کد خبر: 911017
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
«راهپیمایی‌ بازگشت» وارد هفته یازدهم می‌شود. این هفته نیز این راهپیمایی با شرکت تعداد کثیری از فلسطینی‌ها برگزار شد
جوان‌آنلاین: «راهپیمایی اعتراضی مردم فلسطین موسوم به «تظاهرات بازگشت» درحالی یازدهمین هفته خود را آغاز کرد که ادامه این سلسله اعتراضات مصادف بود با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که توسط امام خمینی، «روز قدس» نامگذاری شده است. یازدهمین هفته راهپیمایی بازگشت با عنوان «جمعه میلیونی قدس» در حالی در نوار غزه، کرانه باختری و فلسطین اشغالی برگزار می‌شود که فلسطینیان ساکن نوار غزه از دهم فروردین ماه سال جاری مصادف با سالگرد «روز زمین» راهپیمایی‌های اعتراضی موسوم به «بازگشت بزرگ» را آغاز کرده‌اند. تجمعات اعتراضی مردم فلسطین و بزرگداشت «روز زمین» امسال به‌واسطه برخی اتفاقات در سرزمین‌های اشغالی رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین دلایل این مساله، تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی‌بر انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به بیت‌المقدس بود؛ این تصمیم که به معنای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل بود موجی از خشم و انزجار را در میان مردم فلسطین و مسلمانان سراسر جهان به دنبال داشت. در پی دعوت گروه‌های مقاومت ازجمله حماس و جهاد اسلامی که در بیانیه‌های جداگانه مردم فلسطین را به راهپیمایی‌های اعتراضی علیه این تصمیم فراخواندند شهروندان فلسطینی از پیر و جوان با حضور در اطراف حصار مرزی اعتراض خود را به این تصمیم ترامپ اعلام کردند. اما تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم فلسطین بار دیگر با واکنش وحشیانه نیروهای اسرائیلی مواجه و فریاد اعتراض این مردم مظلوم با گلوله و گاز اشک‌آور پاسخ داده شد. راهپیمایی بازگشت مردم فلسطین تاکنون منجر به شهادت 123 فلسطینی و مجروح شدن بیش از 13هزار و 670 نفر شده که حال 350 نفر از آنان وخیم گزارش شده است. این درحالی است که اگر هفت شهیدی که در حال حاضر پیکرشان توسط ارتش رژیم صهیونیستی مصادره شده است را به این تعداد اضافه کنیم، تعداد شهدای راهپیمایی‌های بازگشت به 130 تن رسیده است.

 روز زمین؛ جبهه نوین علیه صهیونیسم

روز زمین روز قیام ملی فلسطینیان ساکن سرزمین‌‌های اشغالی سال 1948 است که در تاریخ 30/3/1976 به شکل اعتصاب گسترده و تظاهرات در اعتراض به صهیونیسم جهت اعمال خشونت، سیاست تبعیض‌نژادی، مصادره زمین‌ها و ویران‌سازی روستاها، راندن فلسطینیان از سرزمین خودشان و تجزیه آن به مجموعه‌های کوچک جدا از هم و... آغاز شد. رژیم صهیونیستی در آن روزها تصور می‌کرد که جنگ لبنان بر انقلاب فلسطین چیره خواهد شد یا از پیوند آن با اعراب فلسطین اشغالی جلوگیری خواهد کرد. روز زمین در 30 مارس 1976 جبهه نوینی علیه دشمن صهیونیستی بود؛ جبهه‌ای که پرچم انقلاب فلسطین را به اهتراز درآورد و چهره نژادپرستانه صهیونیسم را برای جهانیان آشکار کرد. روز زمین به همگان اعلام کرد پیکار فلسطینیان در همه حال پیکار زمین است و آنها نمی‌پذیرند که این زمین مصادره یا گرفته شود.

 «روز زمین»، نمادی از مقاومت فلسطین

سرچشمه شکل‌گیری «روز زمین» به سال 1976 برمی‌گردد. علت اصلی بروز حوادث روز زمین این بود که مقامات صهیونیستی در تاریخ 29 مارس 1976 به مصادره زمین‌های چند روستای عرب‌نشین الجلیل میانی ازجمله عرابه، سخنین، دیرحنا، عرب السواعه و غزه، جهت احداث شهرک‌های یهودی‌نشین در چارچوب طرح یهودی کردن الجلیل و تخلیه آن از ساکنان عرب که نیمی از مجموع ساکنین را تشکیل می‌دهند، بود. اعتراض فلسطینی‌ها به اقدام غاصبانه رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی به درگیری‌های شدیدی بین آنها و نظامیان صهیونیستی در 30 مارس انجامید که در آن 6 فلسطینی به ضرب گلوله اشغالگران به شهادت رسیدند و هزاران نفر دیگر زخمی شدند. از آن زمان «روز زمین» به‌عنوان نمادی از مقاومت ملی فلسطینیان در برابر زمین‌هایی که منجر به درگیری بین رژیم صهیونیستی و فلسطین بوده، یاد می‌شود.

 ۶ پیام‌ مهم راهپیمایی قدس

«هیات ملی عالی راهپیمایی‌های بازگشت و شکست محاصره» که بر راهپیمایی‌های اعتراضی فلسطینیان نظارت دارد، راهپیمایی این جمعه را «راهپیمایی میلیونی قدس» نامید و از ملت فلسطین برای مشارکت گسترده در این راهپیمایی که قرار است پس از نمازجمعه برگزار شود، دعوت کرد. «ماهر مزهر» از اعضای هیات ملی اهمیت مشارکت تمام توده‌های مردمی فلسطین در راهپیمایی روز قدس را در ارسال پیام‌هایی دانست که این مشارکت میلیونی در دل خود جا داده است. به گفته «مزهر»، «راهپیمایی قدس، از همه مهم‌تر به دشمن اسرائیلی این پیام را می‌دهد که با گذشت بیش از 51 سال از شکست نظام‌های عربی (نکسه) که براساس آن اشغال قدس و سایر مناطق فلسطین و بخشی از مصر، لبنان و سوریه کامل شد، فلسطینی‌ها همچنان سلاح به دست گرفته و به اصول خود و مبارزه با اسرائیل پایبند هستند تا این اشغالگر را شکست داده و دولت فلسطین را در سراسر خاک آن تشکیل دهند. نکته مهم دیگر این است که نسل‌های جوان که بعد از سال 1967 متولد شده‌اند، فلسطین را فراموش نکرده‌اند بلکه مساله فلسطین در ذهن آنان نقش بسته است. پیام دیگر این راهپیمایی این است که امروز فقط شاهد «میلیونی قدس» در کرانه باختری و غزه نخواهیم بود بلکه میلیونی‌های متعددی در بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی و سایر نقاط دنیا برگزار خواهد شد تا بر عربی و اسلامی بودن قدس تاکید کنند زیرا همه آزادگان همچنان از طرح ملی فلسطین حمایت می‌کنند. پیام دیگر این است که فلسطینی‌ها از مقدسات خود و حق بازگشت کوتاه نخواهند آمد و قدس پایتخت ابدی فلسطین است و معامله قرن و تمام توطئه‌های مشکوک علیه ملت و قضیه فلسطین در آن دفن خواهد شد. زمان آن رسیده است که پتانسیل مبارزه‌جویی موجود در تمام شهرهای کرانه باختری با راهپیمایی میلیونی به سمت مسجد‌الاقصی علیه دشمن جنایتکار به کار گرفته شود تا شهرک‌نشین‌ها بدانند که در این سرزمین زندگی امنی برای آنان وجود ندارد و باید از اینجا بروند. و اما پیام آخر این است که راهپیمایی‌های بازگشت ادامه دارد و متوقف نخواهد شد مگر پس از تحقق اهداف مورد‌نظر که اولین هدف آن شکستن محاصره غزه است و اکنون زمان آن رسیده است که چهره واقعی این دشمن جنایتکار که مشغول کشتار فرزندان فلسطین است، برملا شود.

 افزایش شمار شهدا در هفته دهم

«راهپیمایی‌ بازگشت» وارد هفته یازدهم می‌شود. این هفته نیز این راهپیمایی با شرکت تعداد کثیری از فلسطینی‌ها برگزار شد. مرکز رسانه‌‌‌ای فلسطین گزارش کرد نظامیان رژیم اشغالگر قدس به سمت افراد شرکت‌کننده در این راهپیمایی‌ آتش گشوده و یک پزشک را به ضرب گلوله جنگی به شهادت رسانده و بیش از 100 نفر فلسطینی را زخمی کردند. خانم «رزان النجار» 21 ساله در طول مدت اعتراضات فلسطینیان، به مصدومان و مجروحان در این راهپیمایی‌ها رسیدگی می‌کرد که با شلیک مستقیم نظامیان صهیونیست در خان یونس به شهادت رسید. بیش از یک ماه است که فلسطینیان در اعتراض به تصمیم‌های آمریکا در شناسایی قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی دست به تظاهرات زده‌اند و بر حق خود در بازگشت به سرزمین‌ خود براساس قطعنامه‌های شورای امنیت تاکید می‌کنند. رژیم صهیونیستی در طول این مدت با استقرار نظامیان خود در مرز با نوار غزه، به فلسطینی‌هایی که قصد عبور از مرز را داشتند، شلیک کرده و بیش از 120 تن از آنها را به شهادت رسانده و صدها نفر دیگر را زخمی کرده‌ است.

 ادامه اعتراضات تا آزادی قدس

در حالی که جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی از مردم فلسطین دعوت کردند در راهپیمایی «جمعه قدس» شرکت کنند «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس مقاومت را تنها گزینه ملت فلسطین و اقدامات ترامپ و نتانیاهو را در هویت قدس و مسجدالاقصی بی‌تاثیر دانست. هنیه در مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس و تظاهرات روز بازگشت و گرامیداشت خانواده‌های شهدای این تظاهرات گفت: «تظاهرات روز بازگشت ثابت کرد هرکس تصور می‌کند ملت فلسطین از حق خود منصرف شده دچار اشتباه شده است. تظاهرات روز بازگشت تا زمانی که آزادی قدس به آن بازگردانده شود، ادامه خواهد یافت.» اما همزمان با روز جهانی قدس، «آویخای ادرعی» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از برگزاری رزمایش هوایی با هدف شبیه‌سازی حمله به غزه خبر داد. به گفته ادرعی، «این تمرین با هدف افزایش قدرت و آمادگی نیروها برای مواجهه با سناریوی   جنگ انجام شد. در این مانور نظامی هوایی، صدها جنگنده، بالگرد نظامی و هواپیمای ترابری مشارکت داشتند. منابع صهیونیستی این تمرین نظامی را پیامی به مقاومت در نوار   غزه قلمداد کردند.

 راهی پر از مانع و درد و رنج

با نزدیک شدن به ساعات آغازین راهپیمایی «میلیونی بازگشت» نگرانی‌ها از احتمال تکرار جنایات ارتش رژیم اشغالگر روبه افزایش است اما اسماعیل هنیه ضمن تاکید بر مسالمت‌آمیز بودن راهپیمایی‌های بازگشت گفت که «از همه شرکت‌کنندگان در راهپیمایی میلیونی قدس می‌خواهد تلاش کنند خسارت‌های جانی ناشی از سرکوب خونین اسرائیل را تا جایی که ممکن است، کاهش دهند؛ البته راه فلسطین پر از مانع و درد و رنج است با این وجود ما مبارزه خود را ادامه می‌دهیم و جگرگوشه‌های خود را در راه آزادی و استقلال تقدیم می‌کنیم زیرا در برابر یک دشمن جنایتکار قرار داریم؛ این راهپیمایی‌ها تا آزادی قدس ادامه خواهد داشت.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار