کد خبر: 912398
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۴
رئيس بنياد توانمندسازي گندمكاران گفت: كشاورزان به دليل عدم اعتماد به دولت در حال فروش گندم خود به مرغداران و دامداران كيلويي هزار و 200تومان به صورت نقدي هستند.

علي قلي‌ايماني در گفت‌وگو با «مهر» با اشاره به نقض قانون خريد تضميني محصولات كشاورزي از سوي دولت در سال‌جاري و عدم افزايش نرخ خريد گندم اظهار داشت: اين مسئله و در كنار آن نابساماني بازار ارز و واردات نهاده‌هاي دامي باعث شده دلالان، واسطه‌ها، مرغداران و دامداران به خريد گندم روي بياورند و به جاي جو، ذرت و كنجاله سويا كه افزايش قيمت چشمگيري داشته از گندم به عنوان خوراك دام استفاده كنند.
وي با بيان اينكه در حال حاضر گندم از همه اين نهاده‌ها ارزان‌تر است، افزود: بررسي‌ها نشان مي‌دهد خريد گندم توسط دولت نسبت به مدت مشابه سال گذشته كاهش داشته، دليل اين كاهش نيز افت توليد نبوده اما گندم از گردونه مصرف انساني خارج شده و به چرخه خوراك دام رفته است. رئيس بنياد توانمندسازي گندمكاران كشور با بيان اينكه طبق اعلام سخنگوي دولت، كشاورزاني كه به دولت گندم تحويل مي‌دهند، ۵۰درصد طلب خود را مي‌گيرند و ۵۰درصد مابقي نيز تا آبان ماه تسويه خواهد شد، گفت: سال گذشته دولت تا آبان‌ماه نيز مطالبات گندمكاران را تسويه نكرد. ايماني با اشاره به اينكه هم‌اكنون بازار كشش و آمادگي جذب گندم كشاورزان را دارد، ادامه داد: دامداران و مرغداران گندم كشاورزان را در انبار هزار و 200تومان به صورت نقدي از آنان تحويل مي‌گيرند و گندمكاران با خود حساب و كتاب مي‌كنند كه اگر محصول خود را به صورت نقدي كيلويي هزار و 200 تومان بفروشند، بهتر است تا آن را هزار و 300 تومان به دولت بدهند و مشخص نباشد كي طلب‌شان تسويه خواهد شد.
دلال‌ها در خريد گندم فعال شده‌اند
وي با انتقاد از عدم افزايش قيمت خريد تضميني گندم طي سال‌جاري تصريح كرد: با رويكردي كه دولت در مقابل گندمكاران در پيش گرفت، ميزان كشت در سال آينده هم كاهش خواهد يافت. ايماني تصريح كرد: دلالان و واسطه‌ها نيز وارد بازار شده‌اند و گندم را از توليدكنندگان به قيمت‌هاي مختلف بسته به شرايط خريداري و دپو مي‌كنند تا آن را گران‌تر بفروشند. وي با اشاره به اينكه احتمالاً طي چند ماه آينده گندم به قيمت هزار و 300 تومان براي مصارف انساني پيدا نخواهد شد، گفت: اگر تدابير جدي انديشده نشود، شرايط بدتر خواهد شد. وي افزود: گندم داراي سيكل مرتب و منظمي بود و برنامه‌ريزان برنامه‌ريزي براي توليد، كشت و خريد آن طراحي مي‌كردند، اما متأسفانه در حال حاضر از چنين برنامه‌اي خبري نيست. ايماني اظهار نگراني كرد: با اين اقدامات دولت، ممكن است كشور به شرايط ساليان ۹۱ و ۹۲ كه بخش عمده‌اي از گندم مورد نياز داخل وارد مي‌شد، بازگردد.
واردات گندم گران تمام مي‌شود
وي با اشاره به نياز ۱۰ميليون تني كشور به گندم تصريح كرد: هنوز استان‌هايي هستند كه گندم آنها برداشت نشده و دولت همچنان فرصت دارد با اتخاذ تدابيري مناسب شرايط را بهبود بخشد تا كشاورزان رغبت پيدا كنند، گندم‌شان را به دولت بفروشند و اوضاع سامان پيدا كند. ايماني تأكيد كرد: حتي اگر دولت بخواهد با ارز 4 هزار و 200توماني گندم وارد كند با توجه به نرخ جهاني اين محصول قيمت گندم وارداتي براي كشور در بنادر بيش از هزار و 500 تومان تمام مي‌شود، ضمن اينكه هزينه‌هاي گمركي، تخليه بار و حمل‌و‌نقل را نيز بايد در اين زمينه محاسبه كرد. وي با بيان اينكه كشور در آستانه تحريم‌هاي ظالمانه قرار دارد، اضافه كرد: در صورت آغاز تحريم‌ها ما به راحتي نمي‌توانيم واردات مستقيم انجام دهيم و واردات غيرمستقيم نيز هزينه‌ها را افزايش مي‌دهد، همچنين حجم بالاي تقاضاي ايران در بازارهاي جهاني قيمت جهاني گندم را به شدت افزايش خواهد داد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
0
0
البته یکی دیگر از مهمترین دلایل عدم رغبت کشاورزان به فروش گندم به دولت،‌ عدم پرداخت وجه آن است! گویا تا چندی پیش، هنوز وجه خرید گندم به کشاورزان پرداخت نشده بود!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
0
0
این بساط دلالی یک بار برای همیشه باید جمع بشه تولید کننده مشخصه مصرف کننده هم مشخصه برای چی این همه واسطه دو طرف رو به خاک سیاه بنشونن...حضرات مراجع یک مقدار از وجوهات شرعی رو صرف نجات اقتصاد کشور اسلامی کنند...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار