کد خبر: 909964
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
فراخوان پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت منتشر شد
جاسمین دوراکوویچ فیلمساز، تهیه‌کننده و نویسنده بوسنیایی و بنیانگذار شبکه تلویزیونی دوپودو در سارایوو بوسنی و هرزگوین معتقد است جشنواره مقاومت به خوبی می‌تواند الهام‌بخش کشورهای منطقه برای مستقل بودن و ظلم‌ستیزی باشد.
تفاوت فضاها و نوع تولیداتی که در سینما وجود دارد، مثل خیلی از رشته‌های مختلف دنیای هنر باعث شده تا فضاهای مختلفی به این حوزه اختصاص پیدا کند. گرایش‌هایی که هرکدام علاوه‌بر جشنواره واحد فیلم فجر، رویدادهای مختص به خود را نیز در طول سال دارند.

جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، نمونه‌ای از این دست رخدادهاست که امسال پانزدهمین دوره آن برگزار خواهد شد. این جشنواره که قبلاً به‌نام جشنواره فیلم دفاع مقدس برگزار می‌شد، قدیمی‌ترین جشنواره‌ سینمایی انقلاب اسلامی است که تاکنون 14‌دوره را پشت سر گذاشته است.
البته در کنار بخش فیلم این جشنواره، بخش‌هایی مثل تئاتر و هنر مقاومت هم در زمان‌های مختلفی، در سطح بین‌المللی اقداماتی را انجام می‌دهند، اما انتشار فراخوان این دوره از جشنواره فیلم مقاومت بهانه‌ای شد تا نگاهی به مسیر و رویکرد آن در این سال‌ها بیندازیم.
به گزارش سایت جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، نخستین دوره این رویداد سال 1362 در بحبوحه جنگ تحمیلی و همزمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، در قالب هفته فیلم در محوطه پارك دانشجو و تئاتر شهر تهران برگزار شد.این جشنواره در تقویم جشنواره‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌صورت «دو سالانه» به ثبت رسیده و سابقه‌ای برابر با ۳۲‌سال دارد در دوره‌های اولیه، این رویداد به‌صورت هفته فیلم و در سال‌های بعد به‌صورت یادواره برگزار شده و در نهایت با گسترش ابعاد برگزاری به جشنواره‌ای سینمایی تبدیل شده است.

بین‌المللی شدن بعد از 10دوره
اما بین‌المللی شدن این رویداد اتفاق دیگری بود که بعد از 10‌دوره، با توسعه آن و ایجاد زمینه‌های لازم، تصمیم‌گیری‌هایی صورت گرفت که باعث شد تا این جشنواره طبق راهبردهای بین‌المللی و هدف‌گذاری سینمایی در عرصه بین‌الملل از دوره یازدهم، به‌صورت بین‌المللی برگزار شود، رخدادی کم‌وبیش مورد توجه قرار گرفت.
جشنواره فیلم مقاومت علاوه‌بر تجدید آشنایی فیلمسازان داخلی، شرایطی را برای هنرمندان و سینماگران اقصی نقاط دنیا که به روش‌های مختلف در پی مبانی، آرمان‌ها و ارزش‌های الهی انقلاب اسلامی هستند فراهم می‌کند، شرایطی که به‌عنوان یک فرصت امکان پرداخت به این موضوع را از زوایای مختلفی ایجاد می‌کند.
رویکردهای جشنواره
به گزارش مرکز این رویداد، تبیین فرهنگ مقاومت در مقابل تهاجم و نفوذِ فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای دشمنان به‌ویژه آمریکا، استکبارستیزی ملل مظلوم جهان، مبارزه با «تروریسم» و «صهیونیسم بین‌الملل» توجه ویژه به چالش‌ها و نیازهای فرهنگی و سینمایی جهان اسلام در بخش‌های«سینمای ایران» و «سینمای بین‌الملل» با حضور فیلمسازان داخلی و خارجی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها و رویکردهای این جشنواره است. در کشور جشنواره‌های متعدد سینمایی در طول سال برگزار می‌شود که بعضاً به رشد فرهنگ عمومی و برخی به رشد تکنولوژی سینما یا توامان کمک می‌کنند. در این میان اما جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به‌دلیل نگاه استراتژیک به عمق استراتژیک فرهنگی نظام، گسترش گفتمان انقلاب اسلامی با زبان هنر و تبدیل شدن به نقطه ثقل و توجه جنبش‌های سینمایی انقلابی و ضد استکباری بالطبع رویکرد متمایزی نسبت به بقیه دارد.

گسترش ارتباطات با هنرمندان و دنیا
طبق این گزارش در ادامه گسترش و توسعه این جشنواره، مراکزی چون بنیاد فرهنگی روایت‌فتح و انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس هم به آن پیوستند و به منظور استمرار برنامه‌ریزی و تداوم فعالیت‌ها در طول سال با هدف ارتقای سطح کیفی آثار موضوعی مقاومت، کشف و شناسایی استعدادهای جدید، امکان‌سنجی برای حمایت و سرمایه‌گذاری در حوزه سینمای دفاع‌مقدس و گسترش مناسبات حوزه بین‌الملل جشنواره، از سال‌1392 اقدام به ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت کرده است و هم اکنون، این دبیرخانه، ارتباطات و مناسبات گسترده‌ای با هنرمندان، سینماگران و مراکز فعال سینمایی به‌ویژه NGOهای جهانی برقرار کرده است.جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت هم‌اکنون در قالب بخش‌های مختلفی شامل: مسابقه سینمایی ایران با زیرمجموعه‌هایی چون: فیلم‌های سینمایی، فیلم‌های سینمایی ویدئویی، فیلم‌های کوتاه، آثار مستند، آثار پویانمایی، سریال‌های تلویزیونی، نماهنگ و اقلام تبلیغی و بخش بین‌الملل با سه زیرمجموعه: مسابقه سینمای بین‌الملل، بخش عماد مغنیه و چشم‌انداز سینمای مقاومت در جهان برگزار می‌شود.
علاوه‌بر این بخش‌ها، در هر دوره جشنواره در کنار برپایی بخش‌های مسابقه، مراسم بزرگداشت و نکوداشت و برنامه‌های متنوعی در عرصه کارهای پژوهشی و تحلیلی به‌صورت همایش، نشست‌های تخصصی، جلسات نقد و بررسی و کنفرانس‌های خبری را در بخش جنبی به اجرا در می‌آورد.
انتشار فراخوان پانزدهمین دوره
امسال هم به تازگی فراخوان پانزدهمین دوره این رویداد به دبیری آقای محمد خزاعی با رویکرد «سینمای مقاومت؛ تجلی گفتمان انقلاب اسلامی» منتشر شد، جریانی که با حضور سینماگران داخلی و خارجی در دو بخش اصلی «مسابقه سینمای ایران» و «مسابقه سینمای بین‌الملل» در آذر‌ماه ۱۳۹۷ برگزار می‌شود. در این فراخوان ۱۴‌موضوع برای آثار ارسالی مطرح شده است، مواردی مثل‌؛ نقش انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در احیای «هویت ایرانی-اسلامی»، رویکرد «گفتمان مقاومت» تنها راه مقابله با نظام سلطه، نقش استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل در «اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی» نقش جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا و ایثارگران در حفظ دستاورد‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، تهدید‌ها و فرصت‌های رسانه‌های مجازی در تضعیف و تقویت روحیه مقاومتی مردم‌، نقش تولیدات تصویری در روشنگری و «بصیرت‌افزایی»، مقاومت مردم فلسطین در برابر رژیم غاصب صهیونیستی و حامیانش و.... . امسال همچنین فیلم اولی‌ها در بخش «روایت نو» با هم رقابت می‌کنند.

بازخوردهای بین‌المللی
امسال هم این جشنواره در بخش‌های مختلف خود میزبان آثاری از کشورهای مختلف می‌شود، اتفاقی که بازخوردهای گوناگونی را به‌واسطه تعاملی که روی می‌دهد به‌همراه خواهد داشت، بازخوردهایی حتی در سطح بین‌المللی، مثل دوره قبل که چهره‌های مختلفی درباره آن اظهار نظر کردند، به‌عنوان نمونه جاسمین دوراکوویچ فیلمساز، تهیه‌کننده و نویسنده بوسنیایی و بنیانگذار شبکه تلویزیونی دوپودو در سارایوو بوسنی و هرزگوین به گزارش فارس معتقد است جشنواره مقاومت به خوبی می‌تواند الهام‌بخش کشورهای منطقه برای مستقل بودن و ظلم‌ستیزی باشد.
 او این رویداد سینمایی را نه از جهت آشنایی با سینما و فیلم‌های ایرانی مؤثر می‌داند، بلکه بر این باور است جشنواره مقاومت محل خوبی برای آشنا شدن بیشتر با سینمای منطقه و فیلم‌ها و فیلمسازان آن است.
با این اوصاف به‌طور حتم برگزاری درست و اصولی چنین رویدادی می‌تواند باعث شناخته شدن سینمای انقلاب ایران به دنیا باشد، اما تصمیم‌گیری‌ها و شیوه عملکرد است که نهایت موفقیت یا ناکامی در این امر را به همراه دارد، از همین رو باید منتظر ماند و دید که این جشنواره امسال در چه سطحی برگزار می‌شود و چقدر می‌تواند رضایت مخاطب و شرکت‌کنندگان ایرانی و خارجی را به خود جلب کند؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار