کد خبر: 912643
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
رئيس ميز افغانستان در سازمان توسعه تجارت گفت: با توجه به افزايش نرخ ارز، در موارد متعدد شاهد مهاجرت افغاني‌هاي ساكن ايران هستيم و اين افراد به صورت غيرقانوني به جاي آمدن به ايران به كشورهاي اروپايي، تركيه يا كشورهاي عربي براي كار مهاجرت مي‌كنند.

 محمدمهدي جوانمردقصاب در گفت‌وگو با «ايسنا» اظهار كرد: در ماه‌هاي گذشته به دنبال افزايش نرخ ارز شرايطي پيش آمد كه اشتغال در ايران به مانند سابق براي افغان‌ها جذابيت ندارد، چراكه پولي كه آنها مي‌توانند براي خانواده خود در افغانستان بفرستند نسبت به گذشته كاهش يافته است. وي گفت: اگرچه افزايش نرخ ارز براي كالاهايي كه توليد آنها از ابتدا تا انتها در ايران صورت مي‌گيرد ارزآوري داشته و به نفع صادرات محسوب شده و اشتغالزايي مي‌كنند، اما جنبه ديگر شرايط آن اين است كه نيروهاي كار افغان براي ادامه كار به مهاجرت پرداخته و به طور قانوني يا غيرقانوني به كشورهاي مختلف از جمله كشورهاي اروپايي مي‌روند.
رايزن سابق بازرگاني ايران در كابل در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در پاسخ به اين سؤال كه مهاجرت افغان‌ها تا چه اندازه مي‌تواند از صادرات ايران به افغانستان بكاهد، گفت:‌ در حالت كلي شايد تأثير خاصي در اين بخش وجود نداشته باشد.
بخش قابل توجهي از محصولات صادراتي به افغانستان كالاها و محصولاتي هستند كه تمام مواداوليه و روند توليد آنها داخلي محسوب مي‌شود، بر همين اساس كالايي كه در گذشته در افغانستان به فروش رسيده و هر دلار آن 3 هزار و 700تومان ارزش داشت، اكنون ارزش ارزي به مراتب پايين‌تري دارد و همين امر باعث مي‌شود ميزان صادرات به افغانستان بيشتر شود.
رئيس ميز افغانستان در سازمان توسعه تجارت از شيريني و شكلات، فرش ماشيني و موكت، آهن‌آلات، سيمان و سراميك به عنوان برخي كالاهاي عمده صادراتي ايران به افغانستان اشاره كرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار