شنبه هفته گذشته (12 خردادماه) بود كه خبر ليست حمايتهاي هشت ساله مؤسسه رسانههاي تصويري كه توسط سازمان سينمايي منتشر شده بود، روي خروجي رسانهها قرار گرفت؛ ليستي كه در آن برخي مشاركتهاي مؤسسه رسانههاي تصويري نيز به چشم ميخورد.
شگردهاي كثيف رسانهاي
چيزي كه بسيار جلب توجه ميكرد مشاركت 2 ميليارد و 700 ميليون توماني اين مؤسسه در توليد فيلم سينمايي «قلادههاي طلا» بود؛ آماري كه بعد از چند روز اصلاحيه آن اعلام و رقم 898 ميليون توماني براي آن قيد شد! اما اتفاقي كه اين وسط افتاد اين بود كه خبر غلط ابتدايي بيش از تكذيب و اصلاح خبر بعدي واكنش پيدا كرد و از سوي برخي رسانههاي ضد انقلاب و معاند نيز دست به دست شد. اين شيوه يعني درج يك خبر دروغ و سپس اعلام اينكه در انتشار آن اشتباه صورت گرفته شيوه غيراخلاقي است كه هفته پيش از سوي يكي از رسانههاي اصلاحطلب درباره كمك كميته امداد به مردم فلسطين در آستانه روز قدس نيز به كار رفته بود. از شگردهايي از اين دست در عالم رسانه به عنوان شگردهاي كثيف ياد ميشود. اينگونه رفتارهاي شيطنت آميز و غيراخلاقي در رسانههاي اصلاحطلب باعث شده تا محمد خزاعي تهيه كننده فيلم سينمايي قلادههاي طلا عنوان كند كه رويكرد غيرحرفهاي در درج خبر باعث متهم شدن وي شده است و از اين رفتار به عنوان تشويش اذهان عمومي ياد كند.
شفافيتنمايي
از سويي ديگر محمدرضا عباسيان، مدير وقت مؤسسه رسانههاي تصويري در گفت و گو با «جوان» با بيان اينكه رقمهاي ادعايي مؤسسه رسانههاي تصويري دقيق نيست، عنوان كرد: به طور مشخص رقم قلادههاي طلا چندبرابر عنوان شده است. اين كاري كه وزارت ارشاد ميكند اسمش شفافيتسازي يا شفافيت نمايي است. چرا همه هزينهها را در طول اين سالها و در دورههاي مختلف منتشر نميكنند و صرفاً به طور گزينشي چند مورد را اعلام ميكنند. به دنبال چه چيزي ميگردند. بياييد شفافسازي كنيد. اين گوي و اين ميدان. بنده بارها اعلام كردهام كه حاضر به مناظره هستم. آقايان با اسنادي كه دارند بيايند و ما هم اسناد خودمان را رو ميكنيم. چرا عملكرد سال 96 را اعلام نميكنند. اصلاً به طور رسمي بيايند بودجه مؤسسه را اعلام كنند و بگويند براي مثال در سال 96 فلان عدد را به چه اموري اختصاص دادهاند. به اعتقاد وي هزينهها بايد به طور تفكيك شده منتشر شود. اينكه دقيقاً چه پولي براي چه منظوري به چه فيلمي پرداخت شده است. اينكه خريداري حقوق فيلم بوده يا خريد رايت بوده يا جنبه اقتصادي يا حمايتي داشته بايد مشخص بشود. اينكه نخستين بار بوده يا نه مهم است. اينكه به چه آثاري كمك شده اهميت دارد. ما از كمك به برخي آثار نه تنها پشيمان نيستيم بلكه به آن افتخار هم ميكنيم. آثاري كه در گيشه نيز موفق بودهاند.
مؤسسه زمان ما سودده بود
به گفته عباسيان نكته ديگري كه وجود دارد اين است كه آيا مؤسسه رسانههاي تصويري در زمان فعلي سودده است يا زيان ده، خوب است اين را اعلام كنند. در زماني كه بنده مؤسسه را از آقاي داروغه زاده تحويل گرفتم مؤسسه زيانده بود ولي آن را به سود دهي رسانديم. همين حالا مؤسسه در وضعيت زيان ده قرار دارد. اگر زيان ده نيست بيايند اعلام كنند. الان اين رقم 21ميلياردي كه آقاي ميركريمي اعلام كرده رقم درستي است،بيايند شفاف بگويند كه خرج چه چيزي شده است؟ همينطور سالهاي 93، 94 و 95 را شفاف كنند. اينكه ادعا كنند شفافسازي ميكنيم و بعد هيچ خبري نشود كه درست نيست. شفافسازي يعني اينكه آن 21 ميليارد در سال اقتصاد مقاومتي چي شد؟ كجا رفت. چقدر هزينههاي جاري بوده و چقدر صرف امور ديگر شده است. درباره مؤسسه رسانههاي تصويري كه سؤالات زيادي وجود دارد.
تشويش اذهان عمومي
از سويي ديگر روز گذشته تهيهكننده «قلادههاي طلا» در گفتوگو با فارس عنوان كرد كه خبر مؤسسه رسانههاي تصويري باعث نشر اكاذيب و تهمت به من شده است. محمد خزاعي گفت: مؤسسه رسانههاي تصويري با انتشارمبلغ غلط مشاركت خود در فيلم «قلادههاي طلا» باعث تشويش اذهان عمومي و نشر اكاذيب شده و همين موضوع موجب شد كه برخي اقدام به تخريب پروژه فيلم سينمايي «قلادههاي طلا» كنند. در سال 1390 زماني كه ما پروژه «قلادههاي طلا» را در دست ساخت داشتيم، مؤسسه رسانههاي تصويري 33 درصد در اين فيلم مشاركت كرد و رقم دقيق مشاركت اين مؤسسه حدود 898 ميليون تومان بوده است.
وي ادامه داد: متأسفانه در خبري كه چندي پيش توسط سازمان سينمايي منتشر شد، رقم حمايت از فيلم سينمايي «قلادههاي طلا» حدود 2 ميليارد و 700 ميليون تومان اعلام شده بود. برخي از رسانهها با دست گرفتن مبلغ اشتباهي كه سازمان سينمايي درباره اين فيلم سينمايي اعلام كرده بود، اقدام به تخريب شخصيت من و فيلم سينمايي «قلادههاي طلا» كردند. اين تهيهكننده سينماي ايران بيان كرد: سازمان سينمايي بعد از انتشار اين آمار درصدد تصحيح آن برنيامده بود و اصلاحيهاي كه چند روز بعد از انتشار آمار مشاركتها اعلام شد با پيگيريهاي ما صورت گرفت؛ هرچند كه آن اصلاحيه هم ديده نشد و هنوز برخي تصور ميكنند كه چنين مبلغي را دريافت كردهايم. برايم جالب است كه چرا از ميان آن همه فيلم، تنها رقم مشاركت فيلم سينمايي «قلادههاي طلا» اشتباه نوشته ميشود. خزاعي تصريح كرد: مؤسسه رسانههاي تصويري با انتشار اين مبلغ غلط، باعث تشويش و نشر اكاذيب شد و همين موضوع باعث شد كه برخي اقدام به تخريب پروژه فيلم سينمايي «قلادههاي طلا» كنند. مؤسسه رسانههاي تصويري بعد از رخ دادن چنين اشتباهي تنها يك اصلاحيه منتشر كرد و هيچ گونه عذرخواهي رسمي بابت آن خبر دروغ از من نكرد، متأسفانه اين دوستان آبروي امثال من برايشان مهم نيست.
آنچه درباره رقمسازي از سوي مؤسسه رسانههاي تصويري يا خبرگزاري ايلنا به عنوان نخستين رسانهاي كه خبر را منتشر كرد ملموس به نظرمي رسد اين است كه عدهاي درون سازمان سينمايي با در پيش گرفتن رويكردهاي غيرحرفهاي و غيراصولي سعي در ايجاد فضاسازي يا فرار رو به جلو براي گريز از آنچه خود از آن با نام شفافسازي ياد ميكنند دارند. مقابل تريبونها چيزي ميگويند اما در پشت پرده براي رد گم كردن دست به خبرسازي ميزنند. شايد اصليترين دليل در پيش گرفتن اين وضعيت را بايد در دعواي ميان دبير دو بخش جشنواره فجر و رقم 21 ميلياردي جستوجو كرد؛ رقمي كه براي آن هنوز هيچ شفافيتي صورت نگرفته است.