کد خبر: 911957
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶
قیمت بلیت سینما‌ها به بهانه نمایش فوتبال ۳۰ درصد افزایش یافت
تصمیم بحث‌برانگیز شورای صنفی نمایش؛ افزایش قیمت بلیت سینما!
وحید مهری
 
کمتر از دو روز دیگر سوت بازی‌های جام جهانی فوتبال در شهر مسکوی روسیه نواخته می‌شود، در همین حال در کشور ما و به بهانه همین بازی‌ها سوتی دیگر نواخته می‌شود و آن چیزی نیست جز یکی از تصمیم‌های بحث‌برانگیز شورای صنفی نمایش که همانا اعلام افزایش قیمت بلیت سینماست.

این دومین بار است که طی یک سال بلیت سینما با افزایش قیمت مواجه می‌شود. کمتر از سه ماه بعد از افزایش ۲۵درصدی قیمت بلیت سینما‌ها و رساندن سقف قیمت از ۱۲به ۱۵هزارتومان به بهانه سال جدید، حالا این بار به بهانه پخش مسابقات فوتبال در سینما‌ها یک افزایش ۳۰درصدی در قیمت بلیت سینما‌ها رخ خواهد داد و هر که بخواهد در سینما فوتبال ببیند باید بلیت ۲۰هزارتومانی بخرد. افزایش قیمت بلیت سینما از یک طرف و پخش فوتبال در سالن‌های محدود سینما از سویی دیگر منجر به اظهارات متعدد از سوی سینماداران و سینماگران شده است. عمده سینماگران و فیلمسازان با نمایش فوتبال در سینما مخالفند و معتقدند این کار کمکی به صنعت و هنر سینما نمی‌کند که هیچ اتفاقاً در تضعیف جایگاه متزلزل اکران سینما هم برآمده است. این دسته می‌گویند همین حالا هم برای اکران یک فیلم مدت‌ها باید در صف اکران بایستند و عملاً با پدیده‌ای مثل فیلم‌سوزی مواجه بشوند. یکی از فیلمسازانی که از ابتدای استارت خوردن این طرح به مخالفت با آن برخاست مصطفی کیایی تهیه کننده و کارگردان فیلم روی پرده «چهارراه استانبول» بود. کیایی معتقد است: «اگر قرار است این اتفاق بیفتد، پس به ما هم اجازه دهند در استادیوم آزادی فیلم نمایش دهیم. من اصلاً با این موضوع موافق نیستم و به نظرم کار درستی هم نیست، چون فوتبال و سینما هر کدام جای خود را دارند و قرار نیست در سالن سینما فوتبال پخش شود که اگر این طور باشد استادیوم آزادی را هم به ما بدهند تا در آن فیلم اکران کنیم.»

به نظر می‌رسد هر چقدر که فیلمسازان با این طرح مخالفت دارند ولی سینماداران و مالکان پردیس‌های سینمایی از نمایش فوتبال در سینما استقبال می‌کنند، چون می‌دانند که می‌توانند بلیت‌های بیشتری بفروشند و ظرفیت بیشتری از صندلی‌ها را به اشغال مخاطبان دربیاورند ولو اینکه به جای فیلم سینمایی فوتبال پخش شده باشد. حدود یک ماه قبل بود که سیدضیاء هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران با اعلام آمادگی سینماداران برای نمایش بازی‌های جام جهانی از مخالفت نیروی انتظامی با این مسئله و امیدواری برای تعامل با این نهاد برای پخش مسابقات جام جهانی در پردیس‌ها خبر داده بود. حالا علی سرتیپی مدیرعامل فیلمیران که مالک پردیس کوروش نیز است گفته است: امیدواریم برای پردیس‌های سینمایی که بیش از شش سالن سینما دارند، شرایطی را فراهم کنیم تا بازی‌های حساس فوتبال به خصوص بازی‌های ایران در جام جهانی به صورت محدود نمایش داده شود. در کش و قوس‌های مخالفان و موافقان پخش فوتبال در سالن‌های سینمایی بود که به یکباره خبر افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت سینما مطرح شد. محمدقاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران با اعلام رقم بلیت مسابقات فوتبال به «ایلنا» گفت: قیمت پیشنهادی سینماداران برای هر سانس برای هر نفر ۲۰ هزار تومان است، البته ممکن است این قیمت تغییر کند، اما قطعاً از ۲۰ هزار تومان بیشتر نخواهد بود. اشرفی درباره اینکه مسابقات فوتبال در کدام سالن‌های سینما به نمایش درخواهد آمد، گفت: همه سالن‌های سینما می‌توانند مسابقات را پخش کنند، اما برای پردیس‌های سینمایی و سینما‌هایی که چند سالن دارند، سقف تعیین کرده‌ایم. پردیس‌های سینمایی که مثلاً پنج سالن دارند فقط می‌توانند در دو سالن فوتبال نمایش بدهند. محمدقاصد اشرفی خاطرنشان ساخت: مجوز نمایش مسابقات جام جهانی روسیه در سالن‌های سینمایی از سوی وزارت ارشاد صادر شده و فعلاً با نمایش شش مسابقه موافقت شده است. از این شش مسابقه، سه مسابقه به بازی‌های ایران اختصاص دارد و سه بازی دیگر هنوز مشخص نشده است. رایزنی‌های لازم با نیروی انتظامی انجام شده و نیروی انتظامی موافقت و تمایل خود را برای برگزاری این برنامه در سینما‌ها اعلام کرده است، اما ما همچنان منتظر مجوز رسمی و مکتوب نیروی انتظامی هستیم. نکته‌ای که در این بین باعث نگرانی شده این است که این افزایش قیمت بلیت سینما که قطعاً بعد از بازی‌های جام جهانی هم ادامه خواهد داشت باعث می‌شود سینما رفتن که زمانی تفریح عمومی و ارزان مردم بود به کالای لوکس تبدیل شود که دهک‌های درآمدی متوسط به بالا در طول سال می‌توانند از آن استفاده کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار