کد خبر: 912343
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸
ائتلاف‌ها هنوز قطعیت ندارد
روند گفت و گو‌ها در عراق احتمال نخست وزیر مستقل شیعی با وجهه‌ی ملی را افزوده است.

در پی گفت و گوهایی که منجر به ائتلاف سه گانه آقایان صدر، حکیم و علاوی شد و با افزوده شدن جریان آقای عامری، زمزمه نخست وزیر مستقل با چهره ملی بالاتر گرفته است.

بر این اساس و تا اینجای کار اگر تغییر عمده ای رخ ندهد، احتمال نخست وزیری یک شخصیت حزبی روز به روز کاهش می یابد و لذا عبادی نیز نسبت به گذشته از بخت کمتری برای نخست وزیری برخوردار است.

پیشتر در تحلیل شفقنا آمده بود که رویکرد بسیاری از احزاب عراقی و همچنین ارزیابی از دیدگاه و بیانیه های مرجعیت عالی حاکی از مزیت نخست وزیر شیعی اما مستقل و ملی بر نخست وزیر حزبی است.

با توجه به ائتلاف های صورت گرفته فعلی، در چنین شرایطی احتمال نخست وزیری عبادی در قالب حزب الدعوه بسیار کمتر از گذشته است و یکی از راه های پیش روی عبادی استعفا از حزب الدعوه است. در این صورت عبادی می تواند به عنوان شخصیتی مستقل شانس خود برای نخست وزیری آینده عراق را بهبود ببخشد. گرچه در این صورت هم تضمینی برای معرفی عبادی وحود ندارد و البته چنین اقدامی نیز برای عبادی بسیار دشواتر است.

اگر عبادی نخواهد از حزب الدعوه استعفا دهد، ممکن است به سمت ائتلافی دیگر حتی با آقای مالکی و با کردها و اهل تسنن برود تا شاید اکثریت لازم برای نخست وزیری را بدست آورد که چندان آسان نیست و یا  به عنوان پنجمین عضو به ائتلاف چهارگانه  قبلی افزوده شود و سهمی از وزار بگیرد و یا در غیر این صورت حضور در پارلمان به عنوان رهبر حریان مخالف از احتمالات پیش روی اوست.

طبیعتا پس از ماه مبارک رمضان گفت و گو های سیاسی در عراق وارد فاز جدیدی خواهد شد و جریان دشوار و یا بسیار دشوار انتخاب نخست وزیر  تا ماه آینده میلادی به طول خواهد انجامید. پیچیدگی فضای سیاسی عراق به گونه ایست که نمی توان از قطعیت ائتلاف ها سخن گفت و چه بسا در فاز جدید گفت و گوها ائتلاف های جدید و تعیین کننده دیگری شکل بگیرد. اما تا اینجای کار می توان گفت آقای حکیم (الحکمه)نقش میانجی گرانه مهمی ایفا کرده و جریان آقای صدر (سائرون) و آقای عامری (فتح) نیز هر کدام توانسته اند با انعطاف در مواضع پیشین راه ائتلاف با یکدیگر را باز کنند.

منبع: شفقنا

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار