کد خبر: 911760
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷
تنش لفظی رئیس‌جمهور امریکا با رهبران اروپا
تنش بین امریکا و رهبران اروپایی بعد از موضع‌گیری دونالد ترامپ علیه بیانیه پایانی نشست گروه 7 به اوج خود رسید. صدر اعظم آلمان تأیید نشدن بیانیه از سوی ترامپ را کاری «حقیرانه» و «بی‌ارزش» خوانده و ...

تنش بین امریکا و رهبران اروپایی بعد از موضع‌گیری دونالد ترامپ علیه بیانیه پایانی نشست گروه 7 به اوج خود رسید. صدر اعظم آلمان تأیید نشدن بیانیه از سوی ترامپ را كاری‌«حقیرانه» و‌«بی‌ارزش‌» خوانده و منابع نزدیك به رئیس‌جمهور امریکا هم فاش كردند كه او در پاسخ به درخواست همكاری ماكرون، به او گفته است:‌« اروپا از چین هم بدتر است.»
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز یك‌‌‌‌شنبه بعد از بازگشت از نشست بی‌نتیجه رهبران گروه 8 در كانادا در یك برنامه تلویزیونی برخورد ترامپ با بیانیه پایانی نشست گروه 8 را به باد انتقاد گرفت و گفت که این کار، اقدامی حقیر و بی‌ارزش است و اتحادیه اروپا به تدابیری به منظور مقابله به مثل در زمینه اعمال تعرفه‌های امریکا ادامه می‌دهد. مرکل گفت: «ما نمی‌گذاریم که بار دیگر آسیب ببینیم. به جای این، مقابله به مثل می‌کنیم.» مركل گفت که اروپا باید سرنوشت خود را بیش از پیش در دست بگیرد و خودش از ارزش‌هایش دفاع کند، در صورت لزوم همراه با ژاپن. او تأكید كرد كه آلمان و اروپا دیگر نباید «‌با ناسنجیدگی‌» به امریکا متکی باشند. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، هم گفته که ترامپ با این اقدام به اطمینان موجود بین اروپا و امریکا خدشه وارد کرده است. همزمان، رئیس‌جمهور فرانسه كه دو روز است تصاویر مصافحه خشمگینانه او با ترامپ در شبكه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، گفته دیپلماسی و همکاری‌های بین‌المللی نمی‌تواند برپایه خشم باشد. هرچند جزئیاتی درباره نشست پرتنش اجلاس رهبران گروه 7 با ترامپ منتشر نشده و مركل هم گفته كه نمی‌تواند به جزئیات این نشست بپردازد، ولی یك منبع امریکایی دیروز فاش كرد كه ترامپ در ملاقات با همتای فرانسوی خود در پاسخ به درخواست همكاری امریکا با اروپا علیه چین، اروپا را از چین هم بدتر خوانده است. بر اساس گزارش «آکسیوس»، به نقل از یک منبع حاضر در دیدار دوجانبه 24 آوریل ترامپ و ماکرون که در واشنگتن برگزار شده، رئیس‌جمهور فرانسه در آن دیدار گفته: «باید با یکدیگر همکاری کنیم. هر دوی ما با چین مشکل داریم.» ولی ترامپ گفته است:«اتحادیه اروپا از چین هم بدتر است.»
این تجارت احمقانه است نه منصفانه
ترامپ واكنش‌های اروپایی‌‌‌‌ها را هم بی‌پاسخ نگذاشت و در چند توئیت پی‌در پی گفت: «متأسفم، ما دیگر اجازه نمی‌دهیم دشمنان یا دوستان ما از ما بهره تجاری ببرند. ما باید اولویت را به کارگران امریکایی بدهیم.»
‌ترامپ نوشت: «تجارتی که متقابل نباشد، اسمش منصفانه نیست، بلکه احمقانه است. بنا بر گزارش خود کانادایی‌ها، آنها در تجارت با امریکا نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار سود نصیب‌شان می‌شود (اصلاً فرض کنیم که اغراق می‌کنند). بگیرید دست کم ۱۷ میلیارد دلار. در حالی که عوارض گمرکی لبنیات ما در کانادا ۲۷۰درصد است. آن وقت اگر به جاستین [ترودو، نخست‌وزیر کانادا] بگوییم، بهش برمی‌خورد.»‌
رئیس جمهور امریکا در توئیت دیگری که ساعتی پس از آن منتشر کرد، نوشت: «چرا من که رئیس‌جمهور ایالات متحده هستم باید اجازه بدهم کشورهای دیگر ارزش افزوده تجاری کلانی داشته باشند، کما اینکه در طول چند دهه گذشته داشته‌اند، آن وقت کشاورزان، کارگران و مالیات‌دهندگان ما هزینه سود گزاف و نامنصفانه آنها را بپردازند؟ ۸۰۰ میلیارد دلار تراز منفی، این برای مردم امریکا عادلانه نیست...»
ترامپ همچنین نوشت: «... بر اینها بیفزایید این موضوع را که ایالات متحده تقریباً تمام هزینه‌های ناتو را می‌دهد تا بسیاری از همین کشور‌‌‌‌هایی را حمایت کند که در تجارت ما را تیغ می‌زنند. آنها تنها بخشی از هزینه‌‌‌‌‌ها را می‌پردازند و به ریش ما می‌خندند! اتحادیه اروپا که ۱۵۱ میلیارد دلار تراز مثبت داشته است باید برای هزینه‌های نظامی سهم بیشتری بپردازد. »
وی در ادامه با انتقاد از آلمان می‌افزاید: «… آلمان یک درصد از درآمد ناخالص ملی خود را (آن هم با احتیاط) به ناتو می‌دهد در حالی که ما ۴ درصد می‌دهیم و این سهم زیادی از درآمد ناخالص ماست. آیا کسی هست که بگوید این درست است؟ ما از اروپا حمایت کردیم (که البته کار خوبی کردیم) در حالی که از لحاظ مالی به شدت در مضیقه بودیم. بعد آنها در تجارت به ناحق به ما ضربه زدند. ولی الان وقت تغییر رسیده است!»
ترامپ سوء تفاهم موقتی است
نحوه برخورد ترامپ با گروه 8 با انتقادهای تند در داخل امریکا روبه‌رو شده تا جایی كه جان برنان، مدیر سابق سیا ترامپ را «‌سوء تفاهم موقت‌» نامید. برنان در حساب توئیتری خود نوشت:«فعالیت‌های شما و سیاست‌های محافظه‌کارانه ضعیف شما موجب ضرر موقعیت‌های بین‌المللی و منافع ملی ما است، جهان بینی شما آرمان‌های امریکا را منعکس نمی‌کند. دوستان و متحدان! نگران نباشید، آقای ترامپ یک «سوء تفاهم موقت است. امریکایی که شما می‌شناسیدش، به زودی باز خواهد گشت.» ‌برنی سندرز، سناتور دموکرات امریکایی هم روابط دونالد ترامپ با رهبران جهان را زیر سؤال برد و گفت:« این عجیب است که ترامپ در روابطش با متحدان امریکا با دشواری‌‌‌‌‌هایی مواجه است اما در ارتباط با رهبران مستبد ‌مشکلی ندارد.» سوزان رایس، مشاور امنیت ملی باراک اوباما اظهارات ترامپ را درباره اینكه اوباما اجازه داده روسیه، کریمه را تصاحب کند، غیرقابل قبول خوانده بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار