کد خبر: 909960
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
از ماست که بر ماست
سخنگوی دولت در واکنش به عدم حضور هنرمندان در ضیافت افطار ریاست‌جمهوری به شکلی کنایه‌آمیز گفت: «بگویند چه کاری انجام دهیم تا همان کار را بکنیم. مگر سفره مردم پارسال رنگین‌تر بود که حمایت کردند؟»
شامگاه دوشنبه 7 خردادماه، تعدادی از سینماگران با انتشار پستی مشترک از تصویر کارت دعوت ضیافت افطاری رئیس‌جمهور، در صفحات اینستاگرام خود، اعلام کردند به میهمانی افطاری حسن روحانی نمی‌روند.

پرویز پرستویی، فاطمه گودرزی، مهناز افشار، شهره سلطانی، برزو ارجمند، بهاره رهنما، علی جلیلوند، وحید جلیلوند، امیرحسین رستمی، حمیدرضا آذرنگ، شیلا خداداد، مازیار میری، سپیده گلچین، بهار ارجمند، سارا بهرامی، امیر سیدزاده، مریم بوبانی، فلور نظری، مریم دوستی، احسان کرمی، پرستو گلستانی، آناهیتا همتی، مهرناز دبیرزاده، مجتبی نجفی‌ثانی و رامین اوحدی ازجمله سینماگرانی بودند که به دعوت رئیس‌جمهور جواب رد دادند. این هنرمندان در نوشته‌های خود با هشتگ «ما به افطاری نخواهیم رفت»، ‌دلایل عدم حضور خود در این مراسم را وجود ‌مشکلات اقتصادی و اجتماعی در کشور و عدم رسیدگی به آنها عنوان کردند.

البته این اقدام مشترک هنرمندان حاضر در فضای اینستاگرام بیشتر تعبیر به این شد که چون در طول پنج سال گذشته، فرصت گفت‌وگو و طرح مطالبات آنها با شخص رئیس‌جمهور نبوده، هنرمندان ضیافت اقطاری را تحریم کرده‌اند. البته بخشی از کاربران این مساله را زیر پست‌های اینستاگرامی این سینمایی‌ها مطرح کردند که مگر در طول پنج سال گذشته، رئیس‌جمهور چندبار با سینماگران دیدار داشته که حالا آنها دیدار با حسن روحانی را تحریم می‌کنند.

بخش دیگری از نظراتی که در ذیل پست‌های اینستاگرامی منتشر شده بود مبنی‌بر این بود که پس از پایان انتخابات سال گذشته و استفاده ستاد انتخاباتی دکتر روحانی از سینماگران، دیگر نیازی به دیدار با آنها از سوی شخص رئیس‌جمهور هم احساس نمی‌شود. صبح دیروز حتی سخنگوی دولت در واکنش به عدم حضور هنرمندان در ضیافت افطار ریاست‌جمهوری به شکلی کنایه‌آمیز گفت: «بگویند چه کاری انجام دهیم تا همان کار را بکنیم. مگر سفره مردم پارسال رنگین‌تر بود که حمایت کردند؟» البته این اظهار پشیمانی گاه‌ و‌ بی‌گاه چهره‌های سینمایی، تازگی ندارد و در یک سال گذشته آن را به اشکال مختلف مطرح کرده‌اند. اما هنرمندان نسبت به چه مساله‌ای گله‌مند هستند و روزبه‌روز بر تعداد پشیمان‌ها اضافه می‌شود.

انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 بود که مثل همه انتخابات‌های این چند سال، صف‌بندی‌ها خیلی جدی‌تر از یک انتخابات ریاست‌جمهوری شکل گرفت. حسن روحانی، یکی از نامزدهای جدی انتخابات بود. روحانی در نطق‌های انتخاباتی و همین‌طور مناظره‌های تلویزیونی، اظهاراتی جدی درباره سینما عنوان می‌کند. طیف عظیمی از سینماگران، سه چهار روز مانده به انتخابات بیانیه می‌دهند و از رئیس‌جمهور آینده ایران حمایت می‌کنند. حسن روحانی با اختلاف اندکی پیروز انتخابات 92 می‌شود. مختصات روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، به‌ویژه آنکه با همراهی و حمایت علنی بخش بزرگی از سینماگران همراه بود؛ انتظارها برای توجه بیش از دولت پیش به مقوله‌ سینما را به‌شدت بالا برده بود. اما در طول آن چهار سال همواره انتقادات به مدیریت فرهنگی دولت مطرح بود و هیچ‌گاه فرصت طرح مشکلات، دغدغه‌ها و انتقادات اهالی سینما و هنرمندان در برابر عالی‌ترین شخصیت اجرایی دولت‌ فراهم نشد. حتی شورای عالی سینما، نهاد بلندپایه سینمایی که در دولت دهم راه‌اندازی شد و محلی سازمان‌یافته برای حضور هنرمندان سینما در کنار رئیس‌جمهور بود؛ در دولت روحانی منحل شد. در سال 96 باردیگر خط‌کشی سیاسی در دو سمت ماجرا شکل گرفت. اهالی سینما بار دیگر به میدان آمدند و تعدادی از آنها حتی در ستادهای انتخاباتی و کمپین‌های تبلیغاتی حضور یافتند. بار دیگر حسن روحانی بر کرسی ریاست‌جمهوری نشست ولی این بار هنرمندان به صورت جدی‌تر مطالبات خود را مطرح کردند. لایحه بودجه ۹۷ کشور که سروصداهای زیادی را به پا کرد، محل اشتراک هنرمندان جهت انتقاد از حسن روحانی بود تا حدی که برای فشار به دولت، چند ماه بعد از روی کار آمدن دولت دوازدهم، کمپینی در فضای اینستاگرام شکل دادند به نام «ما پشیمان هستیم.»

برخی از سلبریتی‌ها همچون حمید فرخ‌نژاد، نوید محمدزاده، رضا صادقی، مهدی فخیم‌زاده، مهدی پاکدل و مهدی سلوکی در این کمپین شرکت کردند. در همان روزها ابطحی به‌عنوان سیاستمدار اصلاح‌طلب که با هنرمندان نشست و برخاست دارد، پشیمانی‌های ابراز شده را چندان جدی نگرفت و گفت: «این موج اخیر را یک موج پشیمانی به معنای واقعی نمی‌دانم و معتقد هستم اگر شرایط تکرار شود قطعا این سلبریتی‌ها به سراغ رقبای آقای روحانی نمی‌روند اما به هرحال دلخوری‌هایی ایجاد شده که با لفظ پشیمانی از آن یاد می‌کنند.»

محمدباقر نوبخت هم سخنگوی دولت در مواجهه با این کمپین گفت: « اینهایی که گفتند «ما پشیمان هستیم» کی رأی داده‌اند که حالا پشیمان هستند؟»

در سال‌های اخیر شاهد مواضع متناقض چهره‌های سینمایی بودیم که بیشتر مبتنی‌بر موارد هیجانی و احساسات هستند. آنچه می‌خوانید تنها بخشی از مواضع چهره‌های سینمایی است که وارد سیاست شدند و در طول یک سال گذشته، تغییر نظر گاه‌به‌گاه داشتند.

شیلا خداداد، بازیگر سینما و تلویزیون در حالی در جریان دعوت رئیس‌جمهور برای حضور در مراسم افطاری به شرکت در این مراسم پاسخ منفی داد که سال گذشته به حسن روحانی رای داده بود. او حالا در صفحه اینستاگرامش نوشته است: «جناب آقای رئیس‌جمهور باز چه کمکی از ما برمی‌آید؟ باز هم احتیاج به حمایت بازیگران و نخبگان و ورزشکاران دارید؟ برای کوچک‌تر شدن سفره مردم یا گران‌تر شدن دلار یا بی‌اهمیتی به کودکان بدسرپرست یا کودک آزاری یا کمبود و گرانی دارو یا مواد مخدری که به راحتی در دسترس نوجوانان و جوانان قرار دارد؟ من به‌عنوان عضو بسیار کوچک جامعه هنری از شما گله‌مندم و در این ضیافت شرکت نخواهم کرد .

مهناز افشار هم ازجمله چهره‌های سینمایی است که در فضای مجازی فعال است و دو شب قبل اعلام کرد از حضور در افطاری رئیس‌جمهور امتناع کرده است. افشار هم مانند برخی دیگر از بازیگران هوادار حسن روحانی، در سال‌های اخیر و در انتخابات سال 96، در قالب پستی درصفحه اینستاگرامش، مردم را به رای دادن به روحانی تشویق کرده بود. البته در سال 94 این بازیگر سینما با انتشار لیست ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان در تهران به همراه یادداشتی با عنوان «برای امید» مردم را به شرکت در انتخابات پیش‌رو دعوت کرده بود.

پرویز پرستویی این روزها در ردیف هنرمندان منتقد به اقدامات اقتصادی دولت دوازدهم به شمار می‌رود و ضیافت افطار رئیس‌جمهور را هم تحریم کرد؛ او در انتخابات سال 92 به حسن روحانی رای داده بود ولی او ازجمله هنرمندانی است که در سال 96 حمایت مستقیمی از انتخاب حسن روحانی نکرد. او در همان دوره با انتشار متنی در اینستاگرامش نوشت که هیچ‌کس را تشویق به شرکت یا عدم شرکت در انتخابات نمی‌کند. او همچنین نوشت: «اعلام می‌دارم، نه در دسته و گروهی هستم و نه قرار است از کاندیدایی حمایت کنم و اینکه خودم هم رای خواهم داد یا به چه کسی، یک امر خصوصی است و به خودم مربوط است.»

مهدی فخیم‌زاده، بازیگر سینما و تلویزیون آذرماه سال گذشته پستی را دراینستاگرام خود مبنی‌بر اینکه از رای دادن به حسن روحانی پشیمان است منتشر و به این نکته اشاره کرد که در این دوره به حسن روحانی رای داده اما الان پشیمان است. او در صفحه اینستاگرامش نوشت: «انتخابات ریاست‌جمهوری مشهد، همراه با برخی سینماگران‌، ‌مثل کیومرث پوراحمد، ابوالحسن داودی‌ و سعید سهیلی به مشهد رفته بودیم تا در مراسم سخنرانی آقای روحانی حضور داشته باشیم و برای ایشان تبلیغ کنیم، راستش را بخواهید الان پشیمانم.»

آناهیتا همتی هم ازجمله هنرمندانی است که پیشگام راه‌اندازی کمپین علیه مراسم افطاری تشریفاتی حسن روحانی که برای آن بودجه‌های هنگفتی صرف می‌شود، شد و در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «من به افطاری شما نخواهم آمد. سفره ما مردم ایران روزبه‌روز خالی‌تر می‌شود. بیماری و فقر در استان‌های سیستان و بلوچستان روزبه‌روز بیشتر می‌شود. وضعیت زلزله‌زده‌ها، سال‌های سال به همین منوال باقی مانده است! واقعا در چنین شرایطی که من و مردم با فقر دست‌وپنجه نرم‌ می‌کنیم، در حالی که کوچک‌ترین اعتراضی هم سرکوب می‌شود، برای خودم حضور در چنین مکانی را جایز نمی‌دانم.»

بهاره رهنما که ازجمله  بازیگرانی است که در جریان انتخابات از حسن روحانی حمایت کرده بود حالا بعد از گذشت کمتر از یک سال از شروع دولت دوازدهم، در صفحه شخصی خود نوشت: «آقای روحانی، وقتی سفیر پویش آزادسازی زنان زندانی شدم گفتند ریاست‌جمهوری حتی یک ریال هم توان کمک به این طرح را ندارد، بعد رسیدن کارت دعوت افطاری شما که گمان می‌کردم در شرایط سخت امسال قطعا برگزار نمی‌شود، فکر کردم که این مبلغ قطعا بیش از یک ریال را اگر امسال به آزادسازی این زنان زندانی کمک مالی می‌کردید چقدر پسندیده‌تر بود، ‌ای کاش امسال مشاوران‌تان بیشتر فکر می‌کردند!»

امین تارخ، بازیگر پیشکسوت سینما هم از حضور در ضیافت افطار رئیس‌جمهور سر باز زد و با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش نوشت: «آقای روحانی؛ جشن گرفتیم و پایکوبی کردیم، آن هنگام که به شما رأی دادیم، مراسم افطار شرکت در جشن است، ما اکنون در عزای رأی‌مان نشسته‌ایم. تنهای‌مان بگذارید.»
امین تارخ با انتشار این پست در صفحه شخصی اینستاگرام‌اش در واقع گله‌مندی‌اش نسبت به شرایط موجود را بیان کرده است.

باران کوثری، بازیگر جوانی که در کمپین‌های انتخاباتی جریان اصلاح‌طلب همواره حضوری فعال داشته و دارد،  از سیاست‌های فرهنگی دولت یازدهم گلایه کرد و گفت: «به‌عنوان کسی که هم به این دولت رأی دادم و هم تا جایی که توانستم برایش رأی جمع کردم انتظار دارم مطالبات ما را برآورده کند.» او در همان مصاحبه حتی به حمایت از لیست امید در انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: «این یک واقعیت است که اگر حمایت اهالی فرهنگ نبود این مقدار رأی برای لیست امید متصور نبود، اما وقتی آنها برای حضور در کمیسیون فرهنگی پیشقدم نمی‌شوند که برخی فیلم‌ها اکران نشوند و برخی هم نتوانند کار کنند، این چه معنایی دارد؟»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار