کد خبر: 909820
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
سازمان محیط‌زیست همچنان بر سر گونه‌های ایرانی با آژانس‌های امریکایی و شیوخ عرب معامله می‌کند
ابراهيم مشيريان

سازمان حفاظت محيط‌زيست اقدام به فروش پروانه شكار ويژه قوچ اوريال در داخل مناطق چهارگانه تحت مديريت اين سازمان كرده است، در حالي كه اكنون حتي در فصل شكار هم به سر نمي‌بريم. پروانه‌هايي كه گفته شده در اختيار صندوق ملي محيط‌زيست قرار گرفته‌اند.
سازمان حفاظت محيط‌زيست مناطق با ارزش زيست‌محيطي كشور را براي محافظت ويژه در قالب مناطق چهارگانه (پارك ملي، اثر طبيعي ملي، پناهگاه حيات‌وحش و منطقه حفاظت ‌شده) تقسيم كرده‌ است.
سال گذشته سه منطقه در يزد، يك منطقه در كرمان و يك منطقه ديگر در سمنان به عنوان قُرُق شكار اختصاصي در شوراي عالي محيط‌زيست مصوب شد. براي گونه‌هايي چون كل و بز، قوچ، ميش و آهو هم با توجه به رشد جمعيتي كه داشتند، مجوز شكار صادر شد. حدود ۳۵ درصد از مجوز شكارها براي اتباع خارجي بوده كه براساس گزارش‌ها اتباع خارجي براي اين مجوزها حدود ۱۵ تا ۱۷ هزار دلار به قُرق‌داري دادند كه با جذب نيرو باعث حفاظت از اين منطقه و رشد گونه‌هاي جانوري آن شده بود.
سازمان محيط‌‌زيست براساس رشد جمعيت و مصوبه شوراي عالي محيط‌زيست براي درصدي از گونه‌هاي جانوري و حيات‌وحش اين قرق‌ها، مجوز شكار صادر مي‌كند، اين كار باعث مي‌شود حيات‌وحش در مناطق چهارگانه حفاظت شود و ظرفيتي براي حفظ تنوعِ‌ زيستي و شغل پايدار ايجاد شود، اما اكنون اين سازمان پروانه شكار ويژه قوچ اوريال را در داخل مناطق چهارگانه صادر كرده است.
در واقع سازمان محيط‌زيست در رقابتي عجيب با قرق‌هاي اختصاصي‌اش به فروش پروانه شكار در مناطق چهارگانه تحت مديريت اين سازمان و آن هم در فصل غير‌ شكار و با قيمت پايين و آن هم با دلار 4 هزار و 200 توماني براي شكارچيان خارجي روي آورده است.
از سوي ديگر بايد بر اين نكته هم تأكيد كرد كه مجوز شكار داخل مناطق چهارگانه تحت مديريت محيط‌زيست بايد تحت ضوابط «پروانه شكار ويژه» باشد كه مشخص نيست چگونه خارج از فصل پروانه شكار ويژه براي خارجي‌ها صادر شده است، به ويژه اينكه اكنون كه اين شكار صورت مي‌گيرد تنها حدود يك ماه از فصل زايمان گذشته است.
داستان حضور هر ساله و مداوم شكارچيان خارجي در ايران به ماجرايي عجيب تبديل شده است. از چند سال پيش تاكنون شايعات زيادي در مورد همكاري برخي مديران سازمان محيط‌زيست با شيوخ عرب و واسطه‌هاي خارجي وجود داشته و در ماه‌هاي اخير هم فرياد برخي از مردم از فروش رسمي مجوز شكار گونه‌هاي به اصطلاح حفاظت شده ايراني اعم از هوبره و قوچ لارستان به امريكايي‌ها بلند شد.
اين بار ديگر صحبت از شيوخ عرب نبود كه صبح از مرزهاي كشور وارد شده باشند و عصر نيز با لاشه شكار سوار بر ماشين‌هاي شاسي بلند از مرز خارج شوند. پاي آژانس‌هاي رسمي ايراني- امريكايي به ميان آمده كه به صورت رسمي تور گردشگري با مجوز شكار راهي ايران مي‌كنند! اكنون با توجه به صدور اين پروانه شكار هم بايد نگران مناطق چهارگانه بود و هم افراد و آژانس‌هاي دردسر‌سازي كه پايشان به ايران باز مي‌شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Spain
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
0
0
رونوشت به دادستانی فهیم که پیگیر جدی پرونده مشایی و بقایی و کارگران هپکو است ، مسئولین فهیم ناجا، مسئولین فهیم سپاه پاسداران، مسئولین مربوطه در وزارت اطلاعات
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار