کد خبر: 912080
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۱
مهران ابراهیمیان

البته واضح است كه با اظهارنظر درباره بر هم خوردن بازارهاي مختلف بلافاصله بايد مسئوليت و اثبات ناكارآمدي برخي از مسئولان نيز عيان شود، زيرا بعد از گذشت پنج سال ديگر نمي‌توان انگشت اتهام را به سوي دولت دهم گرفت يا گردن نهادهاي موازي و دولت در سايه انداخت.
مثلاً همين وضعيت خودرو كه نمايندگان از دپوي دهها هزار آن خبر داده‌اند كه نه دست نهادي خاص و نه بخش خصوصي است، مديران هر دو خودروساز بزرگ را دولت تعيين مي‌كند و مدعي هستند كه بعد از برجام ديگر خروج خودروسازان مشترك هم تكرار نمي‌شود؟
افزايش قيمت‌ها كه اين روزها مرتب از سوي مسئولان حباب عنوان مي‌شود، اما به شوخي و در فضاي مجازي با آوردن مثال‌هايي مانند گراني‌هاي سكه، مسكن، طلا و خودرو مي‌گويند، كل ايران دستگاه حباب‌ساز شده و كف و صابون !
اين فضاي حبابي و سكوت دولتي يك بن‌بست واضح در سيستم اطلاع‌رساني دولت است كه مانند دستگاه مكشي پرقدرت اعتماد و سرمايه اجتماعي‌اش را كم مي‌كند.
لابد دولتمردان اقتصادي در اين ايام چهار موضوع را در حوزه اقتصادي به خوبي فهميده‌اند كه:
1- رها‌سازي بازارها در چنين سيستم اقتصادي به معناي افزايش لجام‌گسيخته قيمت‌ها است.
2- كنترل تورم با سياست‌هاي پولي و افزايش نرخ سود كه منجر به افزايش نقدينگي تا سه برابر در مدت پنج سال شده است و در نهايت چه نتيجه‌اي دارد و تعويق تورم با افزايش نقدينگي حتماً از سركوب قيمت‌ها توسط دولت آثاري به مراتب سخت‌تر و دردناك‌تر دارد.
3- آثار رواني و واقعي تحريم‌ها غيرقابل انكار است و نبايد همه اين آثار را برگردن يك طرح مانند مسكن مهر و خلق پول براي اين موضوع انداخت و براي كسب رأي در انتخابات نبايد دروغ گفت.
4- قواعد اقتصادي با پنهان‌كاري موقت يا انداختن تقصير كم‌كاري و بي‌توجهي به توليد قابل نقض نيست، با عنايت به اين چهار موضوع بايد دولت با جرئت و پذيرش واقعيت‌ها و اعترافات به خطاها بيش از همه با مردم همراه شود يا دست‌كم با قبول سهم خود در شكل‌گيري اين روند اقدامات لازم را انجام دهد و از مردم عذرخواهي كند و تقاضاي همكاري و همراهي مردم را داشته باشد. نمي‌توان تنها به اميد برگزاري جام‌جهاني و درگيري ذهني براي ساعت‌هاي خاص تصور كرد كه ديگر مردم نياز به تدبير در بازارها ندارند!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار