کد خبر: 911685
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
خرداد که می‌رسد فصل انتخابات شورای صنفی دانشگاه‌ها می‌شود. شورای صنفی یکی از سازمان‌هایی است که برای مشارکت و تصمیم‌سازی در کار‌های صنفی، رفاهی، آموزشی و پژوهشی دانشجویان دانشگاه به وجود آمد...
علیرضا دهلوی
شورای صنفی یکی از سازمان‌های دانشگاه است که برای مشارکت و تصمیم‌سازی در کار‌های صنفی، رفاهی، آموزشی و پژوهشی دانشجویان دانشگاه به وجود آمد.
خرداد که می‌رسد فصل انتخابات شورای صنفی دانشگاه‌ها می‌شود. شورای صنفی حالا پس از گذشته‌ای مملو از عملکرد‌های متفاوت توانسته است در بعضی دانشگاه‌ها و بین دانشجویان جای خود را باز و برای پیگیری مطالبات دانشجویان تلاش کند.

شورای صنفی دانشجویان را شاید بتوان تنها نهادی معرفی کرد که بیش از هر نهاد دیگری با اموری همچون خوابگاه، تغذیه و سلف دانشگاه، سنوات، وام و... درگیری شبانه‌روزی دارد، اما تا به امروز چالش‌ها و مشکلاتش تمام نشده است.
تکاپوی برخی دانشگاه‌ها برای برگزاری این انتخابات از اوایل اردیبهشت آغاز شده و البته هستند دانشگاه‌هایی که همچنان با راه‌اندازی شورای صنفی در مجموعه خودشان مخالف هستند و داشتن شورای صنفی را سدی در برابر مسئولان احساس می‌کنند.

دبیر شورای مرکزی صنفی دانشگاه امیرکبیر نگرانی از شفاف‌سازی را مهم‌ترین دلیل مقاومت مسئول امور دانشجویی برای برگزاری انتخابات شورای صنفی در خوابگاه‌های این دانشگاه دانست و گفت: در این زمینه با مسئولان رایزنی‌های بسیاری انجام داده‌ایم، اما آن‌ها تحت هیچ شرایطی حاضر به پذیرش این امر نیستند. امیدواریم در این دوره بتوانیم به خواسته قانونی دانشجویان خوابگاهی برای داشتن شورای صنفی جامه عمل بپوشانیم و انتخابات شورای صنفی خوابگاه‌های دختران و پسران برگزار شود.

این دانشجوی رشته مکانیک تأکید کرد: من به عنوان دبیر شورای مرکزی صنفی دانشگاه امیرکبیر معتقد هستم بار‌ها اداره امور خوابگاه‌ها گزارش‌های غلط و دستکاری شده در خصوص مسائل خوابگاه‌ها داده است و ما نمی‌توانیم مسائل خوابگاهی را با استناد به آن‌ها پیگیری کنیم و معتقد هستیم نمایندگان منتخب خود دانشجو‌ها در قالب شورا‌های صنفی می‌توانند به عنوان چشم و گوش دانشجویان در خوابگاه‌ها حضور داشته باشند. ابرامی همچنین سنوات آموزشی را مهم‌ترین دغدغه و مشکلات دانشجویان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سنوات آموزشی به مهم‌ترین مطالبات و خواسته‌های دانشجویان در آشفته بازار انواع مشکلات آموزشی دانشجویان تبدیل شده است. متأسفانه برآوردن خواسته‌های رفاهی دانشجویان به بهانه‌هایی نظیر کمبود امکانات و بودجه به فراموشی سپرده می‌شود، اما مشکلات و دغدغه‌های آموزشی دانشجویان را که اغلب در اختیار اساتید و مسئولان دانشگاه است می‌توان با پیگیری شورای صنفی رفع کرد.

این تصمیم، با هدف جلب مشارکت بیشتر اعضا و دبیران شورا‌های صنفی در مشارکت و تصمیم‌گیری‌ها در امور صنفی، رفاهی، آموزشی و پژوهشی دانشجویان و نیز استفاده از توانمندی و پتانسیل بیشتر دانشجویان اتخاذ شده است. با برگزاری انتخابات شورای صنفی دانشجویان فرصت و زمان بیشتری به دانشجویان، اعضا و دبیران شورای صنفی در طول سال تحصیلی به خصوص فصل تابستان برای پیگیری مسائل صنفی، رفاهی، آموزشی و پژوهشی دانشجویان داده خواهد شد.

از آنجا که وظیفه شورای صنفی انعکاس و پیگیری امور صنفی و رفاهی دانشجویان از طریق مسئولان ذیربط دانشگاه و نظارت بر امور محوله است، قطعاً برگزاری انتخابات شورای صنفی در اردیبهشت‌ماه‏، می‌تواند تأثیرات خوبی در انسجام و نظم بخشی بیشتر به شورای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی داشته باشد. شورای صنفی دانشگاه‌ها در امور تغذیه، امور مربوط به خوابگاه‌ها، تغذیه دانشجویی، امور آموزشی و پژوهشی، امور مشاوره سلامت و نیز تربیت بدنی مشارکت می‌کنند. گفتنی است برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه الزهرا، دانشگاه علوم پزشکی ایران و... در سال تحصیلی جاری انتخابات شورا‌های صنفی را در آبان و آذرسال ۹۶ برگزار کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر