کد خبر: 909406
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
حضور رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در مجلس خبر از جلسه غیرعلنی در صحن می‌داد جلسه‌ای که باز هم با ضرب‌الاجل برای بانک مرکزی همراه شد
 

جوان آنلاین: حضور رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در مجلس خبر از جلسه غیرعلنی در صحن می‌داد جلسه‌ای که باز هم با ضرب‌الاجل برای بانک مرکزی همراه شد. به گزارش «وطن‌امروز»، حدود یک سال پیش جلسه مجلس با حضور سیف غیرعلنی برگزار شد و سیف در آن جلسه از آخرین وضعیت موسسات اعتباری گزارش داد.
21 فروردین امسال نیز سیف خواستار غیرعلنی برگزار شدن جلسه شد اما نمایندگان مخالفت کردند و حتی به سیف حمله‌ور شده و خواستار استعفای او شدند. موضوع جلسه فروردین امسال مسائل ارزی بود اما دیروز مشکلات بانکی و لایحه جدید نظام بانکی محور جلسه غیرعلنی مجلس بود. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس پیشنهاداتی درباره رفع مشکلات بانکی ارائه و بررسی شد، گفت: زمانبندی برای حل‌وفصل مشکلات بانکی تعیین شد. علی لاریجانی در آغاز نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی درباره جلسه غیرعلنی نهاد قانونگذاری اظهار داشت: از ساعت 9 صبح، بحث‌‌های مهمی راجع به همکاری‌های بانکی کشور و برخی اصلاحاتی که باید در ساختار بانک‌ها شکل بگیرد تا به تولید ملی کمک کند، مطرح شد. رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس بحث‌هایی را درباره حل برخی مشکلات بانک‌ها برای کمک به تولید کشور، استقلال بانک مرکزی و اصلاحاتی که باید در قانون بانکداری و بانک توسعه‌ای شود مطرح کرد و پیشنهاداتی نیز ارائه شد. دکتر لاریجانی با بیان اینکه زمانبندی برای حل‌وفصل این مسائل در نظر گرفته شده است، گفت: خوشبختانه بین آرای مرکز پژوهش‌ها، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد همگرایی‌هایی در بخش‌های مهمی وجود داشت که کمک می‌کند قوای مختلف اصلاحات را انجام دهند.
 ضرب‌الاجل یک‌ماهه مجلس به سیف
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم درباره جلسه غیرعلنی دیروز گفت: در این جلسه غیرعلنی ضرب‌الاجل یک ماهه‌ای برای رئیس بانک مرکزی، مرکز پژوهش‌ها و وزارت اقتصاد در راستای نهایی کردن لایحه بانکداری اسلامی تعیین شد. محمد حسینی درباره جلسه غیرعلنی مجلس اظهار داشت: در جلسه‌ای که چند روز پیش با آقای لاریجانی داشتیم، نسبت به عدم پیگیری موضوعات مهم کشور که در ابتدای مجلس در دستور کار مرکز پژوهش‌ها قرار داشت انتقاد شد. وی تاکید کرد: از همین الان این موضوعات را مورد بررسی قرار خواهیم داد که یکی از این موضوعات نظام بانکی کشور بود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره مهم‌ترین چالش‌‌های نظام بانکی گفت: مشکلات تسهیلات‌دهی، عدم کفایت سرمایه، سود سپرده‌ها و تسهیلات و عدم سوق دادن نقدینگی به سمت تولید از مشکلات مهم نظام بانکی کشور است. وی تاکید کرد: طرح نمایندگان برای اصلاح نظام بانکی و استقرار بانکداری اسلامی و همچنین لایحه‌ای که دولت در این‌باره دارد مبنای جلسه امروز(دیروز) بود. آقای سیف اطلاعاتی در این‌باره ارائه کرد و در نهایت جمع‌‌‌بندی شد، موضوعاتی که از سوی مرکز پژوهش‌ها به عنوان راهکارهای برون‌رفت از مشکلات ارائه شده است، توسط بانک مرکزی اجرایی شود. تا بدین وسیله در راستای اجرای دستور مقام معظم رهبری برای ایجاد شورای هماهنگی اقتصادی اقدامات عملی انجام شود. حسینی ادامه داد: لاریجانی اعلام کرد مقام معظم رهبری برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی دستور تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی را صادر کردند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: اقتصاد ما بانک‌محور است و مهم‌ترین موضوع اقتصادی مربوط به اداره بانک‌ها است. وی در جمع‌‌‌بندی این جلسه گفت: مجلس شورای اسلامی ضرب‌الاجل یک ماهه‌ای برای رئیس بانک مرکزی، مرکز پژوهش‌ها و وزارت اقتصاد در راستای نهایی کردن لایحه بانکداری اسلامی و بانکداری بدون ربا و برون‌رفت از مشکلات موجود بانک‌ها تعیین کرد.
 مأموریت دولت برای حل مشکلات اقتصادی
سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس نیز درباره جلسه غیرعلنی مجلس گفت: در نشست غیرعلنی امروز(دیروز) مجلس بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی مکلف شدند مشکلات اقتصادی از جمله مسائل موجود در حوزه تولیدات داخلی را پیگیری و حل کنند. به گزارش فارس، بهروز نعمتی، نماینده مردم تهران و سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس دیروز یکشنبه در حاشیه نشست غیرعلنی پارلمان در توضیح این جلسه و در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ با توجه به مشکلاتی که در مجموعه‌های اقتصادی وجود دارد، هیأت‌رئیسه مجلس تصمیم گرفت از رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس دعوت کند تا بر این اساس گزارشی درباره این مشکلات ارائه دهند. وی افزود: با توجه به گزارشی که از سوی مرکز پژوهش‌ها تهیه شده بود و همچنین با توجه به مطالبی که بانک مرکزی جمع‌آوری کرده بود چند مشکلی که به عنوان مشکلات اصلی مجموعه‌های تولیدی کشور وجود دارد مدنظر قرار گرفت. سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس ادامه داد: تعدادی از نمایندگان هم که تخصص‌های اقتصادی دارند مواردی را مطرح کردند. نعمتی همچنین یادآور شد: جمع‌بندی جلسه غیرعلنی امروز این شد که با توجه به فضایی که امروز در کشور وجود دارد، بانک مرکزی تسهیلات لازم را برای رونق گرفتن تولید در اختیار تولیدکنندگان بگذارد. وی بر همین اساس اضافه کرد: البته قرار بر این شد بانک‌های سرمایه‌گذاری در کشور ایجاد شود که بانک‌های سرمایه‌گذاری این کار را انجام دهند. نعمتی همچنین با اشاره به مباحث صورت گرفته در جلسه غیرعلنی دیروز از جمله تورم موجود در کشور عنوان کرد:‌ در جلسه غیرعلنی امروز(دیروز) بانک مرکزی مکلف شد سازوکاری را تنظیم کند که تورم و پول‌هایی که در سطح جامعه وجود دارد را به سمت تولید حرکت دهد. سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد:‌ یکی دیگر از موضوعاتی که جزو مسائل پراهمیت محسوب می‌شود این است که به هر حال ساختار بانک مرکزی مدنظر است که این ساختار باید اصلاح شود. نعمتی با اشاره به جمع‌بندی انجام شده در جلسه غیرعلنی دیروز تصریح کرد: در مجموع قرار شد هم بانک مرکزی و هم کمیسیون اقتصادی مامور شوند این مشکلات را ساماندهی کنند.

تذکرهای اقتصادی نمایندگان به دولت
روز گذشته را باید روز تذکرهای اقتصادی مجلس به دولت دانست. در زیر مهم‌ترین تذکرهای نمایندگان را می‌خوانید.
  احمد صفری، نماینده کرمانشاه و عضو کمیسیون انرژی: گرانی کالاهای اساسی و مسکن باعث فشار به قشر آسیب‌پذیر جامعه شده است؛ چرا در این باره تدبیر و چاره‌اندیشی نمی‌شود؟ چرا برای بیکارترین استان کشور چاره‌اندیشی فوری و سریع نمی‌شود؟
 صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل و عضو کمیسیون عمران: گرانی لجام‌گسیخته کمر مردم را خم کرده است و در ماه رمضان مردم با خشم عصیانگر بازار مواجه شده‌اند. حتما می‌دانید قیمت گوشت قرمز کیلویی 70 هزار تومان شده است، حتما می‌دانید اقلام ضروری و مصرفی مردم 30 تا 40 درصد گران‌تر شده‌ است. متعجبم با این گرانی‌ها در بازار، بانک مرکزی آمار نرخ تورم را 1/9 درصد اعلام می‌کند. فکر می‌کنم آمارسازان در خواب غفلتند.
 حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون بهداشت: اگر مسؤولان با فساد مبارزه جدی کنند و تبعیض و بی‌عدالتی وجود نداشته باشد، قطعاً این همه مشکلات را با مسائل معیشتی مردم نخواهیم داشت.
 زهرا سعیدی، نماینده مردم مبارکه و عضو کمیسیون اقتصادی: اخطار و تذکر اینجانب درباره خواسته‌ها و درخواست‌های صنفی رانندگان است؛ رانندگان همواره نشان داده‌اند پای نظام جمهوری اسلامی ایران هستند. رانندگان با مشکلاتی نظیر بیمه و بازنشستگی روبه‌رو هستند، بنابراین تقاضا دارم نماینده‌ای از وزارت رفاه و نماینده‌ای از رانندگان در بهارستان حضور یابند و مشکلات‌شان را بیان کنند تا بتوانیم مشکلات این قشر گرامی را برطرف کنیم و از سوی دیگر نیز شاهد اینگونه اعتراضات نباشیم.
 سیدمهدی مقدسی، نماینده اراک و عضو کمیسیون صنایع: حقوق کارگران هپکو تا پایان اردیبهشت پرداخت شده؛ امیدوارم سازمان خصوصی‌سازی تصمیمات خوبی در رفع مشکلات واگن‌سازی و برخی ماشین‌سازی‌ها داشته باشد.
 محمدنعیم امینی‌فرد، نماینده مردم ایرانشهر و عضو کمیسیون بهداشت: تا کی سخن از توسعه متوازن می‌کنیم اما گامی جدی برای رشد عینی شاخص‌های زندگی مردم محروم سیستان و بلوچستان بر نمی‌داریم؛ از رئیس‌جمهور می‌خواهم با اختصاص کمک‌های بلاعوض به کشاورزان و استقرار صنایع بسته‌بندی برای محصولات کشاورزی بویژه خرما اجازه ندهید روستاها در سال حمایت از کالای ایرانی از بین بروند.
 مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم و عضو کمیسیون امنیت ملی: آقای روحانی  بیایید به واقعیت بپردازیم، زیرا امروز جوان تحصیلکرده به‌خاطر نبود کار دچار افسردگی و مریضی می‌شود؛ به مردم بگویید برای اشتغال و رونق اقتصادی چه کاری کرده‌اید؟
 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار