کد خبر: 912384
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
پس از آنكه یك مقام امریكایی مدعی شد كه خروج این كشور از توافق هسته‌ای ایران، به بر هم خوردن این توافق و ارتقای سطح غنی‌سازی ایران منجر نشده است، بهروز كمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت اين سازمان آماده احیای سایت فردو برای غنی‌سازی اورانیوم است

پس از آنكه یك مقام امریكایی مدعی شد كه خروج این كشور از توافق هسته‌ای ایران، به بر هم خوردن این توافق و ارتقای سطح غنی‌سازی ایران منجر نشده است، بهروز كمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت اين سازمان آماده احیای سایت فردو برای غنی‌سازی اورانیوم است.
در شرایطی كه رایزنی مقامات ایرانی با كشورهای اروپایی برای گرفتن تضمین‌های لازم برای حفظ برجام در جریان است، سازمان انرژی اتمی نیز خود را برای دوران خروج احتمالی از برجام در صورت ناتوانی اروپا، آماده می‌كند. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز چهار‌‌‌شنبه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، به موضوع آغاز غنی‌سازی در فردو پس از برجام و ورود به مرحله ساخت رآکتور اراک در آینده نزدیک اشاره و تأکید کرد:«اگر قرار باشد از برجام‌ خارج شویم ماشین‌های جدید را در نطنز نصب می‌کنیم و سایت را توسعه می‌دهیم و برنامه‌های بسیار دیگری نیز داریم». كمالوندی درباره اقدامات سازمان انرژی اتمی برای دوران پس از خروج از برجام گفت:«رهبر انقلاب فعلاً دستور داده‌اند برنامه‌‌‌‌ها در چارچوب‌ برجام انجام شود و زمانی که‌ ایشان دستور دهند، برنامه‌های خارج از برجام‌ برای احیای فردو‌ را اعلام می‌کنیم‌.» رهبر معظم انقلاب 14خرداد به سازمان انرژی اتمی دستوراتی را دادند و مسئولان این سازمان را موظف کردند به سرعت آمادگی‌های لازم را برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو (در چارچوب برجام) فراهم آورند. به گزارش بی‌بی‌سی، سایت فردو در زیر زمین و در منطقه‌ای محصور میان کوه تأسیس‌‌‌ شده تا به گفته مقام‌های ایرانی در برابر حملات احتمالی خارجی آسیب‌ناپذیر باشد. پایان غنی‌سازی اورانیوم در سایت فردو یکی از مهم‌‌ترین خواسته‌های جامعه جهانی از ایران بود که در توافق هسته‌ای به دست آمد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت‌وگوی خود درباره مذاکرات چین و ایران نسبت به ساخت رآکتور‌ اراک‌ هم گفت:«ما چندین قرارداد‌ داشته‌ایم که الان عملیاتی شده و مراحل مختلف طراحی مفهومی، پایه و تفصیلی انجام شده و بعد از آن مرحله ساخت آغاز خواهد شد». کمالوندی‌ درباره اینكه آیا بر هم خوردن برجام‌ تأثیری در این مذاکرات می‌گذارد، گفت:«بر اساس قطعنامه‌ شورای امنیت 2235 قرارداد‌‌‌هایی که بر اساس بر‌جام تأیید و مراحلش‌ طی شده است بر اساس عرف‌ بین‌المللی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد از طرفی ما با طرف چینی سر و کار داریم و بعید است آنها تحت تأثیر اقدامات امریکا قرار بگیرند». وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای رسیدن به 190 هزار سو به سالن مونتاژ سانتریفیوژ‌ نیاز است و تاکنون‌ چه اقداماتی برای تحقق این امر انجام شده است، گفت:«ما سال‌هاست‌ روی سالن‌های مونتاژ‌ سانتریفیوژ کار کرده‌ایم اما آنها را به طور کامل تمام نکرده‌ایم زیرا نیازی نداشتیم و قرار بود در سال‌های نزدیک به سال هشتم‌ برجام‌ که به آنها نیاز داریم، آن را تکمیل کنیم. ما نمی‌خواهیم در این سالن‌های مونتاژ سانتریفیوژ‌ فعلاً سانتریفیوژی تولید کنیم بلکه آنها را داریم و فقط در نظر داریم آنها را تکمیل و راه‌اندازی کنیم که البته بخش عمده کار آنها انجام شده است.»
واشنگتن: آسمان به زمین نیامد
در حالی كه سازمان انرژی اتمی ایران خود را برای غنی‌سازی در فردو، در دوران خروج احتمالی از برجام آماده می‌كند، دستیار وزیر خارجه امریکا گفته است كه برخلاف آنچه برخی کارشناسان هشدار می‌دادند، خروج امریکا از توافق هسته‌ای به بر هم خوردن این توافق و ارتقای سطح غنی‌سازی ایران منجر نشده است. کریستوفر فورد، دستیار وزیر در اداره امنیت بین‌الملل و منع اشاعه وزارت خارجه امریکا كه روز سه‌‌‌‌شنبه در اندیشکده «مرکز امنیت جدید امریکایی» صحبت می‌کرد، گفت:«بگذارید اشاره کنم که با وجود آنکه ایالات متحده مشارکت در توافق هسته‌ای با ایران را متوقف کرده، غیبت ایالات متحده به فروپاشی این توافق منجر نشده است. قطعاً نمی‌خواهم زود داوری کنم، اما همین حد از عدم فروپاشی هم برای ما که در حال بررسی جهان پس از خروج ایالات متحده هستیم، درسی دارد.» وی با بیان اینکه پیش از خروج امریکا از برجام هر روز روزنامه‌‌‌‌ها هشدار می‌دادند که این کار به ارتقای سطح غنی‌سازی ایران یا حتی خروج این کشور از معاهده منع اشاعه (NPT) منجر می‌شود، گفت:«ایرانی‌‌‌‌ها با این هشدار‌‌‌ها موفق شدند حساسیت اروپایی‌‌‌‌ها را برانگیخته و از توافق واشنگتن و بروکسل علیه تهران جلوگیری کنند.» فورد ادامه داد: «دست‌کم تا الان، آسمان به زمین نیامده و به نظر می‌رسد که تهران می‌داند که منافع قوی‌ای در مذاکره دارد، حتی بر سر مفادی که به وضوح از آنچه که این کشور در سال ۲۰۱۵ جامعه جهانی را به پذیرشش متقاعد کرد، جذابیت کمتری دارد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار