کد خبر: 911479
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
رسول سنايي راد


از آفات فضاي رسانه‌اي در روزگار ما، تمركز بر اخبار منفي و بدي است كه موجبات فرسايش اعصاب و روان مخاطبان را فراهم كرده و به ريشه دواندن بي‌اعتمادي و حتي يأس و نااميدي در جامعه کمک می‌کند. در واقع هم پدیده‌های منفی و بدلی وجود دارند که آزاردهنده به حساب می‌آیند و هم تمرکز رسانه‌ای و پژواک و تکرار آن آزاردهنده‌تر بوده و تخریب ارکان اعتماد و امید را موجب می‌شود. حال آنکه پدیده‌های مثبت و اخبار خوبی هم وجود دارند که متأسفانه غالباً از کنار آن عبور می‌شود و در حالی که می‌تواند به عنوان یک عامل در تولید سرمایه اجتماعی و تولید اعتماد و نشاط در جامعه به‌کار‌گیری شود، دیده نمی‌شود و نمودی پیدا نمی‌کند. چرا که اتخاذ ژست انتقادی و اعتراضی و آنچه موجب جنجال گردد، در بین اصحاب رسانه، حتی رسانه‌های جبهه انقلاب و مدافع نظام به یک رویه خبری و تحلیلی تبدیل شده است؛ رویه‌ای که با گرایش به افراط، موجب‌ زدگی برخی خوانندگان دارای لطافت روح و صاحب انصاف از رسانه‌ها شده و البته همان‌گونه که قبلاً اشاره شده، موجبات بدبینی و بی اعتمادی را هم در برخی دیگر از مخاطبان فراهم می‌کند، یعنی پیامد چنین رویه‌ای هم در سطح فردی و هم جمعی زیانبار و خطرناک است.
شاید یک توجیه برای شکل‌گیری و تداوم این رویه نادرست، فراوانی اخبار بد و پدیده‌های منفی و کمبود اخبار خوب و پدیده‌های مثبت در جامعه امروز ضرورت انعکاس اخبار بد و پدیده‌های منفی برای ایجاد حساسیت و اجبارسازی به اصلاح و رفع آن به عنوان یک الزام یا رسالت رسانه‌ای به حساب آید اما در برخورد با واقعیت‌های اجتماعی و حتی ضرورت‌ها، الزامات و رسالت رسانه‌ای برای کمک به حفظ سرمایه اجتماعی، نشاط مردم و حتی واقع‌بینی و انعکاس واقعیت‌ها جور در نیامده و بی تعارف ظلم بر جامعه ما و نوعی اقدام ناخواسته در تخریب پایه‌های اعتماد و انسجام اجتماعی با تولید نفرت و بی‌اعتمادی به حساب می‌آید. به‌علاوه بی انصافی در برخورد با پدیده‌ها و اخبار و دروازه‌بانی جهت‌دار اخبار به نفع اخبار بد و منفی و گزینش یکسویه‌ای است که در آثار و ادبیات اجتماعی به «مگس‌وارگی» تعبیر شده است.
اما در چند روز گذشته، نحوه مواجهه رسانه‌ای با خبر انصراف چند نماینده مجلس از اعزام به روسیه برای تماشای بازی‌های جام‌جهانی به همراه تیم ملی فوتبال کشورمان اقدام شایسته‌ای در مواجهه با یک پدیده مثبت و خبر خوب محسوب می‌شود که انعکاس شایسته رسانه‌ای موجب تشویق نمایندگان دیگری برای انصراف شد. چه‌بسا این انصراف ناشی از احساس نوعی فشار رسانه‌ای هم باشد ولی باز هم هر دو شایسته تقدیر هستند؛ هم اقدام نمایندگان در انصراف از این سفر غیرضروری به نفع بیت‌المال و برای صرفه جویی و همنوایی با موکلان خود که بسیاری از آنان در شرایط اقتصادی فعلی، چنین سفری را از سر شکم‌سیری و بی‌اعتنایی به اوضاع مردم می‌دانستند و برخی از خبر انتخاب این نمایندگان برای اعزام به روسیه متعجب و شگفت‌زده شده بودند و هم انعکاس رسانه‌ای این خبر که موجب این انصراف گردید. لذا هم اقدام نمایندگان و هم انعکاس رسانه‌ای این اقدام را می‌توان پدیده‌ای مبارک و اقدامی در خور تقدیر دانست که نشان می‌دهد خبر خوب هم‌ می‌تواند زمینه اصلاح کجی‌ها و اشتباهات را فراهم کند و هم موجب تقویت اعتماد و امید و نشاط در جامعه گردد.
ای کاش این پدیده در نظام رسانه‌ای کشورمان تبدیل به یک رویه شود. برای چنین اتفاق مبارکی ابتدا باید چشم‌ها را به نفع خوب دیدن و دل‌ها را به نفع خوب خواستن شست و ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای شست‌وشویی از این جنس است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار