کد خبر: 910495
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
اظهارنظر نمایندگان مجلس در تحلیل انتخابات هیئت رئیسه پارلمان نشانه آن است که اصولگرایان و اصلاح طلبان با این انتخابات سعی کرده اند به علی لاریجانی پیام مدنظر خود را درخصوص اداره مجلس و آینده سیاسی اش منتقل کنند.

جوان آنلاین: با پایان انتخابات هیئت رئیسه مجلس و نبردهای فراکسیونی که صورت گرفت، ظاهرا تقلای فراکسیون های اصلاح طلب و اصولگرا برای عرض اندام مقابل لاریجانی، پیام های خاص سیاسی برای آرایش سیاسی کشور نیز داشته است، جایی که برخی آن را نوعی هشدار درباره انتخابات 1400 ارزیابی می کنند. همچنین اظهارنظر نمایندگان مجلس در تحلیل انتخابات هیئت رئیسه پارلمان نشانه آن است که اصولگرایان و اصلاح طلبان با این انتخابات سعی کرده اند به علی لاریجانی پیام مدنظر خود را درخصوص اداره مجلس و آینده سیاسی اش منتقل کنند. 
سلیمی نمین: انتخابات هیئت رئیسه مجلس پیام شفافی برای لاریجانی داشت
عباس سلیمی نمین تحلیل گر سیاسی نیز در گفت و گو با نامه نیوز، با بیان این که این انتخابات علاوه بر اصلاح طلبان و اصولگرایان برای لاریجانی نیز پیام مشخصی داشت، افزود: این انتخابات کاملا روشن کرد که آن چه اصلاح طلبان قبلا درباره احتمال ائتلاف با لاریجانی می گفتند، بدون پشتوانه بوده است. یعنی اصلاح طلبان به محض این که احساس کنند قدرت لازم را برای پیشبرد اهداف خود به صورت مستقل دارند، به هیچ عهد و پیمانی پایبند نخواهند بود. وی با اشاره به گمانه ائتلاف اصلاح طلبان با لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده ، گفت: « زمانی صحبت از ائتلاف با لاریجانی می کردند که می‌دانستند به توجه آقای لاریجانی نیاز دارند. اصلاح طلبان قطعا رای خود را به لاریجانی نخواهند دارد. به خصوص اصلاح طلبان تندرو و زیاد خواه. شاید اصلاح طلبان عاقل چنین جهت‌گیری را داشته باشند اما قطعا اصلاح طلبان زیاده خواه چنین نمی‌کنند. سلیمی نمین با تاکید بر این که « این انتخابات پیام شفافی برای آقای لاریجانی داشت» گفت: «اصلاح طلبان احساس کردند که در بین اصولگرایان دو دستگی ایجاد شده بهترین فرصت است که لاریجانی را کنار بگذارند. خوشبختانه اصولگرایان در لحظات آخر به این عقلانیت رسیدند که این اختلاف خیلی مبنایی نیست و می‌توانند بر اشتراکات خود تمرکز کنند و به نتیجه رسیدند. این تحلیل گر سیاسی افزود: آقای لاریجانی برای اصولگرایان یک ظرفیت ارزشمند است. قطعا او نیز اشتباهاتی دارد. مگر می شود که شخصیتی در یک جایگاه مهم و تعیین کننده اشتباهی نداشته باشد اما صرف این اشتباهات نباید موجب بی‌توجهی برخی از اصولگرایان به این ظرفیت شود. این یک خطای فاحش است. به نظر من این پیام هم برای اصولگرایان قابل توجه بود که به رغم وجود اختلاف آرا برای انجام کار جمعی نیاز مبرم به فهم لازم است. به گزارش خبرآنلاین، وی در پاسخ به این پرسش که آیا انتخابات هیئت رئیسه، تعداد آرا و در نهایت پیروزی لاریجانی می‌تواند جریان اصولگرا را به این فکر اندازد که در انتخابات 1400 نیز حول محور لاریجانی متحد شوند؟ گفت: « با انتخابات 1400 هنوز فاصله زیادی داریم و نمی‌توان دقیق گفت اما تاحدی این موضوع را قبول دارم و این انتخابات می‌تواند موجب یک نوع توجه دقیق تر نسبت به پیش‌رو باشد.»
نوروزی: تنها راه حیات سیاسی لاریجانی باقی ماندن در اردوگاه اصولگرایان است
حسن نوروزی عضو دیگر فراکسیون ولایی با اشاره به این که برخی لاریجانی را در اردوگاه اصلاحات می‌دانستند اما در قامت اصولگرایی، تصریح کرد: شبهه‌هایی وجود داشت که لاریجانی ریاست خود را از اصلاح‌طلبان وام می ‌گیرد، اما اتفاقات مجلس نشان داد لاریجانی ریاست خود را مدیون اصولگرایان است، چه مستقلین و چه ولایی‌ها. وی ادامه داد: برخی مطرح می‌کردند لاریجانی در انتخابات بعدی ریاست جمهوری و بعد از روحانی در اردوگاه اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد، خلاف این گفته ثابت شد و همگان دریافتند لاریجانی در اردوگاه اصولگرایان است، در واقع تنها راه حیات سیاسی علی لاریجانی باقی ماندن در اردوگاه اصولگرایان است. حسین مقصودی از اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در تشریح پیام های انتخابات هیئت رئیسه گفت: حتماً باید برای آقای لاریجانی اثبات شده باشد که نباید از مبانی اصولگرایی خودش فاصله بگیرد و بداند نزدیک شدن به جریانات و تفکرات اصلاح‌طلبی و امید نتیجه‌ای جز حذف وی از صحنه سیاست و تصمیم‌گیری کشور ندارد.
لاهوتی: اگر رای مستقلین نبود، قطعاً لاریجانی رای نمی‌آورد
مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین تأکید کرد: همان‌طور که بنده به‌عنوان سخنگوی فراکسیون مستقلین در تمام مصاحبه‌های خود پیش از انتخابات گفته بودم، هدف اصلی ما حفظ رئیس است و ابقای آقای لاریجانی در این مقام خط قرمز فراکسیون مستقلین ولایی بوده و دیدید که به این مهم نایل شدیم. وی تأکید کرد: شما دیدید که اگر خواست و رای فراکسیون مستقلین نبود، قطعاً این دستاورد درباره ریاست آقای لاریجانی محقق نمی‌شد؛ بنابراین بزرگ ترین دستاورد ما همین مسئله بوده است. لاهوتی همچنین گفت: ما هم دل‌مان می‌خواست که پزشکیان و مطهری رای بیاورند و به‌دنبال این بودیم که نواب رئیس ابقا شوند؛ این تز فراکسیون بود.
تابش: مهم‌ترین پیام این انتخابات تغییر در روش‌های مدیریتی و تجدید نظر در آن ها بود
با این حال محمدرضا تابش عضو فراکسیون امید مجلس هم با بیان این که این انتخابات پیام‌های زیادی داشت که امیدوارم برخی عبرت بگیرند، افزود: مهم‌ترین پیام این انتخابات تغییر در روش‌های مدیریتی و تجدید نظر در آن ها بود.
سعیدی: کسانی که می‌گفتند عملکرد فراکسیون امید باعث ریزش وزن آن شده به اشتباه خود پی‌بردند
فاطمه سعیدی عضو فراکسیون امید مجلس در ارزیابی انتخابات هیئت رئیسه مجلس گفت: با افتخار به مردم اعلام می‌کنیم وکلای اصلاح طلب شما بر اصول اصلاح طلبی پایدار ماندند که دیدید حاضر نشدند با مخالفان برای کسب کرسی ریاست ائتلاف و معامله کنند. وی افزود: کسانی که در این دو سال مدام بر طبل ریزش فراکسیون امید می‌کوبیدند و می گفتند عملکرد فراکسیون باعث ریزش وزن آن در مجلس شده است اکنون به اشتباه خود پی بردند.

منبع: خراسان

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار