کد خبر: 911683
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
اساتید دانشگاه علاوه بر علم و آگاهی باید تندیس بسیاری از ویژگی‌های اخلاقی و ارزش‌های انسانی باشند. حقیقتی اجتناب ناپذیر که متأسفانه برخی اساتید و صاحبان این مقام بهره‌ای از آن ندارند...
حسين اعلايى
جایگاه استادی در مراکز آموزش عالی جایگاهی ارزشمند است که تصاحبش زیبنده و شایسته هر فردی نیست. اساتید دانشگاه علاوه بر علم و آگاهی باید تندیس بسیاری از ویژگی‌های اخلاقی و ارزش‌های انسانی باشند. حقیقتی اجتناب ناپذیر که متأسفانه برخی اساتید و صاحبان این مقام بهره‌ای از آن ندارند.
در هفته‌های اخیر چند نمونه از این مشکل یعنی نبود ارزش‌های انسانی در افرادی که خود را استاد می‌نامند، خبرساز شده است. فساد اخلاقی یکی از اساتید دانشگاه تهران که پیش از این نیز رئیس یکی از دانشکده‌های دانشگاه بود از این دست است، اما با تصمیم کمیته انضباطی هیئت علمی، این فرد هنوز مجاز به تدریس است و دانشجویان نسبت به این مسئله معترض هستند. حال آنکه تخطی این فرد محرز شده است.

هفته گذشته هم جامعه اسلامی دانشگاه تهران در نامه‌ای به محمود نیلی، رئیس این دانشگاه خواستار اخراج یکی از رؤسای دانشکده این دانشگاه شد. جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در این نامه به رئیس دانشگاه اعلام کرده است که تنها راه رسیدگی به تخلفات این فرد اخراج وی از دانشگاه است و اگر غیر از این باشد اعتراضات دانشجویان ادامه خواهد داشت.

پاسخ عجیب رئیس دانشگاه

بر اساس گفته دانشجویان تخلفات و فساد اخلاقی این استاد با شکایت کتبی بیش از ۱۰ نفر از کارمندان و دانشجویان و بررسی این شکایت‌ها محرز شده و بسیاری از دانشجویان دختر از حاضر شدن سر کلاس این استاد انصراف دادند، اما تنها تصمیمی که در خصوص این فرد در کمیته انضباطی هیئت علمی دانشگاه تهران گرفته شده منع مدیریت در دانشگاه است و وی می‌تواند به تدریسش ادامه دهد.
نیلی احمدآبادی، در پاسخ به اینکه آیا این استاد قرار است در دانشگاه همچنان حضور داشته باشد یا خیر؟ گفت: براساس این تصمیم، وی هنوز استاد این دانشگاه است. شکایت‌ها توسط کمیته انضباطی بررسی شده و به این نتیجه رسیده‌اند که تخلف در حدی نیست که از تدریس منع شود.

مسئول نهاد دانشگاه تهران هم در این خصوص گفت: راهکار‌های قانونی در ارتباط با تصمیم‌گیری در خصوص این مسائل وجود دارد و نماینده نهاد نیز در این جلسات حضور دارد. به ویژه در کمیته انضباطی اعضای هیئت علمی که نماینده ما نظرات نهاد را ارائه داده است.
حجت‌الاسلام کرمی اضافه کرد: این پرونده مسیر خودش را طی می‌کند که این مسیر کاملاً مشخص و مستند است و شکایت‌هایی که از سوی کارمندان و دانشجویان صورت گرفته مکتوب شده و تخلفات این استاد برای مسئولان دانشگاه محرز شده است. این مشکل قطعاً حل خواهد شد و نهاد رهبری پیگیر اعتراضات دانشجویان خواهد بود.

سلاحی به نام نمره

چند روز پیش هم ویدئویی گویا و شفاف از یکی از اساتید دانشگاه آزاد شهر زاهدان در فضای مجازی منتشر شد که بسیار تعجب برانگیز بود. فیلمی حاوی عبارات و جملات زشت و گزنده که از زبان این استاد خطاب به دانشجویان و مردم شهر زاهدان خارج می‌شد و آنقدر زشت و زننده است که نمی‌توان به آن‌ها اشاره کرد.
استاد یاد شده در این ویدئو تلاش می‌کند تا اوج نفرت و کینه‌توزی خود را نسبت به قومی غیور که ساکن دیارشان شده، نشان دهد و تأکید دارد که تصمیم گرفته است با کسر نمره در امتحانات پایان ترم دانشجویان، به اصطلاح از دانشجویان بلوچ انتقام بگیرد. موج به پاشده سبب شد تا بلافاصله از سوی فرهاد رهبر، ریاست دانشگاه آزاد حکم تعلیق این استاد صادر شود و همچنین مقامات قضایی استان سیستان و بلوچستان اقدام به دستگیری وی کنند. واکنشی از جنس پیگیری حقوقی و قضایی ماجرا که احتمالاً به پایان یافتن اعتراضات منجر خواهد شد، اما قادر نیست برخی ابهامات در این خصوص را پاسخ دهد.
آیا این مشکلات نتیجه قصور مسئولان دانشگاه و نهاد‌های نظارتی نیست؟ آیا وی، تنها استادی است که دچار چنین مشکل بزرگی است و نمره را به عنوان سلاحی در دست خود یافته که می‌تواند با آن انتقام‌جویی کند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر