کد خبر: 911835
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
باج سعودی
بر اساس بیانیه پایانی نشست چهارجانبه سران کشورهای عربستان، کویت، امارات و اردن که به درخواست پادشاه عربستان و چراغ سبز آمریکا در مکه مکرمه برگزار شد این کشورها به پرداخت کمک مالی به میزان دو میلیارد و پانصد میلیون دلار به اردن متعهد شدند البته مشروط بر اینکه اردن نسبت به سیاست‌های آل سعود کج‌دار و مریز رفتار نکند.
جوان آ‌نلاین: بر اساس بیانیه پایانی نشست چهارجانبه سران کشورهای عربستان، کویت، امارات و اردن که به درخواست پادشاه عربستان و چراغ سبز آمریکا در مکه مکرمه برگزار شد این کشورها به پرداخت کمک مالی به میزان دو میلیارد و پانصد میلیون دلار به اردن متعهد شدند البته مشروط بر اینکه اردن نسبت به سیاست‌های آل سعود کج‌دار و مریز رفتار نکند.

امان، پایتخت اردن و برخی دیگر از استان‌های این کشور هفته گذشته صحنه تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به افزایش بهای مواد سوختی، نان و دیگر کالاهای اساسی مورد نیاز مردم بود. از همه طیف‌ها و قشرهای مردمی اردن در این تظاهرات اعتراض‌آمیز حضور داشتند. معترضان از دولت خواستند بهای مواد سوختی را افزایش ندهد ولی زمانی که صندوق بین‌المللی پول قانون مالیات را بر دولت اردن تحمیل کرد و اردن نیز پذیرفت و تصمیم گرفت مالیات بیشتری از مردم بگیرد تصمیمی که خشم اردنی‌ها را برانگیخت و مردم اردن شعارهایی مانند ملت خواستار سرنگونی نظام است، سردادند.
معترضان اعلام کردند مردم آرام نخواهند گرفت تا این که دولت از قانون مالیات بر درآمد عدول کند. جنبش و حرکت مردمی در اردن کماکان ادامه یافت و مردم از پادشاه این کشور خواستند دست به اصلاحاتی بزند یا از قدرت کناره‌گیری کند.
پادشاه اردن نیز در راستای پاسخ به مطالبات مردمی دستور تعلیق تصمیم افزایش قیمت سوخت را صادر کرد. هانی الملقی، نخست وزیر مستعفی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد پادشاه تصمیم کمیته بررسی قیمت‌گذاری بر مواد سوختی را متوقف کرده است. این دستور پادشاه نه تنها باعث توقف اعتراضات مردمی نشد بلکه تظاهرکنندگان بر ادامه تظاهرات اصرار کردند و استعفای نخست وزیر الملقی را خواستار شدند.
هانی الملقی استعفا کرد ولی مردم خشمگین باز هم دست از مطالبات خود برنداشتند. پادشاه اردن «عمر الرزاز» را مأمور تشکیل کابینه جدید کرد. هدف از این کار آرام کردن بزرگ‌ترین اعتراضات اردن در طول چند سال گذشته است تظاهراتی که عامل آن اصلاحات اقتصادی شد که نتیجه آن را طبقه فقیر و مستضعف جامعه برخوردار می‌شود.

دست داشتن عوامل خارجی در اعتراضات اردن
در بیانیه‌ای که مدیریت امنیت عمومی اردن صادر کرد آمده است نیروهای امنیتی این کشور و در چارچوب انجام وظیفه رسمی خود ، پنج نفر عرب‌تبار ( تبعه کشورهای عربی غیراردنی ) را هنگام حضورشان در فعالیت‌های اعتراض‌آمیز در اردن بازداشت کردند. از اینجا بود که مواضع و نگاه‌ها در خصوص اعتراضات مردمی در اردن تغییر یافت و مشخص شد دستان پنهانی درصدد بهره‌برداری از اعتراضات مردمی برای تحمیل مطالبات خود و اعمال فشار بر دولت اردن بود زیرا اردن با برخی از کشورهای عربی و انتقال سفارت آمریکا به قدس اختلاف نظر و تفاوت دیدگاه سیاسی داشت تا جایی که محمد المؤمنی، وزیر مشاور در امور رسانه و سخنگوی رسمی دولت اردن در بیانیه‌ای از رادیو رسمی این کشور در واکنش به توئیت ترامپ در خصوص انتقال سفارت از تل آویو به قدس گفت: تصمیم آمریکا در خصوص انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس تصمیمی باطل است که وجهه قانونی ندارد و به روند سازش ضربه می‌زند و فقط به سود نیروها، گروه‌ها و قدرت‌های افراطی است.
مواضع و سیاست‌های اردن در قبال معامله قرن؛ بیت‌المقدس، موضوع سوریه، یمن و حتی نشست اخیر ترکیه درباره فلسطین از مهمترین دلایلی بود که موجب دخالت منطقه‌ای و خارجی در امور داخلی اردن از سوی عربستان سعودی و متحدان عبری و غربی آن در این کشور شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار