طراحی آن بود خیلی زود به بانی و طراح آن سرایت کرد و نوک انتقادات به سمت سازمان اوج نشانه رفت.

با این حال طراحان و مدیران اوج مسأله زن‌ستیز بودن این طرح را رد می‌کنند و آن را حاصل شیطنت‌های سیاسی می‌دانند چراکه سایر طرح‌های سازمان اوج در میدان ولیعصر مورد استقبال هم قرار گرفته است. آقای محمد ذوقی، مدیر روابط عمومی سازمان اوج درباره این طرح می‌گوید: ما مشکلی با بانوان نداریم و اگر با زنان مشکلی داشتیم، در طرح‌های دیگرمان از حضور آنها استفاده نمی‌کردیم. من فکر می‌کنم شکی وجود ندارد که ما ضدزن نیستیم. در عالم هنر شش طرح ترافیکی زده می‌شود و هر طرح ترافیکی برای رسیدن به ثمر چند مرحله از ایده‌پردازی تا طراحی گرافیکی و نصب را طی می‌کند. در این شش طرح برخی طرح‌ها حضور آقایان را دارد و این به معنای تفکیک جنسیتی نیست؛ کمااینکه در طرح نوروزی دیوارنگاره میدان ولیعصر فقط از تصویر یک دختر استفاده شده و این هم به معنای ضدمردبودن نیست. اگر در طرح گرافیکی ما فقط زنان باشند، این یعنی ما ضدمرد هستیم؟ اصلاً این‌طور نیست. گرافیست ما که او هم ضدیتی با زنان نداشته، این ایده‌پردازی را انجام داده و باید این شش تصویر را یک پکیج در کنار هم بدانیم که یک روز قبل از آغاز جام جهانی و با محوریت شعار «یک ملت، یک قهرمان» به اکران درآمده‌اند.

این نخستین باری نبود که نصب یک بیلبورد در تهران حاشیه‌ساز می‌شد. چند سال قبل هم نصب بیلبوردهای صداقت آمریکایی در میان مذاکرات هسته‌ای و تذکر به صادق نبودن طرف‌های مذاکره جنجالی شد. شاکیان این بیلبوردها دولتی‌ها و طرفدارانشان بود و در رسانه‌ها به شدت به آن تاختند و خواستار جمع‌آوری آن شدند. کار به جایی رسید که وزیر امور خارجه و سایر وزرای دولت هم درباره این پوسترها انتقاد کردند در حالی محتوای پوستر برگرفته از بیانات رهبر انقلاب درباره دولت آمریکا و غیرقابل اعتماد بودن آن بود. با این حال اوج، سابقه خوبی در نصب بیلبوردهایی در میدان ولیعصر (عج) و سایر نقاط تهران دارد که با همراهی خوبی از سوی مردم مواجه شده است . نمونه قابل لمس این ماجرا نصب بیلبوردهایی در ایام اربعین و نیز شهادت شهید محسن حججی با عناوین «بیا تا برویم» و «راهی که از سر گرفتیم» بود.میدان ولیعصر به دلیل قرار گرفتن در مرکز تهران و البته یکی از شلوغ‌ترین میدان‌های تهران موقعیت ویژه‌ای دارد. مؤسسه اوج هم از چند سال گذشته این مکان را برای نصب آثار خود در اختیار گرفته است. البته در زمان شهرداری آقای محمدباقر قالیباف نزدیک 60 عرشه پل در سایر نقاط تهران نیز در اختیار اوج بود که با روی کار آمدن آقای نجفی این تعداد به زیر  10پل تقلیل پیدا کرد.

جالب اینجاست که آقای برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران نظر متفاوتی درباره این بیلبوردها دارد: تبلیغات قبلی مؤسسه اوج برای نوروز یا فتح خرمشهر و... تابلوهایی شایسته و بدون اشکال بودند. درباره این تابلو هم اشکالی وجود ندارد و برداشتی که درباره حضورنداشتن زنان در این تبلیغ مطرح‌شده درست نیست. ضرغامی با بیان اینکه طراح این بیلبورد تبلیغاتی درباره این طرح توضیحات منطقی داشته است، می‌گوید: مبنای طراحی در این تبلیغ نوعی شبیه‌سازی بازیکنان تیم ملی با مردمان قومیت‌های مختلف بوده است و چون تیم ملی مردان در جام جهانی منظور این کار بوده، همه افراد در آن مرد هستند و با این توضیح و استدلال دیگر حضور زنان در این تابلو موضوعیتی ندارد.

هیاهوی اخیر که ابتدا در فضای مجازی یک طیف خاص شروع و سپس به رسانه‌های آن جریان و حتی در ادامه به رسانه‌های خارجی نیز کشیده شد و ظاهراً اهداف دیگری غیر از محتوای بیلبورد مورد نظر را دارد و آن هم زمینه‌سازی و تحریک شهرداری تهران و البته برخی اعضای شورای شهر برای پس‌گرفتن فضای مورد اختیار سازمان اوج است.
آقای عباس صانعی، مدیر خانه طراحان انقلاب اسلامی هم در توضیح درباره این طرح چنین می‌گوید: ما بازیکنان تیم ملی را در قالب اقوام تصویر کردیم و گفتیم وقتی همه در کنار هم باشند قهرمان هستند و چون تیم ملی فوتبال مردان بودند ، خانمی در تصویر نبوده است. یکی دو تا از اقوام در تیم ملی نماینده نداشتیم که ما آ‌نها را هم در طراحی گنجاندیم تا همه اقوام نماینده داشته باشند اما بیلبوردهای جدید قرار بود در قالب یک کمپین #با_هم_قهرمانیم از سوی خانه طراحان انقلاب اسلامی وابسته به مؤسسه اوج در سطح تهران اکران شود. طرح‌هایی که تیم‌های ملی ایران اعم از فوتبال و سایر رشته‌ها را در برمی‌گرفت و زمینه‌ای برای یک وحدت ملی را فراهم می‌کرد امری که با تخریب‌های گسترده مواجه شد و سازندگان آن را وادار کرد برای حفظ وحدت و همدلی ملت در ایام جام جهانی آن را با اثر دیگری در میدان ولیعصر تعویض کنند. در بیانیه خانه طراحان انقلاب اسلامی آمده است:  «وحدت» مهم‌ترین عامل پیش‌برنده کمپین جام جهانی بود. کمپینی که قرار بود حال مردم را خوب کند! رویکرد «وحدت» از بین ده‌ها مورد دیگر انتخاب شد تا در خدمت نزدیک کردن دل‌ها به همدیگر و کنار گذاشتن اختلافات و تفاوت‌ها باشد. کنار گذاشتن تفاوت‌ها و تحمل کردن همدیگر برای یک هدف بزرگتر؛ پیشرفت کشور عزیزمان ایران…اما به دلیل برخی سوءبرداشت‌های پیش‌آمده و همچنین سوءاستفاده‌های رسانه‌های بیگانه از این رویداد بزرگ، کاری که قرار بود وحدت را یادآوری کند به صورتی توسط رسانه‌ها عرضه شد که نتیجه معکوس داد. در حالی که این اثر، شروع یک کمپین بزرگ برای حمایت از تیم ملی ایران در جام‌جهانی بود. حالا ما تصمیم گرفتیم برای احیا کردن هدف اصلی این کمپین که چیزی جز «در کنار هم بودن و وحدت» نیست، یکی دیگر از آثار این کمپین را در میدان ولی‌عصر (عج) اکران کنیم. شما هم برای حمایت از تیم ملی و حمایت از کشورمون، حرف‌هاتون رو با این هشتگ بنویسید و از «با هم بودن» و «در کنار هم بودن» حرف بزنید: #با_هم_قهرمانیم

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار