کد خبر: 912425
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربايجان‌شرقي مطرح کرد
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربايجان‌شرقي با بیان اینکه ۱۰۰ هزار نفر در کتابخانه‌های استان عضو هستند، گفت: در کتابخانه‌های نهادهای مختلف مانند کتابخانه زندان‌ها ۱۱ هزار عضو داریم.

حسن خدایی  در اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی استان جزو پنج استان ممتاز کشور است، اظهار داشت: سال گذشته 2 میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بودجه به کتابخانه‌های عمومی استان اختصاص یافته که تاکنون ۷۲ درصد این بودجه تخصیص یافته است.

وی تصریح کرد: براساس توافقی که در سال ۹۵ انجام شد برخی از مطالبات کتابخانه‌های عمومی استان به صورت قانونی لحاظ شد که در این زمینه توانسته‌ایم نیازهای جاری را برطرف کنیم.

وجود 112 کتابخانه در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی در حوزه مسائل جاری نداریم، ادامه داد: در سال 57 تعداد کتابخانه‌های استان ۲۷ مورد بود این در حالی است که در حال حاضر ۱۱۲ کتابخانه در استان داریم.

خدایی با اشاره به افتتاح دو کتابخانه در سال ۹۷ تصریح کرد: برخی از کتابخانه‌های عمومی در کشور به دلیل فرسوده بودن و یا وارد شدن آسیب در زمان وقوع زلزله بازسازی شده‌اند.

وی اضافه کرد: در برخی از کتابخانه‌های استان مانند کتابخانه روستای پورزمان مولان به دلیل مهاجرت زیاد تعداد عضویت کاهش یافته و احتمال تعطیل شدن وجود دارد، بنابراین صرف هزینه در این کتابخانه مقرون به صرفه نیست.

وی با بیان اینکه کتابخانه نبی‌اکرم(ص) به دلیل تعمیرات و وجود مشکلات مالکیتی در حال حاضر غیر فعال است، گفت: از مجموع سه کتابخانه سیار در استان، در حال حاضر دو کتابخانه سیار فعال است.

2 میلیون و 665 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی تعداد کتاب در استان را 2 میلیون و ۶۶۵ هزار جلد دانست و افزود:به منظور برابرسازی تعداد کتاب با جمعیت استان تلاش می‌کنیم کتابخانه‌های استان را توسعه دهیم.

خدایی با بیان اینکه ۱۰۰ هزار نفر در کتابخانه‌های استان عضو هستند، گفت: در کتابخانه‌های نهادهای مختلف مانند کتابخانه زندان‌ها ۱۱ هزار عضو داریم. 

وی اظهار کرد: در تمام ۱۱۲ کتابخانه‌های استان نشست‌هایی با حضور اعضا برگزار می‌شود که در این نشست‌ها کتاب‌های مختلف معرفی می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت برگزاری برنامه‌های فرهنگی از سوی این اداره کل گفت: هر سال ۵۰ عنوان کتاب از بین کتاب‌های تازه منتشر شده در برنامه کتابخوان ماه به مردم معرفی می‌شود.

چاپ 12 عنوان کتاب بریل برای نابینایان

خدایی تصریح کرد: در برنامه پویش کتابخوان مجازی افراد از طریق شبکه‌های مجازی اطلاعات کتاب‌های مطالعه شده را معرفی و به اشتراک می‌گذارند.

وی گفت: جشنواره‌های رضوی در شاخه‌های مختلف به نهاد کتابخانه‌های عمومی سپرده شده است که با معرفی هفت اثر برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی مهارت‌های زندگی، افزود: این کلاس‌ها در ۱۴ کتابخانه از ۶ شهرستان برای 2 هزار و ۶۸۹ نفر از اعضای و همکاران برگزار می‌شود 

خدایی ادامه داد: دومین واحد کتابخانه‌ای تولیدکننده چاپ کتاب بریل برای نابییان هستیم که تاکنون ۱۴عنوان کتاب بریل به چاپ رسیده است.

عضویت 3 هزار و ۹۰۳ نفر در کتابخانه‌های سیار

وی تعداد اعضای کتابخانه‌های سیار را 3 هزار و ۹۰۳ نفر عنوان کرد و گفت: این کتابخانه با مراجعه به روستاها خدمات بسیاری را انجام می‌دهند که در این زمینه 2 هزار و ۳۴۷ مورد امانت ثبت شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی افزود: 10 کتابخانه به صورت اساسی در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بهسازی شده کتابخانه رشدیه تبریز که در شأن یک کلان‌شهر نبود ولی اکنون بازسازی شده است.

خدایی با بیان اینکه استانداردهای کتابخانه‌ها در دنیا تغییر کرده است، یادآور شد: در حال حاضر کتابخانه‌هایی را برای کودکان در استان راه‌اندازی می‌کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر