کد خبر: 911964
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
یکی از سؤالات رایج در مقوله فرهنگ این است که اساساً «فرهنگ اسلامی» چیست؟ آیا فرهنگ اسلامی را در معارف، اخلاق و احکام دین خلاصه می‌کنیم یا فرهنگ جوامع مسلمان را فرهنگ اسلامی می‌دانیم؟ فرهنگ اسلامی چه نسبتی با فرهنگ جوامع مسلمان برقرار می‌کند؟ آیا فرهنگ سنتی جوامع مسلمان لزوماً فرهنگ اسلامی است و آداب و روش‌های جدید لزوماً غیراسلامی است؟ نقش تاریخ، دین و فناوری در ساخت فرهنگ جوامع چگونه با هم پیوند برقرار می‌کند؟... این‌ها پرسش‌هایی است که در کتاب فرهنگ ناب اسلامی رهیافت‌هایی برای پاسخ به آن ارائه شده است.

اساسی‌ترین مؤلفه‌های فرهنگ ناب اسلامی در پنج ارزش اساسی عقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق به عنوان شبکه مفهومی درهم تنیده، الگوی مفهومی مهندسی فرهنگ اسلامی را شکل می‌دهد و نیز ارتباطات پنجگانه «انسان» با خود، خدا، خلیفه خدا، خلق و خلقت بستر‌های اصلی ساخت فرهنگ ناب اسلامی است. فرهنگ ناب اسلامی، جامعه بشری را در بستر «فرهنگ توحیدی» به سوی «توحید فرهنگی» صیرورت می‌بخشد.
کتاب فرهنگ ناب اسلامی (مبانی و الگو‌های مفهومی) اثر حجت‌الاسلام علی ذوعلم توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر