کد خبر: 911668
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
حضور بیش از ۲۴۰ پزشک خانواده در مراکز دهستان‎های گلستان
نظام ارجاع خدمات پزشکی که از مدتی قبل در استان فارس کلید خورده بود، حالا به منظور ارائه خدمات بهتر به شیوه الکترونیکی نیز تجهیز شده و قرار است با این تغییرات در گلستان ادامه یابد...
میترا شهبازی
بعد از این استان این طرح در بیش از ۱۰ استان کشور گسترش می‌یابد. درحال حاضر برای اجرای نظام ارجاع الکترونیک پزشکی در گلستان قرار است بیش از ۲۴۰ پزشک خانواده در مراکز دهستان‎ها فعالیت کنند. اتفاقی که به گفته وزیر بهداشت می‌تواند هم کمک بزرگی در راستای تسهیل دریافت خدمات درمانی باشد و هم سبب کاهش هزینه‌های درمانی برای بیماران شود.

نظام ارجاع خدمات پزشکی نوعی شیوه ارائه خدمات درمانی و بهداشتی است که در آن بیماران باید طبق یک سلسله مراتب به مراکز درمانی مراجع کنند که شروع آن نیز با پزشک خانواده است. در گذشته فقط استان فارس دارای نظام ارجاع بود که در دوره جدید گلستان هم به آن اضافه شده است. گفته می‌شود که شرایط نظام ارجاع در گلستان بهتر از فارس است و شیوه الکترونیکی آن برای اولین بار در کشور در گلستان کلید خورده است تا مردم برای دریافت خدمات درمانی کمتر معطل شوند. در صورتی که ارجاع غیر الکترونیک می‌بود، نه تنها مردم اذیت می‌شدند و به مشکلات بسیاری برمی‌خوردند، بلکه ممکن بود سلامتی آن‌ها هم در سیستم کند و دستی نظام ارجاع به خیر بیوفتد. این تجربه‌ای است که مسئولان بعد از اجرای این نظام به صورت دستی در استان فارس کسب کردند. در آنجا ارجاع غیر الکترونیک بود که همین موضوع مردم را معطل و اذیت می‌کرد. زیرا مردم برای یک ویزیت مجدد باید بازمی‌گشتند تا پزشک خانواده‌شان مهر کند و سپس مجدداً برای ویزیت به متخصص مراجعه می‌کردند. از طرفی ساختار الکترونیک ارتباط بین ارجاع با آزمایشگاه و پاراکلینیک را هم تسهیل‌تر کرده است.

گفته می‌شود که گسترش نظام ارجاع الکترونیکی پزشکی اکنون به عنوان یکی از برنامه‌های بسیار مهم وزارت بهداشت و معاونت درمان معرفی می‌شود و کارشناسان امیدوارند این نظام به زودی در بیش از ۱۰ استان کشور گسترش یابد و تا پایان سال هم همگی آن‌ها به طور کامل در استان‌های مورد نظر اجرایی شود. این استان‌ها شامل گلستان، زنجان، اردبیل، بوشهر، خراسان شمالی و ... می‌شود. در این خصوص معاون درمان وزیر بهداشت با تأیید مطالب فوق تأکید می‌کند: «در حال حاضر قسمتی از این ساختار الکترونیکی اجرا شده و در گلستان نظام ارجاع به صورت الکترونیک به طور مناسبی در حال انجام است. به تدریج بعد از رفع اشکالات ارجاع در گلستان، برای توسعه نظام ارجاع در سایر استان‌ها هم اقدام خواهیم کرد.» قاسم جان‌بابایی ادامه می‌دهد: «در حال حاضراستان‌های بسیاری در کشور آمادگی اجرای نظام ارجاع را دارند، اما ابتدا باید نتایج مربوط به گلستان را بررسی کنیم و بعد از رفع نواقص به سمت اجرای این برنامه در سایر استان‌ها برویم.»

آزمون و خطا سیستم ارجاع در گلستان

برای اجرای سیستم ارجاع الکترونیکی پزشکی در استان گلستان، در مرحله اول قرار است بیش از ۲۴۰ پزشک خانواده در مراکز دهستان‎های استان حضور یابند. مدیرکل بیمه سلامت استان گلستان در این باره می‌گوید: «طرح ارجاع الکترونیک از سال گذشته برای روستائیان استان در نظر گرفته شده و در سه شهرستان بندرترکمن، آق‎قلا و علی‎آبادکتول کلید خورده است و پزشک خانواده در ۱۳۸ مرکز جامع سلامت استان مستقر هستند.» محمد حسینی ادامه می‌دهد: «در قالب این طرح که می‎توان، گفت: بهترین تصمیم کشور در حوزه سلامت است بیش از ۲۴۰ پزشک خانواده در مراکز دهستان‎های استان حضور می‎یابند.» گفته می‌شود که با توجه به اینکه بستر اجرای الکترونیک به واسطه خدمات اینترنتی مناسب در گلستان فراهم بوده است، این طرح از خرداد ماه جاری عملیاتی شده و در ادامه قرار است در شهر‌های بیش از ۲۰ هزار نفر اجرایی شود.

کاهش هزینه‌های درمانی در استان‌ها

این طرح که می‌تواند تحول بزرگی در زمینه ارائه خدمات پزشکی در بین استان‌های کشور به وجود بیاورد، قرار است پس از اجرایی شدن کامل معضل دسترسی به خدمات تخصصی را برطرف کند. در این خصوص حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت می‌گوید: «ما برنامه ارجاع پرونده را تا پایان سال راه‌اندازی خواهیم کرد تا مردم ابتدا از خانه‌های بهداشت، سپس پایگاه و کلینیک‌ها پرونده درمانی تشکیل دهند و در صورت نیاز به بیمارستان مراجعه کنند، با این روند هزینه درمان رایگان خواهد شد ولی در غیر این صورت اگر مستقیم به بیمارستان بروند باید هزینه پرداخت کنند» علاوه بر این کاهش هزینه‌های درمانی، نکته مفید دیگری که این طرح دارد، معضل کمبود پزشک، درمانگاه، بیمارستان و هرآنچه که به دریافت خدمات درمانی مربوط می‌شود را هم برطرف می‌کند. مسئله‌ای که طی سال‌های گذشته مورد انتقاد شدید مردم بخش‌هایی از کشور قرار گرفته است. در این خصوص می‌توان به استان‌های لرستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد و ... اشاره کرد که در ادوار گذشته با عدیده‌ای از مشکلات در راستای ارائه خدمات درمانی یکبار به واسطه نبود بیمارستان، یکبار نبود پزشک متخصص و باری دیگر به دلیل نبود تجهیزات پزشکی و ... روبه رو بودند. علاوه بر این در کنار اجرای این طرح بحث بیماران خاص هم مورد توجه قرار می‌گیرد. در این راستا قرار است ۶۰ مرکز جامع بیماران خاص در کشور راه‌اندازی شود که هر کدام در شهر و استانی مجزا اجرایی می‌شود و خدماتی از جمله درمان، دارو، توانبخشی، دندان‌پزشکی و ... را به مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیردار همچون سرطان، هموفیلی و ... ارائه می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار