کد خبر: 910126
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
برخي از مرغداران، دولت را دليل تمام مشكلاتشان مي‌دانند. وقتي مرغ گران مي‌شود، مي‌گويند دولت قيمت‌ها را آزاد‌سازي كند؛ خودمان بازار را تنظيم مي‌كنيم؛..
بهناز قاسمي

برخي از مرغداران، دولت را دليل تمام مشكلاتشان مي‌دانند. وقتي مرغ گران مي‌شود، مي‌گويند دولت قيمت‌ها را آزاد‌سازي كند؛ خودمان بازار را تنظيم مي‌كنيم؛ وقتي مرغ ارزان مي‌شود، مي‌گويند دولت حمايت نكرده و مرغ مازاد را خريداري نمي‌كند و اين داستان همچنان ادامه دارد.
اين روزها با آغاز فصل گرما و افزايش قيمت نهاده‌هاي طيور، عرضه مرغ افزايش يافته و قيمت‌ها نيز ارزان شده است. به طوري كه هر كيلو مرغ به صورت عمده در ميدان بهمن تهران ۵ هزار تومان و قيمت خرده‌فروشي آن به ۶هزار تومان رسيده است. اين در حالي است كه در روزهاي آغاز ماه مبارك رمضان قيمت مرغ به 8 هزار و 500 تومان رسيده بود.
اكنون مرغداران با انتقاد از سياست‌هاي وزارت جهادكشاورزي به دنبال حذف قيمتگذاري مرغ توسط دولت و كوتاه‌شدن دست دلالان نهاده‌هاي طيور و مرغ از اين بازار هستند. رئيس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتي در گفت‌و‌گو با «جوان» از مشكلات فعلي صنعت مرغداري سخن گفت و افزود: وزارت جهاد اعلام كرده كه ارز 3 هزار و 800 توماني به واردكنندگان نهاده‌هاي طيور مي‌دهد، ما مرغداران از اين وزارتخانه درخواست داريم كه يارانه ارز را حذف كرده و نهاده طيور را با ارز 4 هزار و 200 تومان به دست مرغداران برساند؛ چراكه دان مرغي كه با ارز 3 هزار و 800 تومان وارد شده با قيمت ارز ۵توماني به دست مرغداران مي‌رسد و پشتيباني امور دام كه نهاده دولتي عرضه مي‌كند، با ارز 4 هزار و 200 توماني دان مرغ به مرغداران مي‌فروشد، با اين اوصاف توليدكننده همچنان بازنده اين ميدان است. وي در پاسخ به اينكه اگر دولت قيمت مرغ را آزاد‌سازي كند آيا مشكلات مرغداران برطرف مي‌شود، افزود: در حال حاضر مرغداران كيلويي ۲هزار تومان ضرر مي‌كنند. اگر قيمت آزاد‌سازي شود، زيان مرغداران كاهش يافته و در فصولي كه كشتار افزايش مي‌يابد، قيمت‌ها ارزان شده و بازار تنظيم مي‌شود.
يوسفي راهكار حل مشكلات مرغداران را كاهش تدريجي تصدي دولت عنوان كرده و افزود: قدرت خريد مردم كاهش يافته و در ماه‌هايي كه پيش‌بيني مي‌شود، تقاضا افزايش يابد بازار با عكس آن مواجه مي‌شود و توليدكننده ضرر مي‌كند. توليدكنندگان به دنبال گراني مرغ نيستند، اما اگر دولت مي‌خواهد مرغ ارزان در اختيار مردم قرار دهد بايد حمايت كند. اكنون دلار 3 هزار و 800 توماني به نام ما و به كام واردكنندگان است، بسياري از مرغداران بدهكار هستند و مجبور به جمع‌آوري مرغداري‌هايشان شده‌اند، شايد كاهش توليد در فصولي كه عرضه افزايش مي‌يابد، مانند شش ماهه نخست سال خيلي مشهود نباشد، اما در نيمه دوم سال اين كاهش توليد به زيان مصرف‌كنندگان تمام مي‌شود.
بي‌خبري معاون وزير جهاد از قيمت مرغ
روز گذشته داوود موسوي معاون نظارت بر كالاهاي مصرفي سازمان حمايت با بيان اينكه در ستاد تنظيم بازار سقف و كف قيمت‌ها تعيين شده است، افزود: براساس آخرين مصوبه ستاد گوشت، مرغ مي‌تواند از ۷هزار و ۱۰۰تومان تا ۷هزار و ۸۰۰تومان در بازار عرضه شود. اين اظهارات در حالي است كه روزگذشته قيمت مرغ به ۶هزار تومان كاهش يافت.
در اين خصوص يكي از فروشندگان مرغ و گوشت در گفت‌و‌گو با «جوان» افزود: روزگذشته عرضه مرغ بسيار زياد و قيمت‌ها نيز كاهش يافت، اما نكته اصلي نبود تقاضا در بازار است؛ چراكه به رغم ارزاني قيمت‌ها، مشتري براي خريد مرغ و گوشت وجود ندارد و تقاضا به شدت كاهش يافته است.
وي بهانه مرغداران مبني بر كارشكني كاميون‌داران و عدم توزيع به موقع دان مرغ را رد كرد و گفت: با گرم شدن هوا و شيوع بيماري‌هاي طيور، مرغداران مرغ‌ها را روانه كشتارگاه مي‌كنند، امسال نيز مانند سال‌هاي گذشته همين اتفاق افتاده و قيمت‌ها به شدت كاهش يافته است.
اين فعال بازار مرغ از عدم خريد مرغ توسط دولت در دو سال اخير خبر داد و افزود: دو سال است كه خريد دولتي متوقف شده، زيرا تقاضا براي مرغ‌هاي منجمد كاهش يافته است. وي تصريح كرد: در سال ۹۵ مرغ‌هاي منجمد پشتيباني امور دام روي دست دولت ماند و از آن تاريخ به بعد خريد دولتي متوقف شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار