کد خبر: 909492
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
استان کرمان در فروردین‌ماه در مجموع یک روز هوای پاک داشته است و در اردیبهشت‌ماه اصلاً هوای پاک نداشته است.
رضا جزینی‌زاده مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان با عنوان کردن مطلب فوق و با اشاره به وضعیت استان در خصوص ریزگرد‌ها گفت: اکثر ریزگرد‌های استان کرمان منشاء داخلی دارند.

وی با بیان اینکه کانون‌های فرسایشی بادی، رگه‌های معدنی متروکه و تالاب‌های خشکیده از جمله کانون‌های ریزگرد در استان کرمان هستند، افزود: در شرق استان کرمان لوت زنگی احمد، در مرکز استان کویر لوت و لوت مرکزی و در غرب و شمال استان لوت دره انجیر یزد و در جنوب استان تالاب خشکیده جازموریان از کانون‌هایی هستند که باعث تولید گردوغبار در استان می‌شوند.

جزینی‌زاده خشکسالی سال‌جاری را علت افزایش ریزگرد‌ها در استان کرمان دانست و اظهار کرد: عدم پوشش گیاهی در این مناطق باعث شده که با نخستین وزش بادی ریزگرد‌ها در آسمان به پرواز درآیند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های پایش آلودگی هوا استان ذرات ۲. ۵pm را اندازه می‌گیرند، اما دستگاه‌های پایش آلودگی هوای استان کرمان به دلیل فرسوده بودن، نمی‌توانند ذرات با قطر کمتر از آن (۱۰ میکرون) را اندازه‌گیری کنند که اگر دستگاه‌های جدید پایش آلودگی هوا برای اندازه‌گیری داشته باشیم حتماً مقدار آن بیش از این خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان گلایه کرد: متأسفانه دستگاه‌های پایش آلودگی هوای کرمان فرسوده هستند و در کل استان یک دستگاه در زرند، یک دستگاه در ریگان، یک دستگاه در فهرج و دو دستگاه فرسوده در کرمان داریم که باید به این موضوع توجه ویژه شود.

وی اعلام کرد: با توجه به اینکه دستگاه‌های پایش آلایندگی استان فقط توانایی اندازه‌گیری ذرات با اندازه ۲. ۵pm به بالا را دارند، لذا در روز‌های گذشته شاخص آلایندگی هوا در استان کرمان از ۳۰۰ نیز گذشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار