کد خبر: 910073
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
زوج سینماگر ماهیت رویکرد‌های سینمایی ابتدای انقلاب را روایت می‌کنند
شلاق خوردن عبدالله علیخانی در حراست وزارت ارشاد توسط فیض‌الله عرب سرخی از اصلاح‌طلبان امروز دو سال پیش توسط حسین فرحبخش مطرح شد.
علی موحد
درباره خانه‌نشینی مرحوم ناصر ملک مطیعی به تازگی تهیه‌کننده و کارگردانانی که بار‌ها به رفتار‌های خشونت‌آمیز برخی اصلاح‌طلبان در ابتدای انقلاب اشاره کرده بودند لب به سخن گشوده‌اند.
شلاق خوردن عبدالله علیخانی در حراست وزارت ارشاد توسط فیض‌الله عرب سرخی از اصلاح‌طلبان امروز دو سال پیش توسط حسین فرحبخش مطرح شد ولی با مرگ ناصر ملک‌مطیعی بار دیگر رفتار‌های افراط گونه طیفی که در حال حاضر از آن‌ها به عنوان اصلاح‌طلب یاد می‌شود در رسانه‌ها بازگو شد. در همین رابطه حسین فرحبخش، در پی درگذشت ناصر ملک مطیعی و آه و فغان برخی از مدعیان به فارس گفت: سینمای ایران هیچ‌گاه خیانتی را که عده‌ای در بدنه سینما و خارج از آن در حق هنرمندان پیشکسوتی، چون ملک‌مطیعی کردند، از یاد نخواهد برد. مرحوم ملک‌مطیعی یکی از کسانی بود که برای سینما زحمات زیادی کشید، اما در دهه ۶۰ با ظهور سینمای گلخانه‌ای و نگاه یکسویه به هنرمندان و سیاست‌های نادرست مدیران وقت وزارت ارشاد در حوزه سینما از ادامه فعالیت او جلوگیری شد؛ این در حالی بود که مقام معظم رهبری که آن زمان رئیس‌جمهور بودند با اقدامات این افراد مخالفت کردند، اما خاتمی، وزیر ارشاد وقت با حمایت نخست‌وزیر وقت (میرحسین موسوی) مانع از ادامه فعالیت ملک‌مطیعی شدند و جلوی اکران نخستین فیلمی که در ابتدای دهه ۶۰ به کارگردانی ایرج قادری بازی کرد را گرفتند که بابت این موضوع او بسیار درد و رنج کشید. وی گفت: سینمای ایران هیچ‌گاه خیانتی که عده‌ای در بدنه سینما و خارج از آن در حق هنرمندان پیشکسوت کردند را از یاد نخواهد برد و باید فقط افسوس خورد که چرا کسانی میان او و مردم فاصله انداختند. تهیه‌کننده و کارگردان سینمای ایران در ادامه اظهار داشت: همه ما خاطراتی از فیلم‌های زنده‌یاد ملک‌مطیعی داریم و دوست داشتیم او با کوله‌بار تجربه مقابل همه ما ظاهر می‌شد و حسرت‌به‌دل از دنیا نمی‌رفت. او پس از انقلاب می‌خواست با فیلم «نقش نگار» کار علی عطشانی به سینما بازگردد، اما نقش ضعیفی که به وی سپرده شد و مشکلاتی که بر سر اکران آن بود، سبب شد او به رغم اکران فیلم در سال‌های بعد دیگر هیچ پیشنهادی را نپذیرد. فرحبخش ادامه داد: پیشکسوتان و کسانی که برای سینمای ایران زحمت کشیده‌اند سرمایه‌های فرهنگی این مملکتند و قابل تقدیر و ارزشمند هستند. باید به آن‌ها احترام گذاشت. نباید بگذاریم یک نفر فوت کند بعد یادمان بیفتد که چقدر عزیز و مهم بوده است.

روایت عبدالله علیخانی

عبدالله علیخانی، تهیه‌کننده نیز در این رابطه عنوان کرد: ملک‌مطیعی زمانی که سینما ابزار دست امثال مخملباف بود، خانه‌نشین شد. عشق به سینما در جان امثال ناصر ملک مطیعی وجود داشت. این تهیه‌کننده سینما به بیان ممنوع‌التصویری مرحوم ناصر ملک‌مطیعی از دهه ۶۰ تاکنون پرداخت و گفت: با توجه به اینکه آن موقع حکم حاکمین مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارجح بر همه مسائل بود، هر تصمیمی می‌خواستند می‌گرفتند و هر کسی را که دوست داشتند، به دلایلی که هیچ وقت اعلام نمی‌کردند، ممنوع‌الکار می‌کردند و به هر کسی هم که دوست داشتند، اجازه فعالیت می‌دادند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار