کد خبر: 911009
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
شهردار اصفهان:
شهردار اصفهان با بیان اینکه مدیريت شهري نگاهي ميراثي براي اداره شهر دارد، گفت: با توجه به اينکه در محور تاريخي فرهنگي اصفهان ۴۰۰ اثر تاريخي براي ثبت در فهرست ميراث جهاني يونسکو وجود دارد، اما نياز است كه سازمان ميراث فرهنگي اقدامات لازم را براي پيگيري ثبت اين آثار انجام دهد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، شهردار اصفهان در نشستی با معاون میراث فرهنگي کشور در زمينه پروژه‌هاي حفاظت، مرمت و احيا محور تاريخي فرهنگي اصفهان با تاکيد بر اهميت حفاظت از ميراث اصفهان گفت: اصفهان ميراث و ويژگي‌هايي دارد که با آنها در جهان شناخته شده و بايد در جهت حفظ اين ميراث كه متعلق به جهانيان است، كوشيد.

 قدرت الله نوروزی با بیان اینکه اصفهان به موزه نياز دارد، افزود: براي انجام اين کار پيشنهادات بسياري به شهرداري اصفهان شده، اما در صورتي که بتوان كارخانه ريسباف اصفهان را به مثابه نه تنها يك موزه بلكه شهر-موزه تبديل كرد، اقدام ارزشمندي در اين راستا صورت گرفته است.

کارخانه ریسباف استعداد تبدیل شدن به موزه بسیار بزرگ را دارد

وی با بیان اینکه کارخانه ریسباف استعداد تبديل شدن به يک موزه بسيار بزرگ، مهم و اساسي را دارد، ادامه داد: سازمان ميراث فرهنگي مي‌تواند پيگير اين موضوع باشد زيرا تبديل مكاني به موزه بدون حضور اين سازمان معنا و مفهومي ندارد.

نوروزی اظهار کرد: در محور تاریخی فرهنگي اصفهان ۴۰۰ اثر تاريخي براي ثبت در فهرست ميراث جهاني يونسکو وجود دارند که كارهاي ابتدايي براي ثبت اين آثار انجام شده، اما نياز است كه سازمان ميراث براي انجام اقدامات مهم بعدي پيگيري كند تا تعداد آثار ثبت شده موجود در محور تاريخي فرهنگي اصفهان به تعداد قابل توجهي افزايش يابد.

تپه اشرف، مکان‌های تاریخی مغفول‌ مانده

وی تپه اشرف را از مکان‌های تاریخي مغفول‌مانده اصفهان دانست و اظهار اميدواري کرد: که سازمان ميراث فرهنگي هر چه سريعتر براي احياء اين محوطه باستاني چاره‌انديشي كند.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد:تپه اشرف یکی از مکان‌های تاريخي و از جمله آثار بسيار مهم اصفهان است كه تاكنون آن طور كه شايسته بوده مورد توجه و حساسيت قرار نگرفته؛ اين مكان هم اكنون با وجود قرار داشتن در بهترين نقطه شهر  وضعيت چندان مطلوبي ندارد.

حفظ هویت مکان‌های تاریخي به عنوان يک اصل

وی با بیان اینکه بايد براي خيابان چهارباغ برنامه هايي در نظر گرفته شود تا متضمن منفعت عمومي شهر نيز باشد، تاکيد کرد: قرار است با تبديل شدن خيابان چهارباغ به پياده‌راه اين خيابان محور فرهنگي اصفهان معرفي شود و مركزي براي بهره مندي مردم از اقدامات فرهنگي باشد. سازمان ميراث بايد در اين زمينه كمك هاي لازم را به شهرداري اصفهان بكند، زيرا مديريت شهري نگاهي ميراثي براي اداره شهر دارد.

شهردار اصفهان با تاکید بر حفظ هویت مکان‌های تاريخي به عنوان يک اصل مورد پذيرش همگان گفت: با وجود اين نبايد درگير مسائل جزيي شد تا اقداماتي كه لازم است براي يك مكان تاريخي صورت بگيرد، در انتظار نظر يك كارشناس باقي نماند.

دلیلی بر تعطیل بودن طبقه دوم ميدان تاريخي نقش جهان وجود ندارد

نوروزی با بیان اینکه دليلي بر تعطيل بودن طبقه دوم ميدان تاريخي نقش جهان وجود ندارد، اضافه کرد: بايد براي اين طبقه بهره‌بردار تعيين شود تا بتواند به محلي براي آمد و شد گردشگران داخلي و خارجي تبديل شود. ميراث تاريخي زماني مي‌تواند به طور واقع ميراث تلقي شود که زنده و پويا باشد و مردم بتوانند از آن استفاده كنند.

وی افزود: طبقه دوم میدان امام (ره) هم اکنون به هیچ عنوان وضعيت مطلوبي ندارد و نگهداري صحيحي از آن نمي‌شود. در حالي که چنين مکان‌هايي فرصت‌هاي طلايي اصفهان هستند. انتظار اين است كه با استفاده از فرصت تعامل ميان دستگاه هايي مانند شهرداري و ميراث فرهنگي، اصفهان را كه داراي ظرفيت هاي بسيار بزرگي است به جايگاه واقعي خود بازگردانيم.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار