کد خبر: 909932
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶
بی‌توجهی به مقوله ساخت‌وساز و تولید واحدهای مسکونی در دولت روحانی موجب شد این دولت رکورددار رکود بازار مسکن و افزایش قیمت ملک شود

جوان آنلاین: بی‌توجهی به مقوله ساخت‌وساز و تولید واحدهای مسکونی در دولت روحانی موجب شد این دولت رکورددار رکود بازار مسکن و افزایش قیمت ملک شود. کارشناسان بازار مسکن اعلام کردند: سیاست‌های پولی و بانکی دولتمردان موجب رکود در بازار مسکن شده است. به گزارش مهر، کارشناسان بازار مسکن معتقدند بازار مسکن پس از یک دوره رونق تورمی، به دلیل برخی سیاست‌‌های اشتباه مجددا دچار رکود شده است. سیدکمال‌الدین شهریاری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در برنامه «تیتر امشب» سیما با اشاره به اینکه قیمت مسکن باید متناسب با نرخ تورم افزایش یابد، گفت: به دلیل سیاست‌های پولی و بانکی که توسط دولتمردان اتخاذ شد، شاهد رکود در بازار مسکن هستیم. وی افزود: با تغییر قیمت ارز و کاهش ارزش ملی پول، نقدینگی به سمت مسکن سرازیر و باعث افزایش قیمت آن می‌شود. ایرج رهبر، نایب‌رئیس کانون انبوه‌سازان نیز در این برنامه با بیان اینکه نباید زمان رکود در بخش مسکن طولانی شود، گفت: زمان رکود جدید ۲ برابر رکود قبلی بوده که باعث ناتوان شدن افراد متوسط و متوسط به پایین در خرید مسکن شده است. همچنین مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگوی تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه در ۳ دوره سال‌های ۶۸، ۸۶ و ۹۱ جهش رکود داشتیم، گفت: رونق قبل از عید طبیعی بود ولی اتفاقات بازار مسکن بعد از عید یعنی در سال ۹۷ بسیار شتاب‌زده بود. رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: در شهر تهران از تاریخ اول فروردین تا پنجم خرداد سال جاری تعداد قراردادها حدود ۲۰۷ هزار بوده است که ۱۱۹ هزار مبایعه‌نامه و 88 هزار اجاره‌نامه را شامل می‌شود. در ادامه برنامه، مهدی روانشادنیا، کارشناس مسکن با اشاره به اینکه دوره‌های رونق و رکود مسکن در همه کشورها وجود دارد، گفت: رکود بین ۴ تا ۵ سال و رونق بین یک تا ۳ سال است. وی با اشاره به اینکه سال ۹۲ میانگین قیمت مسکن 6/3 میلیون تومان و در انتهای سال ۹۶ این رقم 7/5 میلیون تومان بود، افزود: این نشان می‌دهد مسکن در این سال‌ها ۵۸ درصد رشد داشته است. عضو هیأت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: در همین دوره تورم عمومی ۸۰ درصد بوده و مسکن از آن کندتر حرکت کرده است. این کارشناس با اشاره به رفتار هیجانی مردم در بازار مسکن گفت: هر وقت رونق در بازار رخ می‌دهد، عده‌ای سرمایه خود را در این بخش حبس می‌کنند و تا ۴ سال نمی‌توانند سرمایه خود را از آن بیرون بکشند.
 مثلث ساماندهی بازار مسکن چه دستگاه‌‌‌هایی هستند؟
عضو کمیسیون عمران مجلس بر ضرورت همکاری وزارتخانه‌‌های راه و شهرسازی و اقتصاد و همچنین بانک مرکزی برای ساماندهی بازار مسکن تاکید کرد و گفت: باید مجموعه مشخصی برای خانه‌دار کردن اقشار مختلف جامعه ایجاد شود. فرج‌الله رجبی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره رشد بیش از 2 میلیون تومانی نرخ مسکن در بسیاری از مناطق کشور بویژه پایتخت در ماه‌‌های اخیر، گفت: متاسفانه بی‌برنامگی در حوزه مسکن عامل اصلی حبابی شدن نرخ‌ها در این بازار است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. وی با بیان اینکه نبود برنامه‌‌ریزی در حوزه مسکن نقدینگی‌ها را به بازارهای مختلف سرازیر کرده است، افزود: در برهه‌ای از زمان همسو با کاهش نرخ سود بانکی، مردم سپرده‌‌های خود را از شبکه بانکی خارج کرده و در پی آن التهاب قیمتی در بازار ارز و سکه و همچنین مسکن ایجاد شد. وی با تاکید بر اینکه بی‌برنامگی در بازار، پول‌‌های سرگردان را هر بار به سمتی هدایت می‌کند، گفت: افزایش قیمت اخیر مسکن خرید خانه برای اقشار ضعیف جامعه را سخت کرده است. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه گرانی رخ‌داده در بازار مسکن به معنای ایجاد تحرک در آن نیست، افزود: تحرک در بازار مسکن در بخش تولید و عرضه مسکن ایجاد نشده بلکه مولفه‌‌‌هایی از جمله نوسانات ارزی و کاهش نرخ سود بانکی حباب قیمتی در این حوزه را رقم زده است. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید وزارت راه‌وشهرسازی و همچنین وزارت اقتصاد در تعامل با بانک مرکزی در حوزه مسکن، تسهیلات، نرخ سود و ده‌ها موضوع دیگر توافق کنند، افزود: ارائه مجموعه برنامه‌‌های همسو با توان مالی اقشار مختلف جامعه می‌تواند منجر به بهبود وضعیت بازار شود.
 مشاوران املاک در گرانی مسکن بی‌تأثیر نیستند
حسام عقبایی، نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره میزان اثرگذاری مشاوران املاک بر افزایش قیمت مسکن اظهار داشت: رشد قیمت مسکن عوامل متعددی دارد که عوامل اقتصادی و تورم‌زا، نوسانات بازارهای رقیب مانند ارز، سهام و طلا، حتی مناقشات بین‌المللی، نبودن توازن در عرضه و تقاضا، میزان تولید مسکن و ساخت‌وساز، قدرت خرید مردم، سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی و... بخشی از اینهاست اما اقدامات مشاوران املاک هم می‌تواند یکی از فاکتورهای رشد قیمت مسکن باشد. وی افزود: به این معنا که فعالیت‌‌های مشاوران املاک در کنار سایر عوامل می‌تواند اثرگذار باشد اما اینکه بگوییم صرفا اقدامات مشاوران املاک سبب گرانی مسکن شده، اظهارنظر اشتباهی است. وی ادامه داد: اگر قرار باشد هر قیمتی که مشاور املاک پیشنهاد داد، خریدار هم استقبال کند که دیگر بازار رقابتی معنایی ندارد بلکه مردم قیمت‌ها را با هم تطبیق می‌دهند و بعد آن را رد یا قبول می‌کنند. عقبایی اظهار داشت: برخی مشاوران املاک فاقد پروانه کسب، به فروشنده‌ها وعده و وعید می‌دهند که اگر این ملک را بالاتر از رقم مورد نظر تو بفروشیم، مقدار کمیسیون خود را بیشتر می‌کنیم. فروشنده نیز به این معامله راضی است چون می‌تواند واحد مسکونی خود را با رقمی بالاتر از نرخ عرف منطقه به فروش برساند. این نوع اقدامات برای بازار مشاوران املاک تهدید است، البته ما تا به حال در اتحادیه گزارشی از انجام چنین اقداماتی از سوی مشاوران املاک دارای پروانه کسب دریافت نکرده‌‌‌‌‌ایم ولی برخی مشاوران املاک بدون پروانه کسب از این نوع فعالیت‌‌های مضر  انجام می‌دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار