کد خبر: 910423
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱
جیب‌بری 6 میلیارد دلاری
مقام سابق وزارت دفاع آمریکا با بیان این که این دادگاه بدون هیچ مدرکی ایران را موظف کرده که ۶میلیارد دلار غرامت پرداخت کند، گفت: ایران می‌تواند در حال حاضر روند پرونده را تغییر دهد و درخواست تجدید نظر کند.

جوان آنلاین: 17 سال از حادثه 11 سپتامبر می‌گذرد، حادثه‌ای که در دوره بوش پسر رخ داد و جنایت‌های بشری بزرگی نیز توسط وی به بهانه فروریختن برج‌های دوقلو به وقوع پیوست که جنگ عراق و افغانستان بخشی از آن بود.

بارها و بارها اندیشکده‌های آمریکایی و رسانه‌های مطرح دنیا نقش القاعده و حمایت آل سعود از این گروه تروریستی را در حملات ۱۱ سپتامبر اعلام کرده‌اند؛ اما با این حال چند روز پیش قاضی دادگاهی در نیویورک رأی به پرداخت 6میلیارد دلار غرامت از سوی القاعده و ایران به قربانیان و بازماندگان حادثه تروریستی 11 سپتامبر کرد. موضوعی خنده‌دار که به جای نام عربستان ایران را کنار القاعده قرار داده است.
بر اساس این گزارش، در حکم غیابی دادگاه آمریکا آمده است که ایران باید دوازده و نیم میلیون دلار به ازای هر همسر بازمانده از این ماجرا، هشت و نیم میلیون دلار به هر اولیای قربانی، هشت و نیم میلیون دلار به ازای هر فرزند و نیز چهار میلیون و دویست پنجاه هزار دلار به ازای هر برادر یا خواهر قربانیان این ماجرا پرداخت کند.
طبق این حکم، آمریکا می‌تواند این مبلغ چند میلیارد دلاری را از دارایی‌های بلوکه شده ایران در آمریکا و اروپا ظرف سال‌های گذشته برداشت کند.
آن‌چه تحت عنوان «حوادث ۱۱ سپتامبر» یا «حملات ۱۱ سپتامبر» از آن یاد می‌شود، متشکل از چهار عملیات وابسته به هم بود که در روز سه‌شنبه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ (۲۰ شهریورماه 1380) در سه شهر نیویورک، آرلینگتون (ایالت ویرجینیا) و «سامرست» (ایالت پنسیلوانیا) در آمریکا انجام شدند.

حقیقت 11 سپتامبر چه بود؟
برخورد هواپیماهای بوئینگ ۷۶۷ پرواز شماره ۱۱ آمریکن ایرلاینز و پرواز شماره ۱۷۵ یونایتد ایرلاینز (به ترتیب) به برج‌های شمالی و جنوبی مرکز تجارت جهانی نیویورک، موجب کشته شدن حدود ۱۶۰۰ و ۹۰۰ نفر (شامل نیروهای امدادی) و فرو ریختن هر دو برج ۱۱۰ طبقه‌ای موسوم به «برج‌های دوقلو» شد. آوار و آتشی که از ریزش این دو برج به وجود آمد، تمام ساختمان‌های دیگر مرکز تجارت جهانی را نیز دچار خسارت یا تخریب کامل کرد.
۱۰‌ساختمان دیگر در نزدیکی این مرکز نیز دچار خسارت‌های جدی شدند.
از فردای این اتفاق رسانه‌های مهم آمریکا شروع به واکاوی آن کردند؛ این رسانه‌ها که تحت نفوذ لابی صهیونیست‌ها نیز قرار دارند از همان ابتدا به نقش ایران در این حملات اشاره می‌کنند موضوعی که رفته رفته رنگ می‌بازد و همین رسانه‌ها با پس گرفتن ادعای خود درباره نقش حمایتی ایران به سراغ عربستان و القاعده می‌روند.
اما ماجرا رفته رفته برای عربستان دردناک‌تر نیز می‌شد، جایی که بر اساس سندی که «هیأت بازبینی دوره‌ای پنتاگون» به‌تازگی منتشر کرده بود، قاسم عبدالله الشربی که به اتهام عضویت در القاعده و ساخت بمب برای عملیات تروریستی در بازداشتگاه گوانتانامو زندانی است، به مقامات ارشد نظامی آمریکا در این بازداشتگاه گفته بود یکی از مقامات مذهبی رده‌بالای عربستان سعودی در جلسه‌ای قبل از پیشنهاد به وی برای ورود به خاک آمریکا و فراگیری برخی فنون ازجمله هدایت هواپیما برای انجام عملیات تروریستی، پشت خط تلفن مشغول مکالمه با یکی از اعضای خاندان سلطنتی عربستان بوده و وی را «عالیجناب» خطاب می‌کرده است.
از سوی دیگر در این گزارش تصریح شده بود که ۱۵ نفر از ۱۹ هواپیماربایی که در حملات ۱۱ سپتامبر نقش داشتند، از اتباع عربستان سعودی بوده‌اند.
اما همین گزارش و چندین گزارش مستند دیگر باعث نشد که رسانه‌ها و لابی صهیونیست‌ها از مطرح کردن نقش ایران در موضوع 11 سپتامبر صرف نظر کنند، آ‌نها چندین گزارش به بهانه حمایت ایران از تروریسم در رسانه‌هایشان کار کردند و این فشارها رفته رفته شدت بیشتری هم می‌گرفت، دلیل آن هم مشخص بود چرا که کنگره آمریکا لایحه‌ای را تصویب کرده بود که به اعضای خانواده قربانیان حملات یازده سپتامبر اجازه می‌داد در محاکم قضایی از مقامات سعودی به اتهام دست داشتن در این حملات شکایت و درخواست غرامت کنند و به همین منظور نیز دادگاهی در نیویورک برای پیگیری این مسأله تشکیل شد. و حالا با وجود گزارش‌های مستند در نقش عربستان در حمایت از القاعده دادگاهی در این کشور دست به شعبده بازی بزرگی زده و با حذف نام عربستان، ایران را متهم به حمایت از القاعده در حملات 11 سپتامبر کرده است.
هرچند جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه نقش تشکیل این دادگاه‌ها را نپذیرفت اما مناسب بود که در این موضوع وزارت خارجه فعال‌تر و قاطع‌تری می‌گرفت و از منافع کشورمان دفاع می‌کرد.
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اقدام در بیانیه‌ای تأکید کرد: جمهوری اسلامی همواره صدور احکام غیابی، مغرضانه، سیاسی و بدون پایه و اساس مراجع قضایی آمریکا علیه ایران را شدیداً محکوم کرده و صدور این گونه احکام فرامرزی و غیرقانونی را مردود اعلام کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: صدور این احکام در حالی که به اذعان همگان اساساً هیچ گونه شواهد و قرائنی در خصوص مشارکت کشورمان وجود ندارد و گزارش‌های رسمی آمریکایی‌ها اذعان دارند آمران و عاملان این فاجعه تروریستی از هم‌پیمانان منطقه‌ای آمریکا بوده‌اند، نه تنها نظام حقوق بین‌الملل که مردم آمریکا به ویژه بازماندگان و قربانیان حادثه 11 سپتامبر را به سخره گرفته است.
آقای محمد جواد لاریجانی، دبیر کل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری دراین خصوص گفته است: از این حادثه چهار گزارش رسمی در آمریکا وجود دارد که شامل گزارش سی‌آی‌ای ،کمیسیون ۱۱سپتامبر ،کنگره و سازمان استاندارد آمریکاست. بین این گزارش‌ها کمیسیون ۱۱ سپتامبر گزارش ۱۰۰۰ صفحه‌ای تهیه کرده و راجع به ایران در آن به تفصیل توضیح داده است .
لاریجانی با اشاره به نقش حمایتی عربستان از القاعده می‌گوید: امام جماعت عربستان در لس انجلس که شخصی بسیار تند و طرفدار القاعده بوده و دیپلمات وقت عربستان در آمریکا نیز بود با تمام چهار خلبان روز حادثه در مسجدی حدود دو سال قبل از حادثه ملاقات کرده بود.
وی گفت: شخصیت دیگری به نام خالد شیخ محمد سازماندهی‌کننده کل عملیات بوده است، اگر به گزارش‌ها نگاه کنیم «سیا» بر این باور است که ایران در این عملیات نقشی نداشته است اما گزارش می‌دهد که عربستان در این امر نقش داشته و در زمان بروز این حادثه اگرچه عربستان اظهار ناراحتی کرد اما در این کشور شخصیت‌های مهمی ابراز شادمانی کردند.
دبیر حقوق بشر قوه قضاییه تصریح می‌کند: شیخی که با خلبان‌ها دیدار می‌کرد عملاً در خطبه‌های خود از حمله ۱۱ سپتامبر ابراز رضایت و شادمانی کرد و در زمانی که در دوران ریاست جمهوری اوباما قرار بود تا گزارش سی‌آی‌ای درباره واقعه ۱۱ سپتامبر پخش شود. عربستان این کشور را تهدید کرد که اگر بخش‌هایی که مربوط به من است در این گزارش منتشر شود من 700 میلیارد دلاری را که در آمریکا سرمایه‌گذاری کرده‌ام از آمریکا خارج می‌کنم و به این ترتیب باعث شد که آن گزارش منتشر نشود.
مواردی که آقای لاریجانی از آن یاد می‌کند بی‌شک حقایقی است که برای مقام‌های آمریکایی نیز اثبات شده اما کیست که نداند دلارهای عربستان چقدر برای آمریکایی‌ها دوست داشتنی و فراموش نشدنی است!
اما ماجرای 11 سپتامبر با اذعان مقام‌های سابق آمریکا جالب‌تر هم می‌شود. در همین برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری مایکل مألوف، مقام سابق وزارت دفاع آمریکا با بیان این که این دادگاه بدون هیچ مدرکی ایران را موظف کرده که ۶میلیارد دلار غرامت پرداخت کند، گفت: ایران می‌تواند در حال حاضر روند پرونده را تغییر دهد و درخواست تجدید نظر کند.
مألوف گفت: کمیسیون حادثه ۱۱ سپتامبر به این نتیجه رسید که ایران هیچ نقشی در آن عملیات نداشته و اطلاعاتی که دادگاه نیویورک به آن تکیه کرده از نظر حقوقی محکمه‌پسند نیست و کاملاً روشن است که چه افرادی در پشت پرده این ماجرا حضور دارند؛ همه خوب می‌دانند عربستان سعودی و اتباع این کشور حمله را رهبری می‌کردند اما این دادگاه آمریکایی گفته ایران در عملیات ۱۱ سپتامبر دست داشته و با وجود مشخص بودن انگیزه چنین حرفی همه می‌دانند ایران هیچ‌نقشی نداشته است.
حالا که دادگاه نیویورکی ایران را به‌جای عربستان به اتهام دست داشتن در 11 سپتامبر محکوم به پرداخت6میلیارد دلار می‌کند و قرار است بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ملت ایران را به این خانواده‌ها پرداخت کند سخنگوی وزارت خارجه در جواب اینکه چرا اقدامی در برابر این مسأله انجام نمی‌دهند می‌گوید برای ما دادگاه آمریکا رسمیت نداره! اما سؤال اساسی اینجاست که اگر دادگاه آمریکایی و یا اساساً آمریکا صلاحیت ندارد چرا مسوولان وزارت خارجه با همین کشور توافق برجام امضا کردند، به نظر می‌رسد دستگاه دیپلماسی باید به صورت جدی در این زمینه ورود و از حق ملت ایران دفاع کند.
باید منتظر ماند و دید وزارت امور خارجه کشورمان درباره رأی غیابی که داگاه نیویرکی علیه ایران صادرکرده چه روندی را در پیش خواهد گرفت، مخصوصاً که مقام‌های سابق این کشور عملاً می‌گویند ایران در این حادثه نقشی نداشته است!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار