کد خبر: 912601
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
با تقاضای کاذب ارز قطعاً تا چندماه آینده با صف تقاضا‌های واقعی که نتوانسته‌اند ارز مورد‌نیاز خود را دریافت کنند، مواجه می‌شویم
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: اختصاص ارز با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۱۲هزار وارد‌کننده و تولیدکننده به معنای دادن ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت به این افراد است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: اختصاص ارز با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۱۲هزار وارد‌کننده و تولیدکننده به معنای دادن ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت به این افراد است.
مجید‌رضا حریری در گفت‌وگو با فارس در مورد سیاست‌های ارزی اخیر دولت گفت: پایش مبادلات ارزی در جهت شفافیت اقدامی درست است که باید از آن حمایت کرد، اما اشکالی که می‌توان از دولت گرفت، این است که چرا این اقدامات را از اواخر تابستان سال گذشته که زمزمه‌های بدعهدی ترامپ برای خروج از برجام شنیده می‌شد، شروع نکرد.
وی با اشاره به تفاوت نرخ ارز در بازار رسمی و آزاد گفت: اختلاف قیمت ارز رانت به وجود می‌آورد، بنابراین دادن ارز با یک قیمت ثابت به متقاضیان به هیچ‌وجه موجه نیست.
حریری با اشاره به حدود ۳۷ هزار نفر دارنده کارت بازرگانی در کشور اظهار داشت: بنابراین اگر حدود ۵۰ درصد این تعداد فعال باشند؛ یعنی با یک جمعیتی حدود ۱۹ هزار نفری مواجه هستیم که شاید حدود ۱۲ هزار نفر آن‌ها وارد‌کننده باشند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: با توجه به میزان واردات در سال گذشته این افراد باید متقاضی ۵۰ میلیارد دلار ارز برای واردات باشند، در‌حالی‌که با به وجود آمدن تقاضای کاذب برای واردات پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۹۰ میلیارد دلار کالا به کشور وارد شود.
حریری با بیان اینکه البته واردات ۹۰ میلیارد دلار کالا به کشور تقریباً غیرممکن است، گفت: با تقاضای کاذب ارز قطعاً تا چندماه آینده با صف تقاضا‌های واقعی که نتوانسته‌اند ارز مورد‌نیاز خود را دریافت کنند، مواجه می‌شویم و از آن طرف با گیرندگان ارزی که معلوم نیست ارز دریافتی خود را چه کار کرده‌اند، برخورد خواهیم کرد.
حریری گفت: با توجه به اختلاف ۲ هزار تومانی ارز در بازار آزاد و رسمی دادن فقط ۵۰ میلیارد دلار ارز به قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به معنای تقسیم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت بین ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر وارد‌کننده است.
وی افزود: این در حالی است که با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ارز قرار بود، کالا‌ها ارزان‌تر وارد شوند تا مردم از رفاه بیشتری برخوردار باشند.

حریری با تأکید بر اینکه باید با مردم صادق بود، گفت: ما در شرایط اضطرار به سر می‌بریم و امکان دارد حتی شرایط در آینده بدتر شود، بنابراین باید این اوضاع را برای مردم به درستی تشریح کرد.
وی با بیان اینکه دولت دچار یک آشفتگی در سیاست‌گذاری شده و باید هرچه زودتر خود و شوک حاصل از بحث‌های برجام را جمع‌و‌جور کند، گفت: با تشریح شرایط واقعی اقتصاد برای مردم می‌توان دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان را به مردم نداد و دلار را با یک قیمت واقعی به دست مصرف‌کننده و تولیدکننده رساند و حمایت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی را به طور مستقیم از ۸۰ میلیون نفر انجام داد.
حریری اظهار داشت: شخصاً معتقدم نرخ واقعی دلار حتی می‌تواند از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان هم کمتر باشد، اما این موضوع در شرایطی محقق می‌شود که کنترل بر خروج و ورود ارز وجود داشته باشد و نرخ ارز براساس نرخ بازار سیاه و قاچاق شکل نگیرد.
وی گفت: برای واقعی شدن قیمت ارز باید تمرکز روی جلوگیری از خروج سرمایه باشد، زیرا با این کار بازار به آرامش می‌رسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار