کد خبر: 911745
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
استاد براتی‌پور در گفت‌وگو با «جوان»:
استاد پيشكسوت شعر آييني معتقد است حميد سبزواري در شعر انقلاب پيشرو بود و ذوق و تبحر شعري وي در اين سبك شعري نمايان شد.
محمد صادقي

عباسعلي براتي پور، شاعر پيشكسوت شعر آييني در سالروز درگذشت استاد حميد سبزواري درباره سبك‌هاي شعري مرحوم سبزواري به «جوان» گفت: استاد حميد سبزواري در چند شعر چند بعدي كار مي‌كرد، شعر انقلاب، دفاع مقدس، شعر آييني، غزليات و قصاید و شعر آزاد. وي آثار آيني‌اش را بيشتر در غزل و قصيده مي‌سرود.
براتي پور با اشاره به اينكه حميد سبزواري از ديار خراسان بزرگ بود و براي همين زبان شعري‌اش سبك خراساني بود، افزود: البته در سبك هندي هم تعدادي كار داشت. يادم است كه يك سال در ديدار با مقام معظم رهبري شعري در سبك هندي خواند و آقا فرمودند آقاي سبزواري هندي سروديد!
استاد شعر آيیني و مراثي ادامه داد: سبزواري در سرايش مرثيه و شعر مذهبي كمتر از شعر خراساني استفاده مي‌كرد و در شعر آييني بيشتر به شعر عراقي گرايش داشت. براتي‌پور درباره گرايش شاعران بزرگ سبك خراساني به شعر آييني، توضيح داد: ديگر بزرگان شعر خراساني نيز در سرايش غزل به سبك عراقي گرايش بيشتري داشتند مانند مرحوم استاد احمد كمال پور كه از دوستان حضرت آقا بودند و در قصيده از سبك خراساني پيروي مي‌كردند و در غزل كه براي مراثي استفاده مي‌شود از شعر عراقي بهره مي‌بردند، مانند شعر مشهور «اي شمع فروزان! به شبستان كه بودي؟ / ديشب به كجا رفتي و مهمان كه بودي؟» براتي پور در پايان يادآور شد: كمال شعري مرحوم سبزواري مربوط به شعر انقلاب و دفاع مقدس است كه در اين دو شعر صاحب سبك و پيشگام بود. ذوق و تبحر شعري استاد سبزواري در شعر انقلاب تجلي پيدا كرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار