کد خبر: 912649
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
همزمان با تشدید نبرد بر سر بندر الحدیده جنگ روانی متجاوزان نیز تشدید شده است. تا عصر روز ‌‌‌‌‌شنبه اخبار متناقضی از این نبرد در رسانه‌‌‌‌‌ها و شبکه‌های مجازی منتشر‌‌‌‌ می‌شد...

همزمان با تشدید نبرد بر سر بندر الحدیده جنگ روانی متجاوزان نیز تشدید شده است. تا عصر روز ‌‌‌‌‌شنبه اخبار متناقضی از این نبرد در رسانه‌‌‌‌‌ها و شبکه‌های مجازی منتشر‌‌‌‌ می‌شد، در حالی که رسانه‌های نزدیک به عربستان مدعی تسلط بر فرودگاه این شهر بندری بودند، منابع نزدیک به انصارالله سقوط فرودگاه را تکذیب کردند، آنچه مشخص است غرب و ائتلاف سعودی و اماراتی تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا بر الحدیده مسلط شوند و در مقابل انصارالله اراده خود را برای مقاومت جزم کرده تا الحدیده را به ویتنام امارات تبدیل کند.
به گزارش «جوان»، رسانه‌‌‌‌ها و منابع وابسته به ائتلاف سعودی از بامداد تا عصر روز‌‌‌‌‌ شنبه چندین بار مدعی شدند فرودگاه الحدیده را به تسلط خود درآورده‌اند. شبکه خبری العربیه صبح ‌‌‌‌شنبه ادعا کرد که ائتلاف عربی کاملاً بر فرودگاه الحدیده مسلط شده و مشغول برچیدن مین‌های کار گذاشته شده در آن است. اما یک ساعت و نیم بعد از این خبر شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی ناخواسته این خبر العربیه را تکذیب کرد و گزارش داد که درگیری‌‌‌‌‌ها در نزدیکی فرودگاه (و نه داخل فرودگاه) شدید است. همچنین شبکه الاخباریه عربستان سعودی نیز در سایت خود مدعی تسلط ائتلاف سعودی بر فرودگاه الحدیده شد اما شبکه المیادین به نقل از منابع میدانی جنبش انصارالله خبر ورود نظامیان مورد حمایت عربستان و امارات را به فرودگاه الحدیده تکذیب کرد. محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن به شبکه تلویزیونی المیادین گفت: «ائتلاف سعودی پس از سومین شکست در پیشروی به طرف الحدیده، برای حمله رسانه‌ای تلاش می‌کند.»
بندر الحدیده در سواحل غربی یمن واقع است و اهمیت کلیدی برای دو طرف دارد. این بندر مهم‌‌ترین شهری است که انصارالله از طریق آن به دریاه راه دارد و بر اساس اعلام نهادهای بین‌المللی بیش از 80 درصد کمک‌های بشردوستانه به مناطق جنگ‌زده در شمال و مرکز یمن از طریق بندر الحدیده صورت می‌گیرد. بیش از عربستان سعودی این امارات است که رهبری عملیات الحدیده را به عهده گرفته است و طی یک سال گذشته تمام تلاش خود را برای همراه کردن حداکثری کشورهای غربی در این عملیات به کار گرفته است و گزارش‌‌‌‌‌های منتشر شده نشان می‌دهد نه تنها امریکا بلکه نیروهای فرانسوی نیز در این عملیات مشارکت دارند.
حضور امریکا و فرانسه
روزنامه «فیگارو» فرانسه به نقل از دو منبع نظامی این کشور خبر داد نیروهای ویژه فرانسوی در حال حاضر در یمن حضور دارند. فیگارو جزئیات بیشتری در این ارتباط منتشر نکرد. بنابر گزارش رویترز وزارت دفاع فرانسه روز جمعه گفته بود که انجام عملیات با تجهیزات مین‌روب را برای دستیابی به بندر الحدیده، بررسی می‌کند. یک مقام اماراتی که خواست نامش فاش نشود، روز جمعه گفت که فرانسه برای متوقف نشدن عملیات در الحدیده، قول تأمین تجهیزات مین‌روب را به اماراتی‌‌‌‌‌ها داده است.
از سوی دیگر، وزارت دفاع امریکا مدعی شده در این عملیات مشارکت مستقیم ندارد اما بعضی سیاستمداران امریکایی در کنگره با به چالش کشیدن این ادعای پنتاگون خواستار شفاف شدن نقش امریکا در عملیات الحدیده شدند. سناتور برنی سندرز طی بیانیه‌ای رسمی خواست پنتاگون جزئیات کامل نقش امریکا در این عملیات را منتشر کند. سندرز همچنین نسبت به فریب و پنهان کردن نقش واشنگتن در عملیات الحدیده ابراز نگرانی کرد. در همین حال انگلیس با درخواست شورای امنیت که خواستار آتش‌بس فوری در الحدیده شده بود، مخالفت کرده است. شورای امنیت بامداد‌‌‌‌‌ شنبه جلسه‌ای را برای بررسی الحدیده پشت در بسته برگزار کرد.
علاوه بر مشارکت کشورهای غربی، رهبران انصارالله اعلام کرده‌اند حتی رژیم صهیونیستی در کنار امارات و عربستان در عملیات الحدیده مشارکت دارد. دو هفته قبل، «عبدالملک بدرالدین الحوثی‌» رهبر جنبش انصارالله یمن در سلسله سخنرانی‌های شبانه خود در ماه مبارک رمضان اعلام کرده بود که «دشمن اسرائیلی» در نبردهای جبهه ساحل غربی یمن حضور دارد. همچنین گزارش‌ شده اکثر نیروهای تحت فرمان امارات از کشورهای آفریقایی به‌ویژه سودان و اریتره هستند.
امکانات امارات در مقابل اراده انصارالله
هجوم گسترده و همه‌جانبه امارات، عربستان، رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی از زمین، دریا و آسمان برای تسلط بر بندر الحدیده نشان می‌دهد آنها حداکثر امکانات خود را به کار گرفته‌اند تا الحدیده را به تسلط خود درآورند اما در مقابل انصارالله تمام اراده خود را به کار گرفته تا الحدیده را به گورستان نیروهای متجاوز تبدیل کند به همین دلیل شاید بتوان نبرد الحدیده را نبرد امکانات در مقابل اراده دانست. «محمد عبدالسلام‌» سخنگوی انصارالله‌ در گفت‌وگو با پایگاه خبری شبکه «المسیره» تأکید کرد ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، راهبرد دقیقی برای ریختن خون دشمنان در ساحل غربی دارند... عملیات اکنون در منطقه «الدریهمی‌» و چندین منطقه مشخص دیگر، متمرکز است و نیروهای دشمن از جلو و عقب محاصره شده‌اند. دشمن متجاوز در نبرد ساحل غربی و سایر جبهه‌‌‌‌‌ها به بن‌بست رسیده است و وجهه بین‌المللی آن در حال از بین رفتن است و تاکنون هیچ یک از اهدافش را محقق نکرده است.
روز جمعه خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع نظامی و پزشکی گزارش داد بر اثر کمین انصارالله 12 نفر از نیروهای متجاوز کشته شده‌اند. امارات هم روز پنج‌‌شنبه تأیید کرد چهار نظامی این کشور در جریان عملیات الحدیده کشته شده‌اند. ابوظبی جزئیات بیشتری درباره نحوه کشته شدن این افراد اعلام نکرد اما بعضی منابع نوشتند چهار نظامی امارات در جریان حمله انصارالله به یک کشتی جنگی در روز اول عملیات کشته شده‌اند. نیروهای یمنی روز چهار‌‌‌‌شنبه اعلام کردند دو فروند کشتی جنگی ائتلاف را هدف قرار داده‌اند.
کارشناسان نزدیک به انصارالله معتقدند سقوط فرودگاه الحدیده نه تنها به معنای تسلیم انصارالله نیست بلکه تازه شروع کار است. «عبدالرحمن الراجح» کارشناس امور یمن، به شبکه خبری العالم گفت،:« نبرد الحدیده از دیگر جبهه‌‌‌‌‌ها متفاوت نیست. مردم یمن در حال دفاع از خود هستند. پیشروی ائتلاف سعودی در خط ساحلی به معنای پیروزی آن نیست. اغراق زیادی در خبرهای رسانه‌های سعودی می‌شود. نباید فریب آنان را خورد. رسیدن مزدوران و اشغالگران به شهر الحدیده تازه آغاز نبرد است نه پایان آن. قطعاً شکسته شدن تجاوز در الحدیده به معنای شکست کمرشکن برای آنان خواهد بود و شاید به توقف نهایی تجاوز [جنگ عربستان] منتهی شود.»
در حالی که از نگاه انصارالله رسیدن نیروهای متجاوز به الحدیده تازه شروع کار است اما اماراتی‌‌‌‌‌ها تلاش می‌کنند تسلط بر الحدیده را مبنایی برای امتیاز گرفتن از انصارالله و پایان جنگ قرار دهند. بر همین اساس روز گذشته مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در پرونده یمن بعد از سفر به ابوظبی مستقیماً وارد صنعا شد. به گزارش رویترز، او قرار است شروط ولیعهد ابوظبی برای توقف درگیری‌های الحدیده را به عبدالملک حوثی منتقل و با وی برای آتش‌بس رایزنی کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار