کد خبر: 911498
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸
تصمیم غیرمنتظره طالبان برای تعلیق درگیری‌ها، خوش‌بینی‌‌‌‌ها را برای صلح در افغانستان افزایش داده و سخنگوی وزارت امور خارجه بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران...


تصمیم غیرمنتظره طالبان برای تعلیق درگیری‌ها، خوش‌بینی‌‌‌‌ها را برای صلح در افغانستان افزایش داده و سخنگوی وزارت امور خارجه بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه کمک و مساعدت به پیشبرد روند صلح در کشور همسایه افغانستان تحت هدایت و رهبری دولت این کشور تأکید کرد.
بعد از آنكه طالبان روز ‌‌‌‌‌شنبه اعلام كرد كه جنگجویانش در سه روز عید فطر با نیروهای امنیتی افغانستان جنگ نمی‌کنند، نخستین توافق آتش‌بس بین طالبان و دولت افغانستان در تعطیلات سه روزه عید فطر اجرا می‌شود. ملا عبدالسلام ضعیف، سفیر پیشین طالبان در پاکستان، اعلام آتش‌بس از سوی هر دو طرف درگیر در جنگ افغانستان را «‌یک پیام نیک برای صلح‌» خوانده و از افغان‌‌‌‌‌ها خواسته است که در جریان آتش بس، به طالبان و حکومت افغانستان مراجعه کنند و از طرفین بخواهند تا آتش‌بس را برای سه ماه دیگر تمدید کنند. «آنتونیو گوترش‌» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از اعلام آتش‌بس سه روزه طالبان به مناسبت عید فطر استقبال کرده و در پیامی از تمامی طرف‌‌‌‌ها خواسته با استفاده از این فرصت، فرآیند صلح تحت رهبری و مالکیت افغان‌‌‌‌‌ها را آغاز کنند. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه هم‌ ضمن استقبال از آتش‌بس افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران از تصمیم دولت افغانستان برای اعلام آتش بس موقت با گروه طالبان حمایت و آن را گامی مثبت برای دستیابی به توافقات بزرگ‌تر و بازگشت ثبات و امنیت دائمی به افغانستان ارزیابی می‌کند. وی همچنین بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه کمک و مساعدت به پیشبرد روند صلح در کشور همسایه افغانستان تحت هدایت و رهبری دولت این کشور تأکید کرد. با این حال، بخش‌‌‌‌هایی از طالبان همچنان به درگیری ادامه می‌دهند. ‌‌شنبه شب ساعاتی بعد از آتش بس یكجانبه طالبان‌، اعضای این گروه به چند روستا از ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ حمله کرده و برخی از مناطق این روستا را تصرف كردند. وزارت امور داخله افغانستان نیز اعلام كرد یک حمله انتحاری در دروازه خروجی خیمه لویه جرگه، جایی که نشست بزرگ علمای دینی در حال برگزاری بود، رخ داده است. طالبان، این نشست را پروسه سفارشی و امریکایی خوانده است. همچنین نیروهای امنیتی پلیس بغلان گفته‌اند که این نیرو‌‌‌‌ها از یک حمله بزرگ تروریستی در ولایت بغلان افغانستان جلوگیری کردند. مقام‌های محلی افغانستان می‌گویند که در حملات طالبان به پاسگاه‌های نیروهای دولتی در نقاط مختلف این کشور دست‌کم ۶۵ نیرو کشته شدند. همزمان، منابع محلی در ولایت «فاریاب‌» اعلام کردند، در درگیری تازه طالبان و گروه تروریستی داعش در این ولایت تعدادی از دو طرف کشته و زخمی شدند. «جمیل صدیقی‌» فرماندار «بلچراغ‌» گفت: این درگیری در این شهرستان به وقوع پیوسته که تاکنون پنج نفر کشته و تعدادی زخمی بر جا گذاشته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار