کد خبر: 910396
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹
فرهنگی در جمع مردم تبریز:
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو گفت: برجام قرارداد شیرینی نبود بلکه قرارداد تلخی بود که جمهوری اسلامی با تلخ‌های زیادی زیر بار این قرارداد رفت.

محمدحسین فرهنگی  در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز در مصلای اعظم امام خمینی(ره) با اشاره به وضعیت برجام و... اظهار کرد: دو موضوع برجام و ‌FATF از جمله مباحث مهم در کشور هستند.

وی با بیان اینکه موضوع برجام برخلاف عقیده قبلی، یک موضوع خارجی بوده و اصلاً داخلی نیست، گفت: مجوز برجام قبل از دولت فعلی توسط رهبر معظم انقلاب داده شده بود تا  مذاکره به صورت عادلانه انجام گیرد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با اشاره به اینکه مذاکره دو سر دارد که در برجام یک طرف ما و طرف دیگر ۵+۱ بود، افزود: در شرایطی مجوز برجام داده شد که آمریکا چندین قطعنامه علیه ایران را به تصویب رسانده بود و طی این قطعنامه ایران به زیر فصل هفتم یعنی آماده شدن به جنگ می‌رفت که به صلاح ایران نبود و طی این موضوع رهبر معظم انقلاب با رهبری حکیمانه خود فرمودند که ما اهل سلاح هسته‌ای نیستیم و تبلیغات ناجوانمردانه علیه ایران شکل گرفته است.

برجام قرارداد شیرینی نبود/ اروپا نسبت به برجام در مسیر آمریکا با کمی اختلاف سلیقه قرار دارد

وی خاطرنشان کرد: برجام قرارداد شیرینی نبود بلکه قرارداد تلخی بود که جمهوری اسلامی با تلخی‌های زیادی زیر بار این قرارداد رفت.

فرهنگی با تاکید به اینکه آمریکا در دولت قبلی و فعلی هیچ علاقه‌ای به تصویب برجام نداشت، توضیح داد: آمریکا تلاش می‌کرد ما را به شرایط قبلی و حتی بدتر برساند.

وی بیان کرد: آمریکا به هیچ کدام از تعهدات خود پایدار نبوده و حتی الان نیز اروپا در مسیر آمریکا با کمی اختلاف سلیقه قرار دارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با اشاره به اینکه از جمله فایده داخلی برجام این بود که جوانان متوجه خیانت استکبار جهانی و زمینه‌ای برای توجیه افکار عمومی و شناخت و روشن‌سازی خیانت آنها شد، افزود: غالب دولت‌های دنیا که قبل برجام معتقد بودند که موضع‌گیری کشورهای غربی علیه ایران حق است، با این برجام متوجه شدند و به صراحت اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران حق بوده و طرف مقابل آنها ناحق است.

وی تاکید کرد: در این شرایطی که همه می‌بینیم ایران در برجام مظلوم واقع شده است، همه باید متوجه شوند که برجام مسئله خارجی بوده و ربطی به مسائل داخلی ندارد.

فرهنگی با استناد به فرمایش رهبری در رابطه با اینکه ۹۰ درصد صحبت‌های خود را به عهدشکنی آمریکا اختصاص داده و ۱۰ درصد تذکر به مسوولان بود،گفت: حتی ایشان برای اروپا زمان تعیین کرده بودند که اگر به این تعهدات با ضمانت  عمل نکند، برجام معنایی ندارد.
 

برنامه‌ FATF در موازات برجام است و زیر بار زور نمی‌رویم/ تعریف FATF از تروریست با ما فرق دارد

وی در ادامه موضوع  FATF را مورد اشاره قرار داد و گفت: این موضوع در موازات برجام بوده به طوریکه می‌خواستند سلطه اقتصادی در معادلات بانکی حاکم کنند و مطمئناً نباید زیر بار آن رفت.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس بیان کرد: یکی از برنامه‌های خود ما مبارزه با پولشویی و تخلفات اقتصادی از جمله موادمخدر مصالح و یا خروج  مالی از کشور و جابه‌جایی آن در داخل است که باید نظارت دقیق روی آنها شود و دستگاه‌ها جلوی فساد مالی را بگیرند که این موضوع در مجلس تصویب شد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از بخش‌های FATF مبارزه مالی با تروریسم است ولی وقتی آنها حزب‌الله لبنان، فلسطین، مبارزان علیه داعش در سوریه را  تروریست اعلام  کرده‌اند ما این تعریف‌ها را قبول نداریم چراکه خودمان قربانی تروریست هستیم.

فرهنگی ابراز کرد: از جمله مهم‌ترین مشکلات در کشور بحران مدیریت است به طوریکه متاسفانه مسوولان در بخش‌های خود مسلط و پیگیر نیستند چراکه قانون تصویب شده و در اختیار آنها قرار گرفته ولی اجرای آن با اما و اگر روبه‌رو است.

وی افزود: برای مثال، قانون بودجه با تمام مشکلات داخل مجلس تصویب شد که افزایش حقوق نباید مساوی باشد یعنی فردی که حقوق ۸ میلیونی دارد با افرادی که درآمد پایین دارند، نباید افزایش حقوق مشابه داشته باشد چراکه دور از عدالت است.

این نماینده مجلس بیان کرد: ما تصویب کردیم تا افرادی که درآمد پایین دارند، ۲۰ درصد افزایش حقوق داشته باشند و رفته رفته افزایش حقوق کاهش بیابد ولی دولت اعلام مخالفت کرد و دوباره بررسی شد تا درآمد پایین دریافتی ۲۰ درصد خواهد شد و رفته رفته همان معدل ۱۱ درصد طبق نظر دولت انجام گیرد.

گردش مالی معادن آذربایجان‌شرقی همچنان در تهران است

وی با تاکید به اینکه وقتی تصمیماتی گرفته می‌شود که آثار ملی و استانی دارد، انتظار داریم آن تصمیمات در اسرع وقت  سرجایش گذاشته و اجرا شود، گفت: برای نمونه در قانون برنامه معادن تصمیم به تشکیل  شورای معادن استانی بود تا  تصمیمات مهم اتخاذ شود در حالی که قبلاً شورای معادن در تهران برگزار می‌شد که رسیدگی به کارها شاید ماه‌ها طول می‌کشید.

فرهنگی متذکر شد: از جمله تصمیمات این است که هر جایی که ذخیره معدنی دارد، باید حساب‌های معادن در خود آن استان بچرخد و خاصیت این موضوع این  است که نظام بانکی که برای سرویس‌دهی بوده، امکان سازندگی و حمایت از تولید را افزایش می‌دهد و با اینکه مخالفت‌های زیادی شد ولی تصویب کردیم و الان جزو قانون برنامه است.

وی ابراز کرد: انتظار داریم که شورای معادن در استان سریعاً تصمیمات را اجرایی کند و البته در کنار آن به این موضوع نیز اشاره شده که هر معدنی آلاینده باشد، تا یک درصد فروش خود را در اختیار دستگاه مسوول بگذارد تا رفع آلایندگی کنند.

عضو کمیسیون معادن مجلس خاطرنشان کرد: الان چند ماه از تصویب موضوع گذشته ولی اجرایی نشده است، همچنان گردش مالی در تهران بوده و حساب‌ها متمرکز نشده است.

وی ادامه داد: از نظر معدنی در برخی ذخایر، استان رتبه اول تا سوم را دارد و در اکثر زمینه‌ها جزو چهار استان هستیم، از این رو باید مسوولان  این‌ها را اجرایی کنند، زیرا مصوبه قانونی هستند و با اجرای آن زمینه جهش استان در افق‌های مختلف فراهم می‌شود.

کارهای تبریز ۲۰۱۸ گنگ انجام می‌گیرد

فرهنگی با بیان اینکه طبق قانون باید درصدی از درآمدهای معادن باید به استان برگردد و در بخش‌های مختلف برای تأمین زیرساخت‌های معادن قرار گیرد، افزود: قبلاً این بازگشت صفر درصد بود الان صددرصد شده ولی در استان اختصاص به زیرساخت‌ها انجام نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تبریز ۲۰۱۸ مطرح شده و تصمیمات زیادی نیز اتخاذ شد، ولی سوال اینجاست که چرا برنامه‌ها اجرا نشده و یا گنگ اجرا می‌شود؟

انتقاد از  کم کاری شهرداری تبریز 

نماینده مجلس با بیان اینکه قرار بود به نورپردازی شهر توجه شود، توضیح داد:سوال باید کرد که چرا شهرداری، شورا و مسوولان اجرایی استان به این موضوع رسیدگی نمی‌کنند و یا چرا ورودی شهر ساماندهی نشده و از وضعیت نامناسب و پر از آلاینده‌های بصری برخوردار است در حالی که می‌توانند با امکانات خود آنها را زیباسازی کنند.

وی ادامه داد: چرا گردشگران خارجی نوع میزبانی استان‌های دیگر را بیشتر از استان ما پسندیده بودند هم جای سوال دارد.

فرهنگی با اشاره به تاکیدات رهبری در سخنرانی اخیر در جمع مسوولان کشوری بیان کرد: ایشان در این دیدار تاکید کردند که باید در مقابل نقشه دشمن که پمپاژ ناامیدی به جامعه می‌کند،  بتوان با اقدامات عملی و فعالیت‌های اجتماعی مقابله کنیم نه اینکه فقط حرف بزنیم بلکه وقتی وعده می‌دهیم، فردا بگوییم که کار شروع شد و در هر مرحله مردم را آگاه سازیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر