کد خبر: 911392
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اصلی‌ترین مأموریتی که برای چابهار در نظرگرفته شده را سند توسعه میدان شرق عنوان کرد که در آن سند مأموریت چابهار با حمل‌و‌نقل و ترانزیت معرفی شده است.
عبدالرحیم کردی گفت: در بسیاری از مبادلاتی که در دنیا مبنای پرداخت رسیدن کالا به مقصد هست و زمان خیلی مهم است؛ بنابر این کوتاه شدن مسیر هم طبیعتاً بخشی از هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و در قیمت تمام شده مؤثر است.
وی بیان کرد: در همین حال چابهار به‌درستی بهترین مسیر برای رسیدن به آسیای میانه و به بازار‌های آسیای میانه است و همین طور بهترین و نزدیک‌ترین مسیر آسیای میانه برای رسیدن به آب‌های آزاد است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه آنچه چابهار را در برابر خیلی از موضوعات واکسینه می‌کند، مسیری است که برای تردد کالا‌های افغانستان به آسیای میانه از طریق بندر چابهار فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: در هر شرایطی این کالا باید از اینجا عبور کند و طبیعتاً عبور این کالا هم اثرات خودش را خواهد داشت. این در حالی است که دو ماهه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش قابل توجهی را در تعداد بار و کانتینر‌های وارداتی نشان می‌دهد. ضمن اینکه بندر شهید بهشتی در چند ماه گذشته افتتاح شده و توسعه این بندر در اقتصاد و اشتغال این منطقه بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
وی در خصوص بحث الحاق بندر شهید بهشتی به منطقه آزاد چابهار گفت: اساساً فقط بحث‌الحاق بندر نیست بلکه بحث طرح توسعه محدوده ۱۴ هزار هکتاری منطقه آزاد است. هدف‌گذاری‌های صنعتی که در چابهار مخصوصاً در حوزه فولاد و پتروشیمی صورت گرفته اگر قرار بود در ابعاد اولیه تحقق پیدا کند اثرات زیست‌محیطی خیلی بدی برای منطقه داشت. ضمن اینکه تنها منطقه آزادی هستیم که هیچ مرز خشکی، دریایی و هوایی نداریم؛ یعنی منطقه آزادی که مرز نداشته باشد، اساساً بی‌معنی است.
کردی با اشاره به اینکه در طرح توسعه منطقه آزاد چابهار به حدود ۶۷۰۰۰ هکتار می‌رسد که هم بحث مرز آبی ما را حل می‌کند و هم مرز هوایی‌مان را مرتفع می‌کند، ادامه داد: طرح‌های توسعه، نگرانی‌های زیست‌محیطی، پراکندگی و جانمایی صنایع مخصوصاً ایجاد صنایع پایین‌دستی و ایجاد حداکثر ارزش افزوده نیاز به طرح توسعه منطقه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار