کد خبر: 911169
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
پس از ۱۴ سال، سند مجموعه آرامگاه ابن یمین فرومدی به نام اداره میراث فرهنگی زده شد.
مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری میامی با اعلام این خبر گفت: «این اداره کل از سال ۱۳۸۳ تاکنون درصدد دریافت سند مالکیت این مجموعه تاریخی بود که بالاخره پس از ۱۴ سال، این مهم محقق شد.»
محمدصادق رضویان با ابراز اینکه بر این اساس، عرصه و اعیان مقبره ابن یمین فرومدی به مساحت یک هزار و ۲۱۳ متر به نام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان سند زده شد، افزود: ساماندهی حد فاصل مقبره تا مسجد جامع فرومد، دیواره‌سازی، جداره‌سازی، بهسازی کف و... از جمله برنامه‌های این اداره برای مرمت آرامگاه و محوطه اطراف آن است.
وی ادامه داد: آرامگاه ابن یمین فرومدی در روستای فرومد و در جوار مسجد جامع تاریخی فرومد در این شهرستان واقع شده است، در ابتدا ساختمانی از خاک و خشت بود، اما بعد‌ها ساختمانی قابل توجه و زیبا به شکل شش گوشه بنا شده است.
مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری میامی گفت: اطراف آرامگاه ابن‌یمین فضای سبزی است که توسط نرده‌های حفاظ اطراف محصور شده و سنگ قبر این عارف نامی دارای شش ضلع کوچک است و بر روی آن مطالبی در خصوص این شاعر بزرگ نوشته شده است.
وی گفت: امیر فخرالدین محمود بن امیر یمین‌الدین طغرایی مستوفی بیهقی فریومدی مشهور و متخلص به «ابن یمین»، یکی از شاعران ایران در سده هشتم هجری قمری است، پدرش ترک‌نژاد بود و در زمان سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) در روستای فریومد ساکن شد، قطعه‌های ابن یمین به سبب برخورداری از اندرز، طعن و طنز رواج و شهرت بسیار یافت و بر زبان شعردوستان جاری شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار