کد خبر: 911177
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
ظرفیت تولید ۸۴ هزار تنی قشم برای تولید انواع ماهیان
زمان صید و صیادی با کشتی و قایق به سر آمده است. دیگر ذخایر آبزیان دریایی جوابگوی نیاز زندگی امروز را نمی‌دهند و روز به روز کاهش می‌یابند...
میترا شهبازی
به طوری که اکنون معیشت صیادان سنتی در معرض خطر قرار گرفته و به گفته برخی از کارشناسان خشکسالی دریایی فرا رسیده است. خشکسالی که نه به معنای کاهش سطح آب بلکه به معنای کاهش ذخایر آبزیان است. از این رو مدتی است که توسعه شهرک‌های شیلاتی با محوریت تولید آبزیان با کیفیت، مقرون به صرفه و صادراتی مد نظر متولیان قرار گرفته است. موضوعی که طرح آن در برنامه ششم توسعه ریخته شده و طی آن قرار است قشم به تولید ۸۴ هزار تنی ماهی دست یابد. اتفاقی که علاوه بر اشتغال‌زایی مناسب و تأمین نیاز داخلی می‌تواند فرصتی مناسب هم برای صادرات باشد.

چندسالی می‌شود که سرمایه‌گذاران به جای هزینه کردن بر روی کشتی‌های پیشرفته برای صید بهتر و بیشتر، روی پروش ماهی چه در استخر و چه در قفس برنامه‌ریزی می‌کنند. اتفاقی که با کاهش شدید ذخایر آبزیان رابطه مستقیمی دارد و به عنوان تنها راه نجات فعالیت‌های صیادی در کشور معرفی می‌شود. از این رو استان هرمزگان به دلیل برخورداری از هزار و ۱۰۰ کیلومتر از سواحل کشور، پیشتاز در امر توسعه شهرک‌های شیلاتی شده است و به زودی به عنوان قطب اصلی تولید آبزیان معرفی می‌شود. البته فعالیت‌های این استان تنها به تولید آبزیان منتهی نمی‌شود و قفس‌های پرورش ماهی، تولید بچه ماهی و غیره، صنایع بسته بندی و فرآوری هم در کنار آن قرار گرفته است تا هم کیفیت محصولات حفظ شود و هم هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده کاهش یابد. از طرفی هم با توجه به ظرفیت اشتغالزایی مناسبی که این صنعت دارد، می‌تواند سبب تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال شود. اتفاقی که با حمایت از کالای ایرانی در جنوب ایران رقم می‌خورد.

شهرک‌های شیلاتی در ابتدای راهند

بر اساس برنامه ششم توسعه در زمینه تولید آبزیان قرار است تا پایان این برنامه استان‌های جنوبی از جمله سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان، بوشهر ظرفیت تولید سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن ماهی در قفس را ایجاد کنند. در این راستا نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «جوان» می‌گوید: «بر اساس این برنامه‌ریزی بیش از نیمی از ظرفیت در نظر گرفته شده به استان هرمزگان تعلق دارد که حدود ۱۲۰ هزار تن می‌شود. همچنین از این ۱۲۰ هزار تن ماهی، ۸۴ هزار تن آن متعلق به قشم است.» این یعنی به طور تقریبی ۳/۱ ظرفیت در نظر گرفته شده در برنامه ششم توسعه به قشم تعلق دارد.

احمد مرادی با اشاره به اینکه رویکرد دولت با توجه به کاهش ذخایر آبزیان دریایی به سمت توسعه فعالیت‌های آبزی پروری صنعتی رفته است، می‌افزاید: «در حال حاضر اکنون تنها ۱۵ هزار تن ماهی در قفس تولید می‌شود که این ظرفیت باید بر اساس برنامه ششم توسعه افزایش چشم‌گیری طی ۵ سال داشته باشد.» البته این توسعه هم به خودی خود صورت نمی‌گیرد و این نماینده مجلس درباره آن ادامه می‌دهد: «اهدای مجوز‌های زیست محیطی، کمک‌های دولتی در قالب مجوز و تسهیلات می‌تواند کمکی به توسعه تولید باشد.» اکنون تازه این اقدامات شروع شده است و به منظور ایجاد فرصت برای اشتغال پایدار صیادان، متولیان هنوز هزار راه نرفته دارند. مرادی با اشاره به ظرفیت اشتغالزایی این طرح می‌افزاید: «این ظرفیت کم نظیری در کشور است که می‌توان از آن در راستای اشتغالزایی بهره برد. علاوه بر این ظرفیت ارزی‌آوری خوبی هم در انتظار سرمایه‌گذاران این بخش است.»

ظرفیت اشتغالزایی برای هزار و ۷۰۰ نفر

در حال حاضر از ۱۳ شهرستان هرمزگان ۹ شهرستان آن ساحلی هستند و به خلیج فارس یا دریای عمان وصل هستند. ظرفیتی که توسعه شهرک‌های شیلاتی را در این استان در راستای اشتغالزایی و درآمدزایی توجیه‌پذیر می‌کند. مدیرکشاورزی و شیلات سازمان منطقه آزاد قشم در این باره به «جوان» می‌گوید: «در حال حاضر ظرفیت اشتغالزایی تولید ۸۴ هزار تن ماهی در قفس هزار و ۷۰۰ نفر در نظر گرفته شده است.» رقم قابل توجهی که با در نظر گرفتن بخش اشتغالزایی غیر مستقیم آن می‌تواند اتفاق بزرگی در راستای رفع معضل بیکاری استان باشد. البته توسعه شهرک‌های شیلاتی همان طور که قبل‌تر هم گفته شد، هنوز در ابتدای راه است و حامد عبدالهی با تأیید آن می‌افزاید: «برنامه‌ریزی‌های اولیه صورت گرفته شده و طی جلساتی که با سرمایه‌گذاران نیز داشته‌ایم، توافقاتی هم صورت گرفته است.»
 
در حال حاضر زمین ساخت یکی از شهرک‌های شیلاتی با ظرفیت تولید سالانه ۱۰ هزار تن فراهم است و مجوز‌های محیط‌زیستی آن نیز دریافت شده است. این مقام مسئول ادامه می‌دهد: «در صورتی که طی روند اجرای پروژه هیچ مشکلی پیش نیاید، کلنگ شهرک شیلاتی در همین سال ۹۷ بر زمین زده می‌شود و طی ۱۸ ماه نیز به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.» وی با اشاره به فعالیت‌های در نظر گرفته شده برای این شهرک بیان می‌کند: «این مجتمع محل تکثیر و پرورش ماهی است. علاوه بر مزرعه پرورش ماهی به همراه قفس‌هایی که در دریا نصب می‌شوند، این شهرک شامل سالن‌های بسته‌وبندی و فرآوری هم می‌شود.»

عبدالهی با اشاره به اینکه تمام تولیدات شهرک‌های شیلاتی با محوریت صادراتی انجام می‌شود، می‌افزاید: «ما اکنون بازار‌های مناسبی در کشورهایی، چون چین، فرانسه و روسیه داریم و سال گذشته هم از این استان بخش قابل توجهی میگو صادر شده است.» البته به گفته این مسئول این شهرک شیلاتی ۱۰ هزار تنی برای ماهی در نظر گرفته شده است. اما جدا از این اکنون در استان شهرک‌های شیلاتی آبزی پروری بسیاری وجود دارد که شامل شهرک شیلاتی فرآوری، شهرک شیلاتی صنایع و ... می‌شود که همگی می‌توانند کمک چشمگیری به اقتصاد منطقه کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار