کد خبر: 911558
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
«دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی قصد دارند سه‌شنبه در سنگاپور با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند. هواپیمای اختصاصی رهبر کره‌شمالی تحت تدابیر امنیتی بی‌سابقه‌ای ظهر دیروز وارد سنگاپور شد و رییس‌جمهوری آمریکا هم عصر دیروز به این کشور رسیده است.
جوان آنلاین: «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی قصد دارند سه‌شنبه در سنگاپور با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند. هواپیمای اختصاصی رهبر کره‌شمالی تحت تدابیر امنیتی بی‌سابقه‌ای ظهر دیروز وارد سنگاپور شد و رییس‌جمهوری آمریکا هم عصر دیروز به این کشور رسیده است.


همزمان با ورود رهبر کره‌شمالی به سنگاپور برای مذاکره با همتای آمریکایی خود کارشناسان و تحلیل‌گران پیش‌بینی کردند که تدابیر امنیتی بی‌سابقه‌ای در مقایسه با دیدارش با رهبر کره‌جنوبی برای حفاظت از این رهبر جوان اتخاذ شود.
در دیدار اواخر ماه آوریل میان رهبران دو کره، ۱۲‌بادیگاردی که مرسدس بنز حامل کیم جونگ اون را احاطه کرده و همزمان با حرکت این خودرو همراه آن می‌دویدند، در رسانه‌های بین‌المللی خبرساز شدند. این تدابیر ممکن است بیشتر نمایشی برای پخش زنده تلویزیونی باشد.
علاوه‌بر این‌گونه تدابیر امنیتی رسانه‌های کره‌جنوبی عنوان کردند، یک هواپیمای باربری ساخت شوروی موسوم به ایلیوشین ایل-۶۲ حامل کامیون‌های یخچال‌دار و حمل مواد غذایی برای کیم جونگ اون به سنگاپور پرواز کرده است.

هزینه 20‌میلیون دلاری دیدار ترامپ و کیم
«کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی در بدو ورود به سنگاپور با «لی حسین لونگ» نخست‌وزیر سنگاپور دیدار کرد.
کیم جونگ در این دیدار گفت که اگر نشست وی با ترامپ موفقیت‌آمیز باشد، نقش سنگاپور در تاریخ ثبت خواهد شد.
لی لونگ پیش از آغاز این نشست گفته بود که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، تجارت میان سنگاپور و کره‌شمالی می‌تواند رشد کند.
«لی حسین لونگ» نخست‌وزیر سنگاپور در حاشیه این دیدار، گفت که میزبانی نشست مشترک سران آمریکا و کره‌شمالی ۲۰‌میلیون دلار هزینه خواهد داشت.
نخست‌وزیر سنگاپور خاطر نشان کرد این کشور برای صرف چنین هزینه‌ای تمایل دارد و هزینه‌های امنیتی نیمی از آن را شامل می‌شود.
استرداد خبرنگاران بازداشت‌شده کره‌جنوبی در سنگاپور
 از سویی دیگر؛ مقام‌های سنگاپور روز گذشته اعلام کردند دو خبرنگار کره‌جنوبی که به اتهام ورود غیرقانونی به اقامتگاه سفیر کره‌شمالی در سنگاپور بازداشت شدند به کشورشان مسترد می‌شوند.
این دو خبرنگار متعلق به یک شبکه خبری کره‌جنوبی به نام KBS NEWS بودند و روز جمعه به اتهام ورود غیرقانونی دستگیر شدند. این در حالی است که آن‌ها مجوز فعالیت رسانه‌ای در سنگاپور را نداشتند. در سنگاپور جرم ورود غیرقانونی می‌تواند تا سقف سه ماه حبس داشته باشد.

تمایل ترامپ به افتتاح سفارت در پیونگ یانگ
از سویی دیگر یک پایگاه آمریکایی «آکسیوس» در خبری گزارش داده که رییس‌جمهوری این کشور «مایل» به بررسی احتمال ایجاد روابط رسمی با کره‌شمالی و افتتاح سفارت در پیونگ یانگ است.
این رسانه در آستانه دیدار سران آمریکا و کره‌شمالی در سنگاپور، به نقل از دو منبع مطلع و همچنین یک منبع نزدیک به کاخ سفید، از این «میل و تمایل ترامپ» خبر داده است.
در ادامه این گزارش، نقل شده است: «همه این موضوعات بستگی به این دارد که او (ترامپ) در عوض به چه چیزی دست می‌یابد. خلع سلاح اتمیِ (کره‌شمالی) باید انجام شود.»
طبق گفته منابع مورد استناد در این گزارش، قطعاً برقراری روابط رسمی آمریکا و کره‌شمالی، یکی از موضوعات بسیاری است که احتمالاً در نشست ترامپ و کیم مورد بحث و رایزنی قرار می‌گیرد اما هیچ تصمیمی در این‌باره اتخاذ نشده و ضرورتاً انتظار آن نمی‌رود که از دل دیدار آن‌ها چنین چیزی عملی شود.
پیش از این، رییس‌جمهوری آمریکا پس از اقدام اخیر پیونگ‌یانگ در انهدام یکی از مراکز آزمایش موشکی خود از لغو این دیدار خبر داده بود اما پس از دیدار اخیرش با یکی از مقامات دیپلماتیک کره‌شمالی تأیید کرد که دیدارش با رهبر کره‌شمالی را در سنگاپور انجام خواهد داد.
«کیم جون آونگ» رهبر کره‌شمالی پیش از گفت‌وگوها نگران این بود که سناریوی لیبی در کره‌شمالی تکرار و وی به سرنوشت معمر قذافی دچار نشود. از این رو رهبر کره‌شمالی با رهبران کره‌جنوبی در این خصوص مذاکره جدی به عمل آورد و خواستار این شد که در صورت عادی‌شدن روابطش با غرب به سرنوشت رهبران لیبی یا عراق دچار نگردد.
آیا ترامپ در برابر کره‌شمالی وفادار می‌ماند؟
ترامپ که بسیار به‌دنبال برقراری این مذاکرات بود بارها رهبر کره‌شمالی را تهدید کرد و در توییت‌های متفاوت از ایجاد تحریم‌های جدید و سنگین ‌علیه پیونگ یانگ خبر داد و حتی وی را به این امر تهدید کرد که در صورت همراه نشدن با سیاست‌های آمریکا سرنوشت لیبی در انتظار این کشور خواهد بود.
این‌گونه تهدیدها موجب شد تا دیدارهای دو طرف برای سنگاپور که برنامه‌ریزی شده بود بارها با
اما و اگرها مواجه شود تا اینکه کره‌شمالی با نشان دادن حسن‌نیت خود و انفجار چندین مرکز آزمایش هسته‌ای خود نشان داد که پایبند به مذاکره است.
پس از این موضوع بود که «هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در یک پیام توییتری نوشت که تیم وزارت خارجه آمریکا در سنگاپور حضور دارند و آماده دیدار تاریخی رییس‌جمهور آمریکا و رهبر کره‌شمالی هستند.
اما آنچه ‌مسلم است لغو توافق هسته‌ای برجام روی مذاکرات دولت ترامپ با کره‌شمالی سایه انداخته است.
سیاستمداران حزب دموکرات در آمریکا می‌گویند اقدامات ترامپ در خصوص ایران، باعث می‌شود دست ترامپ برای توافق با کره‌شمالی بسته‌تر شود.
«بن کاردین»‌ عضو دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفته است: «اینکه رییس‌جمهوری آمریکا از توافق بین‌المللی خارج شد، روی اعتبار آمریکا اثر می‌گذارد. نمی‌خواهم در این مورد مبالغه کنم، ولی این کار سودبخش نیست.»
دستیاران ترامپ، از سوی دیگر می‌گویند ترامپ با لغو برجام جدیت خودش را درباره انتظاراتش از توافق هسته‌ای با کره‌شمالی به نمایش گذاشته است.
مقام‌های سابق آمریکایی و تحلیلگران، به‌‌رغم این‌، توافق با کره‌شمالی را دشوارتر می‌دانند.
پالیتیکو- وبگاه خبری-تحلیلی در آمریکا- در گزارشی آورده است: «بر خلاف ایران که همیشه بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ایش تأکید می‌کرد، کره‌شمالی سلاح هسته‌ای دارد و حتی تهدید کرده از آن‌ها علیه آمریکا استفاده خواهد کرد.»
به عقیده پالیتیکو برنامه هسته‌ای کره‌شمالی در کل پیشرفته‌تر و گسترده‌تر است و تأسیسات آن زیر زمین مخفی شده‌اند. به همین دلیل کشف آن‌ها سخت‌تر و برچیدن کامل آن با حمله نظامی تقریباً محال است. تمام این عوامل باعث می‌شود رهبر کره‌شمالی در مذاکرات با آمریکا از ابزارهای چانه‌زنی بیشتری در مقایسه با ایران برخوردار باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار